ستاد انتخاباتی ترامپ: اگر در گردهمایی‌ کرونا گرفتید ما مسئول نیستیم

«مسئولیت ابتلایتان به کرونا در گردهمایی انتخاباتی با خودتان است»

تیم ترامپ در تلاش برای ایجاد مصونیت قضایی برای رئیس جمهور در قبال گردهمایی انتخاباتی ۱۹ ژوئن در تولسا است- AFP

با آماده شدن دونالد ترامپ برای برگزاری اولین گردهمایی انتخاباتی بعد از آن که شیوع ویروس کرونا در ماه مارس جلوی برگزاری مراسم‌ عمومی را گرفت، ستاد انتخاباتی او تمهیداتی را اتخاذ کرده است تا در صورت شیوع ویروس در میان شرکت‌کنندگان مسئولیت حقوقی را از خود سلب کند.

گرچه رییس‌جمهور علنا اعتقاد دارد شیوع این ویروس رو به کاهش است و از پوشیدن ماسک خودداری می‌کند اما فرم ثبت‌نام برای شرکت در گردهمایی انتخاباتی روز ۱۹ ژوئن در شهر تولسا در ایالت اوکلاهاما شرایط و ضوابط غیرمعمولی و عجیبی دارد.

در توضیحات این فرم آمده است: «با کلیک بر دکمه ثبت‌نام در پایین شما اذعان می‌کنید خطر ذاتی ابتلا به کووید-۱۹ در تمام اماکن عمومی و بسته به میزان حضور مردم وجود دارد. با شرکت در این گردهمایی شما و تمام مهمانان به اختیار، تمام خطرات مرتبط با ابتلا به کووید-۱۹ را پذیرفته‌ و قبول کرده‌اید تا رییس جمهور‌دونالد ترامپ، مراکز بوک، سازمان جهانی ای‌اس‌ام، یا هر یک از همکاران، مدیران، ماموران، کارمندان، افسران، پیمان‌کاران، یا داوطلبان را بابت هرگونه مصدومیت یا بیماری مسؤول ندانید.»

کوین استیت، فرماندار جمهوری‌خواه اوکلاهاما در میان اولین مقاماتی بود که در کشور به محدودیت‌های قرنطینه بر زندگی روزانه شهروندان و تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی پایان داد و از آن زمان تاکنون هرگونه محدودیتی را برای تعداد افراد حاضر در اماکن سربسته کنار گذاشته است. آقای ترامپ در هفته جاری گفت این ایالت «کووید را بسیار عالی مدیریت کرده است» با وجود این اوکلاهاما در صبح پنج‌شنبه ۱۴۶ مورد ابتلای جدید و ۲ مورد مرگ را گزارش کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگزاری این گردهمایی درست بعد از آن اعلام شد که رییس‌جمهور نشست سالانه جمهوری‌خواهان را از ایالت کارولینای شمالی به فلوریدا منتقل کرد چرا که روی کوپر، فرماندار کارولینای شمالی تضمین نکرد بتواند اجازه دهد تعدادی پرشمار از مردم در سالنی ورزشی بدون ماسک بر صورت جمع شوند.

تمام خطرات شیوع ویروس کرونا به کنار، گردهمایی تولسا هم اینک نیز به خاطر زمان و مکان آن انتقادات شدیدی را متوجه رییس‌جمهور کرده است.

این شهر محل وقوع یکی از بدترین حوادث تاریخ معاصر  آمریکا در زمینه خشونت نژادی به طور گسترده است: قتل‌عام تولسا در سال ۱۹۲۱ که طی آن اوباش سفیدپوست چیزی حدود ۳۰۰ فرد سیاه‌پوست را کشتند و بیش از ۱۲۰۰ خانه سیاه‌پوستان را ویران کردند.

زمان این گردهمایی نیز ۱۹ ژوئن اعلام شده که به ژوئن تینث معروف است و یادبود آزادسازی آخرین بردگان ایالات موتلفه  آمریکا است.

از آن جا که اوکلاهاما یکی از مطمئن‌ترین پایگاه‌های جمهوری‌خواهان در کشور است و هم‌چنین بسیار بیشتر از سایر ایالات ساکنان سفیدپوست دارد، منتقدان رییس‌جمهور اشاره کرده‌اند که گردهمایی روز ۱۹ ژوئن احتمالا شاهد حضور حداکثری شرکت‌‌کنندگان سفید‌پوست در محلی خواهد بود که یادآور یکی از بدترین اقدامات علیه سیاه‌پوستان است، در حالی که رییس‌جمهور از پلیس و نیروهای نظامی خواسته بر معترضان نژادپرستی و خشونت پلیس علیه سیاه‌پوستان «غلبه» کنند.

© The Independent