زلمی خلیل‌زاد: «ایران مخالف روند صلح و حضور آمریکا در افغانستان است»

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا از کارشکنی‌های ایران در روند صلح افغانستان انتقاد کرد

نماینده ویژه ایالات متحده ، زلمی خلیل‌زاد- Jim WATSON / AFP

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا برای صلح افغانستان، در نشست «انستیتوی صلح آمریکا» که میان سفرای افغانستان، ازبکستان، و قزاقستان در واشنکتن برگزار شده بود، حضور یافت و گفت که ایران مخالف روند صلح و حضور آمریکا در افغانستان است و از آغاز تا کنون از گفت‌وگوهای صلح بینا‌افغانی حمایت لازم نکرده است. 

آقای خلیل‌زاد در این نشست ایران را متهم به مخالفت در برابر روند گفت‌وگوهای صلح بینا‌افغانی و تداوم همکاری‌های آمریکا و افغانستان کرد. وی گفت:«ایران مخالف روند صلح در افغانستان است و نیز دوست ندارد که آمریکا در این کشور حضور داشته باشد. ایران می‌خواهد ایالات متحده آمریکا بدون آن که روند صلح را به نتیجه‌ای برساند، افغانستان را ترک کند.» 

خلیل‌زاد افزود: «ایران از روزهای نخست هیچ علاقه‌‌ای به روند صلح بینا‌افغانی نداشت و از رسیدن به یک توافق صلح در افغانستان نیز حمایت لازم نکرده است.»

به گفته او، «اگر به گفته‌های عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه ایران را جدی بگیریم که چندی پیش در کابل بیان کرد و گفت که روند صلح افغانستان را نمی‌پسندیم و مخالف حضور نظامی آمریکا در این کشور هستیم، معلوم می‌شود که هدف ایران آنست که جنگ ادامه داشته باشد و آمریکا بدون به سرانجام رساندن روند صلح در افغانستان، این کشور را ترک کند.»

نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در پایان سخنان خود نگرانی‌اش را در پیوند با اختلافات و رقابت‌های کشورهای خلیج فارس و کشورهای آسیایی و تاثیرات منفی آن بر روند صلح افغانستان نیز ابراز کرد و افزود: « اختلافات و رقابت‌های کشورهای خلیج فارس و آسیای جنوبی نیز ممکن است چالشی در برابر دستیابی به اجماع منطقه‌ای برای روند صلح افغانستان ایجاد کند.»

آقای خلیل‌زاد در واکنش به سخنان عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران که گفته است «ما مخالف حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان هستیم»، گفت: «تصمیم خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان مشروط است و عمل کردن به تعهدات آمریکا در توافقنامه صلح با طالبان نیز بستگی به عملکرد این گروه به تعهدات‌شان مبنی بر توافقنامه صلح دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از شهروندان افغانستان نیز شماری از همسایه‌های آن، به ویژه ایران را متهم به حمایت از گروهای تروریستی، از جمله طالبان، برای تدوام جنگ و افزایش خشونت‌ها در کشور می‌کنند و می‌گویند که افغانستان نسبت به ایران و پاکستان از گروه‌های تروریستی بیشتر متضرر شده است، زیرا این دو کشور تداوم جنگ و نارسایی‌های موجود در افغانستان را به نفع خود می‌دانند. شواهد و مدارک متعددی نشان داده است که پاکستان و ایران طالبان را تمویل و تجهیز می‌کنند و با رهبران آنان نیز روابط نزدیکی دارند.

صبور کاکر، از کارشناسان سیاسی افغان، می‌گوید: «ایران بارها گفته است که آمریکا افغانستان را اشغال کرده است و باید این کشور را ترک کند. این گفته‌های ایران به وضوح نشان می‌دهد که  ایران با هر روندی که آمریکا در افغانستان پیش ببرد یا از آن حمایت کند، مخالف خواهد بود. از این گذشته، مردم افغانستان از گذشته‌های دور تا اکنون از همین کشورهای همسایه بیشتر متضرر شده‌اند تا دیگران. این کشورها گروه‌های مختلف تروریستی را حمایت مالی و تجهیز نظامی کردند تا در افغانستان به جنگ ادامه دهند. از این واقعیت هیچ کسی نباید چشم پوشی بکنند. ما از مسئولان ایران می‌خواهیم که اگر با ما صداقت دارید، نباید با رهبران طالبان که دشمنان ما هستند رابطه داشته باشید و اجازه ندهید که به کشورتان آزادانه رفت و آمد کنند.»

جمیل نورزی، استاد دانشگاه در کایل، می‌گوید: «ایران و پاکستان بارها متهم به حمایت از گروه‌های تروریستی در کشور ما شده‌اند و این اتهامات به اثبات نیز رسیده است، اما رهبران و بزرگان سیاسی این دو کشور، بازهم با لجاجت و بی‌شرمی خود را دوست ما معرفی می‌کنند. من می‌گویم، اگر ایران و پاکستان از گروهای تروریستی حمایت مالی نکنند و واقعا خواستار تامین صلح در کشور ما باشند، طالبان حتی یک روز هم نمی‌توانند در برابر نظامیان کشور ما ایستادگی کنند، چه رسد به این که صلح نکنند، برای مذاکره شرط بگذارند و دعوی امارت داشته باشند.» 

بیشتر از