سفر خلیل‌زاد به پنج کشور برای پیشبرد مذاکرات صلحِ افغانستان

او قرار است به کابل، اسلام‌آباد، دوحه، اسلو و صوفیه، پایتخت بلغارستان، سفر کند

زلمی خلیل‌زاد این دور تازه از سفرهای خود را روز جمعه آغاز کرده است- WAKIL KOHSAR / AFP

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای رسمی که شنبه شب منتشر شد از سفر نماینده ویژه خود در امور افغانستان به پنج کشور با هدف تلاش برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح بین افغانی خبر داد.

خبرگزاری رویترز به نقل از این بیانیه نوشت که زلمی خلیل‌زاد قرار است در روزهای آتی به کابل، اسلام‌آباد، دوحه، اسلو و صوفیه، پایتخت بلغارستان، سفر کند.

طبق توافق صلح امضاشده در ماه فوریه سال جاری در دوحه، آمریکا تعداد قابل توجهی از نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند و طالبان هم در مقابل تعهد کرده است که اجازه ندهد گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان برای حمله به اهداف آمریکایی و کشورهای متحد آمریکا استفاده کنند.

با این حال در حدود شش ماه پس از امضای این توافق‌نامه، موضوع آزادی اسرای دو طرف یعنی طالبان و دولت افغانستان یکی از موانع اصلی در آغاز مذاکرات صلح موسوم به بین افغانی بوده است.

این موضوعی است که در بیانیه وزارت خارجه ایالات متحده نیز بار دیگر بر آن تاکید شده است: «گرچه در زمینه تبادل زندانی شاهد پیشرفت چشمگیر بوده‌ایم، این مسئله مستلزم تلاش بیشتر است تا به طور کامل حل و فصل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آن طور که در بیانیه آمده است، زلمی خلیل‌زاد این دور تازه از سفرهای خود را روز جمعه آغاز کرده است.

او ساعتی پیش از آغاز این سفر در یک کنفرانس اینترنتی از موافقت ایالات متحده با مذاکره با جمهوری اسلامی بر سرِ فرایند صلح در افغانستان خبر داده بود.

خلیل‌زاد در این کنفرانس ویدئویی به «رفتار خصمانه» برخی از گروه‌های خارجی در برابر فرایند صلح در افغانستان اشاره کرده و در ادامه یکی از این گروه‌ها را حکومت جمهوری اسلامی معرفی کرده بود.

بیشتر از