فوتسال زنان ایران، ابعاد عجیبی از تبعیض جنسیتی

فدراسیون ایران به بهانه هزینه یک میلیاردی، زنان را به جام جهانی نمی‌فرستد

 تیم ملی فوتسال زنان قهرمان فوتسال زنان آسیا ۲۰۱٨- عکس از ایرنا

خبر مخفی کردن دعوت‌نامه تیم ملی فوتسال زنان ایران به جام جهانی برزیل و تصمیم فدراسیون فوتبال ایران مبنی بر لغو سفر تیم ملی فوتسال به برزیل، به تبعیض جنسیتی در ورزش ایران معنا و خشونت و زشتی تازه‌ای اضافه کرده است.

جام جهانی فوتسال زنان آذرماه ۹۹ در برزیل برگزار می‌شود. البته پیش از شیوع کرونا قرار بود جام جهانی تیرماه ۹۹ برگزار شود اما تعویق این مسابقات باعث شد که ایران نیز شانس حضور در این مسابقات را به دست آورد. فدراسیون فوتبال ایران در اقدامی عجیب دعوت‌نامه تیم فوتسال زنان ایران به جام جهانی را پنهان کرده بود اما با تعویق مسابقات و ارسال دعوت‌نامه جدید به فدراسیون، کادر فنی این تیم متوجه شدند که دعوت‌نامه پیشین مخفی شده است.

فدراسیون فوتبال اما هم‌چنان تصمیمی برای فرستادن تیم ملی فوتسال زنان به جام جهانی را ندارد و ناتوانی در پرداخت هزینه یک میلیارد تومانی سفر را بهانه کرده است. یک میلیارد تومان در فوتبال ایران رقم ناچیزی است آن هم در مقابل هزینه‌های گزاف و رایج در فوتبال مردان. حتی یک مثال کافی به نظر می‌رسد تا ارزش این مبلغ را در مقایسه با هزینه‌های فوتبال مردان در ایران بدانیم.

قرارداد مارک ویلموتس، سرمربی پیشین تیم ملی ایران با نرخ جدید یورو در ایران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است و یک میلیارد تومان هزینه سفر تیم ملی فوتسال زنان ایران به جام جهانی در مقابل قرارداد سرمربی برکنارشده تیم ملی مردان، به تبعیض جنسیتی جلوه‌های زشت و تازه‌ای در ورزش ایران می‌دهد. گفته می‌شود شهناز یاری، سرمربی تیم ملی فوتسال زنان ایران پی‌گیر جذب حامی مالی برای پرداخت این هزینه است. فدراسیون فوتبال به خاطر تهیه یک میلیارد تومان سرمربی تیم ملی خود را به کاری خارج از عرف مربیگری وادار کرده تا مسؤولیت خود را انجام ندهد.

تیم ملی فوتسال زنان ایران در هفته‌های اخیر به برگزاری اردوهای آماده‌سازی نیاز داشت اما فدراسیون فوتبال حاضر به پرداخت هزینه برگزاری اردوها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست و همین برگزار نشدن اردوها تصمیم فدراسیون برای لغو حضور زنان ایران در جام جهانی را بیشتر آشکار می‌کند.

یاری، سرمربی تیم ملی فوتسال زنان در این‌باره گفت: «طبق برنامه‌ای که من ارائه داده بودم، اردوهای ما باید از سوم مرداد شروع می‌شد ولی تا آن جا که من اطلاع دارم با دو اردوی مرداد ماه ما موافقت نشده است و منتظریم ببینیم که با شروع اردوها از شهریور ماه موافقت می‌شود یا نه؟ اگر قرار باشد اردوهای ما شروع شود، فدراسیون فوتبال باید هزینه بالایی برای آزمایش از بازیکنان تیم ملی فوتسال زنان و فراهم کردن امکانات لازم برای اردوی تیم مطابق پروتکل متحمل شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیفا در نظر دارد تا اواخر ماه جولای ۲۰۲۰، بودجه‌ای ۵۰۰ هزار دلاری را به فدراسیون‌ها تخصیص دهد. این بودجه باید در راه توسعه فوتبال و فوتسال زنان خرج شود و فدراسیون‌ها حق خرج آن در حوزه‌های دیگر را ندارند. فوتسال زنان در ایران می‌تواند چنین درآمدی را برای توسعه خود خلق کند اما فدراسیون فوتبال از هزینه‌های ناچیز برای این تیم شانه خالی می‌کند.

تیم ملی فوتسال ایران به رغم جایگاه مهم و ارزشمندش در فوتسال آسیا حتی برای دریافت پاداش از فدراسیون با بحران مواجه می‌شود. چند روز پیش شهناز یاری، سرمربی تیم ملی فوتسال زنان گفت: «آقای نبی قول دادند اولین پولی که به فدراسیون تزریق شود، پرداخت پاداش ۲۲ میلیون تومانی تیم ملی فوتسال بانوان را در اولویت بگذارند.»

این همان پاداشی است که بی‌تعهد بودن فدراسیون در پرداخت آن از ماه‌ها پیش مورد اعتراض بازیکنان تیم ملی فوتسال زنان است. لیلا صوفی‌زاده، نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال در پاسخ به اعتراض بازیکنان گفته بود: «متاسفانه هیچ یک از زحمات کمیته بانوان که در راس آن فعالیت می‌کردم بعد از رسیدن به جام قهرمانی دیده نشد و همه از ندادن پاداش ۲۲ میلیون تومانی صحبت می‌کنند، در صورتی که در تمامی جلسات فدراسیون و وزارت ورزش از بی مهری‌ها گلایه داشتم و از موضع خودم برای گرفتن حق و حقوق بازیکنان استفاده کردم. بازیکنان به علت نگرفتن پاداش ۲۲ میلیون تومانی اعتراض دارند. چرا نمی‌گویند بعد از قهرمانی که با مدیریت و حمایت فدراسیون و با برنامه‌ریزی سطح بالا به دست آمده ارزش‌های اجتماعی زیادی هم به دست آوردند.»

در فدراسیونی که نایب رییس زنان آن درباره پرداخت پاداش به بازیکنان ملی با این جملات اظهارنظر می‌کند، لغو سفر جام جهانی به دلیل هزینه یک میلیاردی پرواز به برزیل دور از ذهن نیست.

حق بدیهی دختران فوتسال ایران بهره بردن از فرصت درخشش در جام جهانی است اما فدراسیون فوتبال از مخفی کردن دعوت‌نامه تا بهانه‌جویی به دلیل هزینه یک میلیارد تومانی، از هر روشی برای نادیده گرفتن حقوق ورزشکاران خود استفاده می‌کند. تبعیض جنسیتی در فدراسیون فوتبال ایران ابعادی از خود را جلوه می‌دهد که باورش در این روزگار آسان نیست.

بیشتر از ورزش