بریتانیا و آمریکا، روسیه را متهم به آزمایش سلاح ضد ماهواره کردند

تسلیحات ضد ماهواره‌ای روسیه و چین دلیل تصمیم دستگاه رهبری ترامپ برای ایجاد یک نیروی فضایی در دسامبر سال گذشته بود

فضا از دید برخی کشورها به عنوان جبهه جدیدی برای برقراری فرماندهی و کنترل سیستم‌های فضایی نگریسته می‌شود- BILL INGALLS / NASA / AFP

روسیه متهم به فرستادن یک سلاح ضد-ماهواره به فضا شده است. آمریکا و بریتانیا می‌گویند این حرکت تجاوز از اصل اعتماد بوده و مسابقه تسلیحاتی را با پیامدی خطرناک برای جامعه بین المللی تسریع می‌کند.

متحدان غربی پیشتر نیز کرملین را متهم کرده بودند که دست به آزمایش سلاح‌های ضد ماهواره زده است، اما این نخستین بار است که این اتهامات پیرامون شلیک یک سلاح فضایی مستقر در مدار زمین صورت گرفته است. 

واشنگتن و لندن روسیه را متهم به پنهانکاری کرده و می‌گویند این سلاح ضد موشکی از سفینه «کازموس ۲۵۴۳» فرستاده شده که ظاهرا ماموریتش گشت و بازرسی فضایی بوده است.

مارشال هوایی هاروی اسمیت، رئیس اداره فضایی بریتانیا می‌گوید: «چنین اقداماتی استفاده مسالمت آمیز از فضا را مورد تهدید قرار داده و خطر ایجاد قطعاتی را به دنبال دارد که می‌تواند ماهواره‌ها و سیستم‌های فضایی را که جهان به آن متکی است، هدف قرار دهد. ما از روسیه می‌خواهیم از دست زدن به این‌گونه آزمایشات خودداری کند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ژنرای جان دبلیو ریموند، صدر فرماندهی فضایی آمریکا و نیروی عملیات فضایی ایالات متحده نیز گفت: «این شاهد دیگری بر تلاش های مداوم روسیه برای تولید و آزمایش سیستم‌های مستقر در فضاست. این با ایدئولوژی منتشر شده کرملین دائر بر تولید سلاح‌هایی که ابزار فضایی آمریکا و متحدانش را در معرض خطر قرار می‌دهد هماهنگی دارد.»  

این اتهامات در زمانی مطرح شده که روابط میان بریتانیا و روسیه تیره شده است. تنها چند روز پیش بود که گزارش  کمیته اطلاعاتی و امنیتی بریتانیا در مورد اعمال نفوذ روسیه در سیاست‌های بریتانیا که مدت‌ها انتظارش می‌رفت، منتشر شد. 

این گزارش تحقیقاتی نخست وزیرهای بریتانیا را متهم کرد که به رغم سال‌ها هشدار، یکی پس از دیگری در تحقیق پیرامون احتمال دخالت روسیه در رفراندوم برگزیت قصور کرده بوده‌اند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، نیز در هفته‌ای که گذشت ادعا کرد عوامل روسیه با استفاده از درز کردن یک سند دولتی در مورد مذاکرات پسا برگزیت میان آمریکا و بریتانیا، درصدد اعمال نفوذ در انتخابات عمومی سال ۲۰۱۹ این کشور بوده‌اند. 

تسلیحات ضد ماهواره‌ای روسیه و چین دلیل تصمیم دستگاه رهبری ترامپ برای ایجاد یک نیروی فضایی در دسامبر سال گذشته بود.

دستگاه رهبری آمریکا چند روز پیش از پرتاب موشک روسیه در روز ۱۵ام ژوئیه اعلام کرد که در تدارک یک اجلاس سران در مورد امنیت فضا با این کشور است.

کریستوفر فورد، معاون وزیر خارجه آمریکا که در حال حاضر وظایف معاون وزیر در کنترل سلاح و امنیت بین المللی را برعهده دارد می‌گوید: «این واقعه نمایانگر دورویی روسیه در کنترل سلاح‌های فضایی است که قصد دارد به وسیله آن قابلیت‌های آمریکا را محدود کند. در عین حال (نشان می‌دهد) مسکو قصد ندارد برنامه‌های ضد فضایی خود را – چه توانایی‌های زمینی ضد ماهواره‌ای و چه سلاح‌های ضد-ماهواره مستقر در مدار زمین – متوقف کند.

مقامات امنیتی غرب می‌گویند اقدامات روسیه با استفاده‌های مختلف و فزاینده از ماهواره‌ها از جمله جمع آوری اطلاعات، ردیابی و هشدار سریع فعالیت‌های نظامی، تقویت شده است.

تنها چهار کشور – روسیه، آمریکا، چین و هند – در دهه‌های گذشته از قابلیت‌های ضد ماهواره‌ای برخوردار بوده‌اند. فضا از دید برخی کشورها به عنوان جبهه جدیدی برای برقراری فرماندهی و کنترل سیستم‌های فضایی نگریسته می‌شود. اقدام اخیر روسیه بخشی از طرح‌های جدید این کشور در فضاست. 

در ماه فوریه، ارتش آمریکا اعلام کرد که دو ماهواره روسی به یک ماهواره آمریکایی نزدیک شده‌اند. در ماه آوریل نیز مسکو یک ابزار ردیابی مستقر در زمین را به آزمایش گذاشت.  

در اوت سال ۲۰۱۸، واشنگتن نسبت به فعالیت‌های «بسیار غیرعادی» یک ماهواره روسی که به گفته مقامات آمریکا احتمال می‌رفت یک سلاح باشد، اظهار نگرانی کرد. مسکو در واکنش این اتهام را «بی أساس و افترا آمیز» توصیف کرد.

از نقطه نظر نظامی، فضا هم اکنون جبهه جدیدی برای کشورهایی است که در ارتش‌های خود نیروی فرماندهی فضایی ایجاد کرده‌اند تا به جنبه‌های تهاجمی و دفاعی حفاظت از سیستم‌های ضروری فضایی‌اشان بپردازد. 

گفته می‌شود به این منظور از پروژه‌های غیرنظامی فضایی به عنوان «اسب‌های تروا» برای برتری طلبی‌های استراتژیک در فضا استفاده شده است. رئیس سازمان فضایی روسیه طرح‌های آمریکا دائر بر از سر گرفتن ماموریت‌های فضایی به ماه را به عنوان «یک پروژه سیاسی بزرگ» به باد انتقاد گرفته و هشدار داده است که با چین در مورد ایجاد یک پایگاه عملیاتی در ماه وارد مذاکره شده است.

سال گذشته، سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد که این سازمان قصد دارد در برنامه موسوم به «آرتمیس» تا سال ۲۰۲۴ به ماه فضانورد اعزام کند.

دیمیتری روُگوُزین، رئیس سازمان فضایی «روس کوُزمُوس» می‌گوید روسیه با همکاری‌های بین المللی که از طرف واشنگتن مطرح شود، موافقت نخواهد کرد.

«برای ایالات متحده، این (طرح) در حال حاضر یک پروژه سیاسی است. در مورد پروژه ماه، ما متوجه شده‌ایم که شرکای آمریکایی امان از اصول همکاری و حمایت‌های دوجانبه که با همکاری ایستگاه فضایی بین المللی شکل گرفته بود، دور شده‌اند.»

«آن‌ها به این پروژه نه به عنوان یک طرح بین المللی بلکه به دیده یک پروژه ناتو می‌نگرند.»

© The Independent