مارک زاکربرگ می‌گوید فیس‌بوک «توافق مخفی» با ترامپ ندارد

فیس‌بوک متهم شده که مقادیر هنگفتی پول را خرج «به دست آوردن حمایت قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در پشت درهای بسته» کرده است

فیس‌بوک تاکنون چندین رسوایی ناشی از استفاده نادرست از اطلاعات کاربران را از سر گذرانده‌است / Getty Images via AFP

فیس‌بوک شاهد تحریم روزافزون از سوی شرکت‌های بزرگ است که تبلیغات در آن را متوقف کرده و می‌گویند این شرکت اقدامات لازم را برای مقابله با سخنان نفرت‌انگیز در این شبکه اجتماعی انجام نمی‌دهد.

برای بسیاری، این غفلت شامل تصمیم فیس‌بوک مبنی بر اجازه دادن به آقای ترامپ برای اظهار بدون مانع است. در حالی که شبکه اجتماعی توییتر برچسب‌های راست‌آزمایی را به توییت‌های رئیس‌جمهور اضافه کرده است.

آقای زاکربرگ به نشریه اکسیوس گفت: «من هم این شایعات را شنیده‌ایم و بگذارید شفاف بگویم: هیچ توافقی این چنینی وجود ندارد. در واقع کل شایعه وجود داشتن توافقی میان ما واقعا مسخره است.»

آقای زاکربرگ همچنین افزود: «من هر از گاهی با رئیس‌جمهور صحبت می‌کنم دقیقا مانند مکالماتی که با رئیس‌جمهور قبلی و سایر رهبران دنیا دارم.»

این اظهارات آقای زاکربرگ بعد از آن بیان شد که ظاهرا او به کارمندان فیس‌بوک گفته بود مردم فکر می‌کنند این شرکت «خیلی همدل یا نزدیک به دولت ترامپ» است.

او گفت: «ما باید میان این واقعیت که فضایی را برای بحث و گفتگو برای مردم فراهم می‌آوریم با عقاید و آرای فردی خود تفاوت بگذاریم، تفاوت میان نقطه نظر شرکت و نظر فردی شخصی مثل من.»

آقای زاکربرگ همچنین به موضوعات متعددی اشاره کرد که در آن موارد با رئیس‌جمهور مخالف بوده است از جمله سیاست‌های مهاجرتی، خروج از عهدنامه پاریس و همچنین «ادبیات تحریک‌کننده و تفرقه‌افکن» رئیس‌جمهور.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتقادات مبنی بر این که فیس‌بوک بیش از اندازه به گروه‌های دست راستی در سیاست ایالات‌متحده نزدیک است اکنون سال‌هاست درباره این شرکت در جریان است. در سال ۲۰۱۶ آقای زاکربرگ با ۱۶ سیاستمدار ارشد محافظه‌کار، از جمله تاکر کارلسون، مجری سیاسی شبکه خبری فاکس، ملاقات کرد تا نگرانی آنها درباره این که این شبکه علیه محافظه‌کاران جانبدارانه است را برطرف کند.

در سال ۲۰۱۹ مشخص شد نایب‌رئیس فیس‌بوک در سیاست‌گذاری عمومی جهانی که مدیریت رابطه فیس‌بوک با سیاست‌گذاران سطح جهان را بر عهده دارد و همچنین کوین مارتین، نایب‌رئیس این شرکت در سیاست‌گذاری عمومی ایالات‌متحده و رئیس سابق هیئت‌مدیره، هر دو از اعضای کابینه رئیس‌جمهور بوش بوده‌اند.

فیس‌بوک متهم شد که مقادیر هنگفتی پول را خرج «به دست آوردن حمایت قانون‌گذاران جمهوری‌خواه در پشت درهای بسته» کرده است.

این مسئله که آیا بین آقای زاکربرگ و آقای ترامپ توافقی امضاشده برای بعضی مسئله‌ای بی‌ربط است. آن‌طور که تونی رام، خبرنگار واحد تجارت واشنگتن‌پست هم در توییتر نوشت: «هیچ‌کس نگفت توافقی وجود دارد. بلکه همه می‌گویند فیس‌بوک به خاطر منافع خود، با ترامپ با مهربانی برخورد می‌کند.»

ایندیپندنت با فیس‌بوک برای اظهارنظر دراین‌باره تماس گرفته است.

© The Independent