هشدار چین به بوریس جانسون درباره افزایش اقدامات ضدپکن

سفیر پکن در بریتانیا می‌گوید: «چین هرگز در امور داخلی بریتانیا دخالت نکرده است.»

وزیر خارجه بریتانیا گفته قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ «نقض جدی و واضح» معاهده بریتانیا و چین است - ISAAC LAWRENCE / AFP

بعد از آن که وزیر خارجه بریتانیا در پی اعمال قانون سخت‌گیرانه امنیت ملی در هنگ‌کنگ خبر از فسخ قرارداد استرداد مجرمین با هنگ‌کنگ داد، چین به بوریس جانسون هشدار داد که تشدید مواضع ضدچین برای بریتانیا «عواقب» خواهد داشت.

این در حالی است که تنش دیپلماتیک بین لندن و پکن بر سر رفتار چین در هنگ‌کنگ و نگرانی فزاینده از نقض حقوق بشری مسلمانان ایغور در استان سین‌جیانگ واقع در شمال غربی چین هم‌چنان در حال افزایش است.

دومنیک راب روز دوشنبه در بیانیه‌ای خطاب به مجلس نمایندگان گفت که بریتانیا بی‌درنگ تا اطلاع ثانوی قرارداد استرداد مجرمین با هنگ‌کنگ را معوق کرد زیرا ممکن است مجرمین مسترد شده به پکن انتقال یابند. قرارداد استرداد مجرمین بین هنگ‌کنگ و بریتانیا بیش از سه دهه قدمت دارد.

وزیر خارجه بریتانیا گفت قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ که ماه پیش وضع شده است «نقض جدی و واضح» معاهده بریتانیا و چین است و گام را فراتر گذاشت و از ممنوعیت فروش «سلاح‌های بالقوه کشنده» به هنگ‌گنگ خبر داد که بسط تحریم وضع‌شده از سال ۱۹۸۹ علیه چین است.

اما لیو شیائومینگ سفیر چین در لندن در پاسخ به سخنان آقای راب گفت: «بریتانیا به وضوح در امور داخلی چین دخالت کرده است و قوانین بین‌المللی و معیارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌الملل را نقض کرده است. در حالی که چین هرگز در امور داخلی بریتانیا دخالت نکرده است.

بریتانیا هم باید مثل چین رفتار کند وگرنه باید تبعات رفتارش را تحمل کند.»

نخست‌وزیر بریتانیا روز سه‌شنبه با مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده که دیروز وارد بریتانیا شد، دیدارهایی انجام خواهد داد و انتظار می‌رود چین از موضوعات مهم صحبت‌هایشان باشد.

دفتر آقای پمپئو هم ساعاتی پیش در توییتر پیامی منتشر کرد: «شاهد آن هستیم که جهان به طور یک‌پارچه به تهدید حزب کمونیست چین پی برده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخن‌گوی سفارت چین در بریتانیا نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «اکنون طرف بریتانیایی در مخالفت با موضع خردمندانه و اظهارات مکرر چین هر چه بیش‌تر در راه نادرست جلو می‌رود.

بریتانیا بار دیگر قوانین بین‌المللی و معیارهای اساسی حاکم بر روابط بین‌المللی را نقض کرد و با دخالت واضح در امور داخلی چین سعی دارد در اجرای قانون امنیت ملی منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ کارشکنی کند و ثبات و رونق این شهر را خدشه‌دار کند.»

در این بیانیه آمده است که چین با اقدامات دخالت‌جویانه در امور داخلی‌اش مقابله خواهد کرد و در ادامه آمده است: «چین به طرف بریتانیایی تذکر می‌دهد که به دخالت در امور هنگ‌کنگ فوراً پایان دهد زیرا به هر صورت امور داخلی چین است. اصرار بر ادامه این راه غلط برای بریتانیا تبعات خواهد داشت.»

البته نخست وزیر بریتانیا پیش از سخنان آقای راب در برابر نمایندگان هشدار داده بود که حاضر نیست در هر موضوعی که پیش می‌آید بی‌تأمل راه چین‌هراسی را در پیش گیرد.

او افزود: «البته نگرانی‌هایی جدی داریم. روشن است که راجع به رفتار با اقلیت اویغور و نقض حقوق بشر نگرانیم.»

© The Independent