بریتانیا معاهده استرداد متهمین را با هنگ‌کنگ به حال تعلیق درمی‌آورد

بوریس جانسون مجازات چین را «بعید» می‌داند

بازداشت یکی از معترضان در هنگ‌کنگ به دست پلیس-ISAAC LAWRENCE / AFP

بوریس جانسون می‌گوید که بریتانیا  به همکاری با چین ادامه می‌دهد و تحریم‌های آمریکا بر این کشور تاثیری بر روابط دو کشور نخواهد داشت.

نخست وزیر بریتانیا تایید کرد که دولتش معاهده استرداد متهمین را با هنگ‌کنگ به حال تعلیق درمی‌آورد و تدابیر دیگری در پیش می‌گیرد که بعدا اعلام خواهد شد.

او افزود: «چنان‌که گفتم، آن‌چه ما انجام نمی‌دهیم، سیاست ما را در قبال چین کاملا مستقل می‌کند.»

نخست وزیر بریتانیا تصریح کرد: «چین یک رکن اساسی در جغرافیای سیاسی است و در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان عمده‌ در زندگی ما، زندگی فرزندان ما و نوه‌ها ماست.»

جانسون ادامه داد: «باید پاسخ‌های ما سنجیده باشد. ما در قبال بعضی مسائل بسیار سخت‌گیر خواهیم بود اما همکاریمان را ادامه می‌دهیم.»

دومینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا، به‌زودی در جمع نمایندگان مجلس که از پیامدهای قانون امنیت ملی جدید پکن نگرانند، سخنرانی خواهد کرد.

با توجه به سرکوب‌های چین در هنگ‌کنگ و افزایش تنش‌ها با پکن، آمریکا، کانادا و استرالیا در خصوص قوانین استرداد خود اقدام کرده‌اند.

بریتانیا هم قول داده که تا سه میلیون نفر از افراد مقیم هنگ‌کنگ را با شرایط شهروندی دائم، در خاک خود می‌پذیرد.

اما برخی قانون‌گذاران محافظه‌کار چون توبیاس الوود، رئیس کمیته نظامی پارلمان، می‌گوید که بریتانیا چندین دهه «فریب خورده‌است».

این نماینده پارلمان اظهارداشته‌است: «من واقعا مایلم که شاهد تنظیم مجدد همه سیاست‌های خارجی‌مان باشم. با توجه به این‌که ما به سمت یک جنگ سرد هدایت می‌شویم، نمی‌توانیم خودمان به تنهایی وارد عمل شویم، بلکه باید از متحدان‌مان کمک بگیریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «ما چشمان‌مان را بر روی آن‌چه بر جمعیت اویغور می‌گذرد بستیم، ما چشمان خود را روی شرایط نامساوی تجارت که به کمپانی‌های چینی اجازه می‌دهد آزادانه در بریتانیا یا هرجای دیگر فعالیت کنند بستیم، اما کمپانی‌های ما نمی‌توانند در چین فعالیت کنند و حالا من فکر می‌کنم که زمان آن رسیده که بگوییم دیگر کافی است.»

آقای جانسون در بازدید از یک مدرسه گفت: «در این جا تعادلی وجود دارد. من قصد ندارم ناگهان در همه زمینه‌ها تبدیل به یک ضد-چین شوم که به طور اتوماتیک ضد چین رفتار می‌کند.»

او تاکید کرد: «ما نگرانی‌های جدی داریم. البته که ما نگران نحوه رفتار با اقلیت اویغور و نقض حقوق بشریم.»

نخست وزیر بریتانیا ادامه داد: «ما طبیعتا نگران آن‌چه در هنگ‌کنگ می‌گذرد هستیم و به‌زودی وزیر امور خارجه به شما اعلام می‌کند که هماهنگی‌های ما برای استرداد چه خواهد بود تا نگرانی‌هایمان درباره تاثیر قانون امنیت ملی بر هنگ‌کنگ دریابید.»

آخر هفته گذشته، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر این‌که تیک‌تاک، که یک برنامه رسانه اجتماعی چینی است، مذاکراتش برای باز کردن دفتر جهانی خود در بریتانیا را متوقف کرده‌است.

مقام‌های حزب کمونیست هم گزارش‌هایی ارایه کردند تا نسبت به کار در چین به کمپانی‌های بریتانیایی از جمله جگوارلندلور، بریتیش پترولیوم و گلاکسواسمیت‌کلاین هشدار دهند که با اقدامی تلافی‌جویانه مواجه خواهند شد.

اما اقای راب، اقدام سریع براساس رژیم تحریم‌های مستقل جدید بریتانیا را رد کرد و گفت که زمان زیادی لازم است تا علیه هر متهم سوءاستفاده کننده پرونده تشکیل شود.

© The Independent