کرونا در ایران؛ از آمار بالای مرگ‌ومیر تا هزینه‌های سرسام‌آور

معاون وزیر بهداشت: آسیب‌های روانی ناشی از وضع اقتصادی در روزگار کرونا جدی‌ست

نگرانی‌های مسئولین مملکتی در بحران‌زا شدن شرایط اقتصادی جامعه در هفته‌های اخیر بیشتر از پیش از زبان مسئولین شنیده می‌شود- ATTA KENARE / AFP

اولین ماه از تابستان سال ۱۳۹۹ برای ایرانیان در حالی روبه پایان است که گرمای تیرماه هم نتوانست مرهمی برای احوال سرد و نگران‌ مردم در روزگار کرونا زده باشد.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت می‌گوید که هم‌چنان میزان ابتلای شهروندان در ایران به بیماری کووید۱۹ رو به افزایش است و در پی آن مرگ بیماران در اثر کرونا نیز رقمی نگران‌کننده دارد. 

امروز، پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه، سخنگوی وزارت بهداشت از مرگ ۱۹۸ نفر دیگر در بیست‌وجهارساعت گذشته در اثر ابتلا به کرونا در ایران خبر داده  که بر این اساس شمار رسمی قربانیان این بیماری به ۱۳ هزار و ۶۰۸ نفر افزایش یافته است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت  ۲۵۰۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده است که ۱۹۱۴ نفر از آنان در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند. تعداد مبتلایان به کرونا در ایران براساس آمارهای رسمی ۲۶۷ هزار و ۶۱ نفر رسیده است.

تردید‌های بسیاری درباره آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت وجود دارد. با این‌حال همین آمار هم نشان دهنده عدم مدیریت صحیح در مقابله با شیوع و گستردگی کروناست. 

به گفته مقامات بهداشتی مملکت ، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز هم‌چنین معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت سخت اقتصادی کشور و تحمیل هزینه‌های مضاعف به خانواره‌های ایرانی به دلیل دوران کرونا گفته است که «تبعات روانی مرتبط با مشکلات اقتصادی از جمله مهم ترین هزینه‌های غیرمستقیم به خانوارها در این شرایط است.»

به گفته معارن وزیر بهداشت «اگر هر خانوار ایرانی به خاطر مسائل بهداشتی و درمانی در ایام کرونا حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان(معادل ۱۰۰ دلار در ابتدای پاندمی کرونا) افزایش هزینه داشته باشد، هزینه‌های کمرشکن سلامت از ۳.۷ درصد به حدود ۸ درصد می رسد».

به گفته این مقام بهداشتی در کشور «در خانوارهای روستایی این شاخص از ۴.۹ به ۱۲.۹ درصد و در خانوارهایی که دارای فرد بیشتر از ۶۰ سال هستند، این شاخص به ۱۲.۳ درصد افزایش می یابد».

ایرج حریرچی گفته است که «اقتصاددانان مکاتب مختلف به این وحدت رسیده اند که تاثیرات اقتصادی کرونا اگر کنترل نشود، بیشتر از حوزه سلامت می تواند حوزه اقتصاد را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد.»

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بحران اقتصادی ناشی از کرونا در حوزه سلامت باعث خواهد شد که  برخی از هزینه‌های نظام سلامت مانند عمل‌های جراحی زیبایی و اقدامات مرتبط با دندانپزشکی، کاهش خواهد یافت، گفت: « تخمین ما این است که حدود ۲۵ درصد از هزینه های سلامت به مدت دو سه ماه حذف شوند».

به گفته این مقام بهداشتی کشور«حدود ۸ تا ۸ و نیم درصد از اقتصاد ملی مربوط به حوزه سلامت است و حدود یک میلیون از شغل های موجود از ۲۴ میلیون شغل، به طور مستقیم و حدود ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار شغل به طور غیر مستقیم، مرتبط با حوزه سلامت است».

نگرانی‌های مسئولین مملکتی در بحران‌زا شدن شرایط اقتصادی جامعه در هفته‌های اخیر بیشتر از پیش از زبان مسئولین شنیده می‌شود. 

تشدید بحران‌های اقتصادی در ایران با توجه به شتاب شیوع کرونا در مملکت باعث شده است تا مقامات اجرایی کشور از هر فرصتی برای اعلام هشدار درباره تبعات این بحران استفاده کنند. 

هفته گذشته بود که وزیر بهداشت به مقامات اجرایی و تصمیم‌گیرندگان مملکت هشدار داده بود که اگر فکری به حال وضعیت معیشتی مردم نشود، احتمال طغیان مردم و شدت‌گیری اعتراضات بسیار است. 

بیشتر از