روند صعودی فقیرشدن مردم و ابتلا به کرونا در ایران

حداقل دستمزد کارگران فقط ۳۵ درصد هزینه‌های زندگی را کفاف می‌دهد

کرونا در ایران هم‌چنان می‌تازد و گویی سر باز ایستادن ندارد.

حالا ایران هم در زمره چند کشوری‌ست که آمار مرگ‌ومیر روزانه شهروندانش به دلیل ابتلا به کرونا بسیار بالاست و نگران‌کننده. از سوی دیگر بازکردن گره‌ بحران‌های جاری اقتصادی در مملکت هم با وجود شیوع کرونا دشوارتر از قبل شده است. 

آمارهای رسمی اقتصادی هم خبر از اوضاع بد جامعه و فقیرتر شدن هرروزه اقشار مختلف جامعه خبر می‌دهد. 

امروز سه‌شنبه ۲۴ تیرماه، خبرگزاری ایلنا در گزارشی درباره دستمزد کارگران و هزینه‌های جاری در مملکت نوشته است «دستمزد دریافتی کارگرانِ واجد مزایای مزدی فقط ۲ میلیون و ۴۱۱ هزار تومان است. نسبت این دستمزد به سبد معیشت نیز فقط ۳۵ درصد است؛ یعنی دستمزد تیرماه کارگران فقط ۳۵ درصدِ سبد معیشت بسیار حداقلی و تقلیل‌یافته را پوشش می‌دهد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امروز هم‌چنین رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس با بیان اینکه ایجاد تناسب میان حقوق و هزینه‌ها برای کارگران تبدیل به یک معما شده ، گفته است: «اینکه امروز قیمت یک سکه معادل پنج ماه حقوق یک کارگر است، منصفانه و مطابق حق کارگر است؟» 

به گفته این مقام کارگری «واقعیت‌های اقتصادی را نمی‌توان با اعداد و ارقام فریبنده قلب کرد، واقعیت امروز در کف جامعه قابل مشاهده است. کارگران، امروز به دنبال زندگی کردن نیستند؛ تنها در پی آن هستند که زنده بمانند.»

مهرزاد مویدی با اشاره به ثبت‌نام بیش از۷۲ هزار نفر کارگر برای دریافت بیمه بیکاری در فارس گفت: «من با قطعیت اعلام می‌کنم که در ایام کرونا دست‌کم دو برابر این تعداد، یعنی بیش از ۱۴۰ هزار نفر از کار بیکار شدند.»

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس با انتقاد از تاخیر در پرداخت همین حداقل حقوق کارگران گفت: «کارگری که چندماه است همین حداقل حقوق را دریافت نکرده، فرقی با یک کارگر اخراج‌شده ندارد.»

بدیهی‌ست که فشار اقتصادی تنها سایه بر زندگی کارگران نینداخته است و دیگر اقشار جامعه نیز تحت این فشار اقتصادی به‌خصوص در دوران رکود اقتصادی ناشی از کرونا، با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند. 

از بین رفتن بسیاری از کسب‌وکارهای شهری باعث شده تا افراد برای گذران زندگی دست به تجربیات جدیدی برای پول درآوردن بزنند. 

امروز ویدیوهای در فضای مجازی دست به دست شد که نشان می‌داد گروهی با جمع‌آوری برخی «ماسک‌های دورانداخته شده» و شستن و بعد اتو زدن، این ماسک‌ها را بسته‌بندی می‌کنند و دوباره به مردم می‌فروشند.

به نظر می‌رسد هشدارهای مسئولان مملکت مبنی بر طغیان احتمالی مردم از سر خشم نشان دهنده احساس خطر جدی‌ست که در میان مقامات بدل به روایتی غالب شده است.

همین امروز بود که بعد از اعلام اجرای چندین حکم اعدام توسط سخنگوی قوه قضاییه و «ترند» شدن هشتگ #اعدام نکنید در فضای مجازی معاون حقوق بشری وزیر دادگستری با لحنی تهدید آمیز عاملان شیوع عامدانه کرونا را مستوجب قصاص با طناب دار دانست. تهدیدی که به نظر می‌رسد در آینده و در صورت تجمعات انسانی احتمالی می‌تواند دست‌آویز جدیدی برای ارعاب شهروندان باشد. 

بیشتر از