روحانی: نمی‌توانیم به‌ خاطر کرونا کشور را تعطیل کنیم

افزایش شمار مبتلایان و قربانیان کرونا دولت حسن روحانی را با انتقادهای گسترده مواجه کرده است

روحانی در سخنان امروز خود گفته که تعطیلی کشور به مدت شش ماه امکان‌پذیر نیست و هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند این کار را انجام دهد-president.ir

در حالی که صبح روز شنبه حسن روحانی از تصمیم دولتش برای رفع محدودیت‌ها دفاع کرد و آن را تصمیمی درست دانست، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، دولت را در رشد آمار کرونا و جان باختن بیماران، بیش از مردم مقصر دانست.

حسن روحانی صبح امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، دلیل رشد شمار بیماران و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و حضور در مراسم‌های پرجمعیت عزا و عروسی دانست.

در مقابل آقای هاشمی سهم مردم را در اتفاقات اخیر تنها ۳۰ درصد دانسته و گفته است که دولت مقصر اصلی در بروز بحران کنونی است.

رئیس شورای شهر تهران این انتقادات را در حساب توییتر خود منتشر کرده و نوشته است که اگر او اختیار داشت، تهران را به مدت دو هفته تعطیل می‌کرد و محدودیت‌ها را تا نزولی شدن آمار بیماری ادامه می‌داد.

 در روزهای گذشته مقام‌های بهداشتی و شهری در مشهد و تهران از رشد شتابان این بیماری در این دو کلان‌شهر و گذر از مرز وضعیت بحران خبر داده بودند.

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران نیز دو روز پیش مانند محسن هاشمی از وزیر بهداشت و رئیس‌جمهور خواست تا تهران به مدت دوهفته تعطیل شود.

آقای زالی گفته بود که بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از شهروندان ساکن تهران به ویروس کرونا آلوده شده‌اند.

این سخنان آقای زالی به آن معنا است که دست‌کم ۲ تا سه میلیون نفر تنها در شهر تهران به این بیماری نوظهور و کشنده مبتلا شده‌اند.

با این حال وزارت بهداشت ایران آمار کاملاً متفاوتی از رشد بیماری و شمار کسانی که در سراسر کشور کرونا گرفته‌اند، ارائه می‌دهد. سخنگوی وزارت بهداشت لحظاتی پیش، آخرین آمار مبتلایان در سراسر کشور را از ابتدای همه‌گیری این ویروس تاکنون تنها ۲۵۵ هزار و ۱۱۷ نفر اعلام کرد.

آقای روحانی در سخنان امروز خود گفته که تعطیلی کشور به مدت شش ماه امکان‌پذیر نیست و هیچ کشوری در جهان نمی‌تواند این کار را انجام دهد: « تعطیلی کسب‌وکار و فعالیت اقتصادی در بلندمدت ممکن نیست. هیچ دولتی قادر نیست فعالیت اقتصادی را برای ۶ ماه تعطیل کند و مردم هم زیر بار این تعطیلی نمی‌روند.»

رئیس‌جمهور ایران دلیل رفع محدودیت‌ها در ایران که سبب اوج‌گیری کرونا شده‌ را نگرانی از شورش مردم دانسته است: «راحت‌ترین کار این است که همه‌چیز بسته شود اما بعدش هم مردم از گرسنگی و فقر و بیکاری به خیابان خواهند آمد. حتی امروز رسانه‌های معاند خارجی هم دیگر نمی‌توانند چنین چیزی بگویند چون این کار غیرمنطقی است.»

او همچنین از تصمیم دولتش برای رفع محدودیت‌ها و بازگشایی اماکن اقتصادی و مذهبی دفاع کرده و گفته است: «همه کشورها در دوران شیوع ویروس کرونا بدون استثنا بعد از مدتی ناچار شدند مسیر گشایش‌ها را ایجاد کنند. ایجاد گشایش از سوی کشورها استثنا ندارد. یک کشور، مراحل گشایش را در یک هفته ایجاد کرد، یکی دیگر در ۲ تا ۳ هفته ایجاد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که هنوز بسیاری از کشورهای جهان برپایی مراسم‌های مذهبی پرتجمع و حضور در اماکن زیارتی را ممنوع کرده‌اند و امکان تغییر در این قوانین را دست‌کم در کوتاه‌مدت ناممکن دانسته‌اند.

دولت آقای روحانی در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه و در زمانی که آمارها در ایران نزولی شده بود به دستور علی خامنه‌ای اعلام کرد که محدودیت‌ها در اماکن مذهبی را لغو خواهد کرد.

سازمان نظام پزشکی در واکنش به این تصمیم دولت هشدار داد که بازگشایی اماکن مذهبی به دلیل ماهیت مراسم‌هایی که در آن‌ها برگزار می‌شود و دشواری رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب طغیان مجدد کرونا خواهد شد.

بیشتر از