ادامه واکنش‌ها به صدور حکم اعدام معترضان آبان۹۸

شهبانو فرح پهلوی صدور حکم اعدام براى سه جوان ایرانی را ناحق خواند

پیش از این سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، به صدور احکام اعدام برای سه معترض ایرانی انتقاد کرده بودند. به گفته این این دو نهاد بین‌المللی بازداشت‌شدگان زیر شکنجه‌های شدید ناچار به اعتراف شده‌اند - KHALED DESOUKI / AFP

واکنش‌ها به صدور حکم اعدام برای سه نفر از معترضان آبان۹۸ هم‌چنان ادامه دارد. پس از اینکه هشتگ #اعدام نکنید در فاصله زمانی کوتاهی بدل به ترند اول جهان در توئیتر شد، خیلی زود چهره‌های بی‌شماری در ایران و جهان به صدور این احکام واکنش نشان دادند.  

امروز، پنج‌شنبه ۲۶ تیرماه، شهبانو فرح پهلوی، در بیانیه‌ای نسبت به صدور این احکام واکنش نشان داد. 

آخرین ملکه ایران در ابتدای این پیام با اشاره به صدور احکام غیر انسانی برای سه معترض ایرانی می‌نویسد: «به آنان که چنین احکامی صادر می‌کنند باید خاطرنشان کرد فردی که در مقابل شماست فرزندی از این آب و خاک است و تصور کنید که در برابر شما فرزند یا پدر، یا مادر، یا برادر و یا خواهر خودتان قرار دارد.»

در متن بیانیه شهبانو فرح پهلوی آمده است: «باید بدانید حکـم ناحقی که صادر می‌کنید بر خشم و انزجار و حس انتقام این ملت نجیب و صبور می‌افزاید. این دایره شوم را باید گسست تا شاید روزی نه چندان دور بخشش آیندگان شامل حال بیدادگران امروز بشود.»

پیش از این سازمان‌های عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر، به صدور احکام اعدام برای سه معترض ایرانی انتقاد کرده بودند. به گفته این این دو نهاد بین‌المللی بازداشت‌شدگان زیر شکنجه‌های شدید ناچار به اعتراف شده‌اند.

دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمریکا هم روز گذشته با نوشتن یک توییت فارسی به کارزار توقف اعدام (# اعدام نکنید) پیوست.

رئیس جمهور آمریکا نوشت: «اعدام این سه نفر پیامی اسفناک به دنیا می‌فرستد و نباید انجام شود.»

وزیران امور خارجه سوئد و دانمارک نیز درباره صدور این احکام ابراز نگرانی کردند. یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک، در توییتی اعلام کرد که عمیقا از تایید حکم اعدام سه معترض آبان نگران است. 

آن لینده، وزیر خارجه سوئد، نیز از اقدام قوه قضاییه جمهوری اسلامی در صدور حکم اعدام برای سه نفر  از معترضان آبان ماه، ابراز نگرانی کرد و گفت: «دولت سوئد به شدت با استفاده از مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.»

از سوی دیگر ۱۱۲ فعال  سیاسی و مدنی هم در بیانیه‌ای نسبت به صدور حکم اعدام برای سه معترض آبان موضع‌گیری کردند.

در بیانیه این فعالین حقوق مدنی که بسیاری از فعالین حقوق بشری و سیاسی ایرانی خارج از کشور آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «در بسیاری از کشورهای آزاد جهان در صورت بروز شورش‌ها سعی در فهم علل عصیان جامعه و حل و رفع آن دارند. ولی در استبداد دینی حاکم بر ایران، نیروهای امنیتی خود به شکل رذیلانه‌ای تلاش در ایجاد و تشدید خشونت و تخریب دارند».

در این بیانیه تاکید شده که رهبر جمهوری اسلامی «مسئولیت اصلی را در این خونریزی و کشتار برعهده دارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان روزنامه کیهان، چاپ تهران، در گزارشی با دفاع از اعدام معترضان نوشت: «اگر جنایتکاران مجازات نشوند امنیت جامعه اولین قربانی خواهد بود.»

کیهان در گزارش خود به راه افتادن کارزار توقف اعدام هم واکنش نشان داد و مدعی شد که «بررسی واکنش کاربران ضد ایرانی به توییت‌های مخالف هشتگ اعدام نکنید نشان می‌دهد که بسیاری از آنها قاتلان بالفطره‌ای هستند که به بهانه حکم اعدام سه آشوبگر مسلح، چهره واقعی خود را نشان می‌دهند.»

سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۴ تیر اعلام کرد که دیوان عالی کشور حکم اعدام امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، سه نفر از معترضان اعتراضات آبان ۹۸، را تایید کرده است.

بابک پاک‌نیا،وکیل امیرحسین مرادی، گفته بود که این سه نفر « به هیچ عنوان بانک و ماشین آتش نزده‌اند» و «صراحتا در خلاصه کار پرونده ذکر شده» که آنان اعترافات خود در دادسرا را انکار کرده و نپذیرفته‌اند.

بیشتر از