نیویورک‌تایمز خبرنگارانش را از هنگ‌کنگ خارج می‌کند

نیویورک تایمز به دلیل خطرات ناشی از قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ، دفتر منطقه‌ایش را به سئول منتقل می‌کند

سردبیران نیویورک تایمز می‌گویند قانون «فراگیر» جدید موجب بروز ناامنی و بی‌اعتمادی برای خبرنگارانی است که در هنگ‌کنگ مستقرند-Johannes EISELE / AFP

نشریه نیویورک تایمز اعلام کرد که دفتر آسیایی‌اش را در هنگ‌کنگ به سبب پیامدهای احتمالی قانون امنیت ملی که از جانب چین بر این شهر تحمیل شده، به «سئول» منتقل خواهد کرد.  

سردبیران نیویورک تایمز در ایمیلی داخلی به کارکنان این موسسه می‌گویند قانون «فراگیر» جدید موجب بروز ناامنی و بی‌اعتمادی برای خبرنگارانی است که در هنگ‌کنگ مستقرند.

این اقدام شامل کلیه گزارشگران بخش دیجیتال نیویورک تایمز در هنگ‌کنگ می‌شود و در حالی که دفاتر اینترنتی لندن و نیویورک در حال تعلیق‌اند، خبرنگاران ویژه پوشش خبرهای فوری ظرف سال آینده به سئول، پایتخت کره‌جنوبی منتقل خواهد شد.   

خبرنگاران و گزارشگران روزنامه که کارشان تمرکز بر تحولات هنگ‌کنگ است دراین شهر باقی خواهند ماند. سردبیران نیویورک تایمز می‌گویند: «قصد ما حفظ و حتی افزایش پوشش تغییرات در هنگ‌کنگ و استفاده از این تحولات برای بازکردن پنجره‌ای رو به چین است.» 

این تصمیم شامل حدود یک‌سوم کارکنان نیویورک تایمز در هنگ‌کنگ است که انتظار می‌رود برخی بخش‌های وابسته به آن از جمله بخش‌های محلی تولیدات چاپی در هنگ‌کنگ إبقاء شوند.

قانون جدید امنیتی هنگ‌کنگ که روز ۳۰ ژوئن (توسط کمیته مرکزی حزب کمونیست چین) تصویب شد، مسائلی از جمله خراب‌کاری، جدایی‌طلبی، تروریسم و تبانی با خارجی را توصیف و ممنوع کرده است.

فعالان سیاسی و اجتماعی به ویژه نگران بند مربوط به «خراب‌کاری»‌اند که می‌تواند از طرف مقامات برای مجازات و اقدام علیه کار خبرنگاران منتقد، فعالان حقوق بشر و وکلای مدافع به کار گرفته شود که در چین معمول است.

از تارنمای نیویورک تایمز نقل شده که روز سه‌شنبه، مدیریت این نشریه در بخش‌نامه‌ای به کارکنانش ابلاغ کرده است که «قانون فراگیر و جدید چین در مورد امنیت ملی در هنگ‌کنگ، برای کار خبری و عملیاتی ما موجب بی‌اطمینانی بسیار در مورد مفهوم این مقررات شده است.  

ما فکر می‌کنیم صلاح در این است که احتمالات را درنظر بگیریم و کادر سردبیری را در نقاط دیگر منطقه مستقر کنیم.»

نیویورک‌تایمز یکی از بنگاه‌های خبری آمریکاست که در ماه‌های اخیر تحت تاثیر وخیم شدن روابط میان ایالات متحده و چین قرار گرفت که درنتیجه آن چند تن از کارکنانش از هنگ‌کنگ اخراج شدند. چین می‌گوید این واکنشی به محدود کردن کار خبرنگاران چینی در ایالات متحده بوده است. 

خبرنگاران اخراجی نیویورک تایمز، مانند همکارانشان در نشریات واشنگتن‌پست و وال‌استریت ژورنال از بازگشت به هنگ‌کنگ منع شدند که در آن زمان اقدامی بی‌سابقه به شمار می‌رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درسال ۲۰۱۸، هنگ‌کنگ از تمدید روادید کار ویکتور مالِت، گزارش‌گر برجسته فایننشال تایمز خودداری کرد. مالت معاون باشگاه خبرنگاران خارجی هنگ‌کنگ بود که خشم چین را به دلیل مدیریت گفت‌وگویی که در آن یکی از استقلال‌طلبان هنگ‌کنگ شرکت کرده بود، برانگیخت. به دنبال آن، از صدور ویزای گردش‌گری مالت به هنگ‌کنگ نیز خودداری شد.

نیویورک تایمز می‌گوید تصمیمش به دنبال گرفتاری‌های اتخاذ شده که برخی کارکنانش پیرامون اجازه کار در هنگ‌کنگ با آن روبه‌رو شده‌اند. هنگ‌کنگ به عنوان مهد آزادی مطبوعات و قلب تجارت‌های مالی بین‌المللی تلقی می‌شود، اما به نظر می‌رسد اعلامیه روز سه‌شنبه دونالد ترامپ مبنی بر این که ایالات متحده دیگر امتیازات بازرگانی ویژه با این شهر را به رسمیت نخواهد شناخت، هم آزادی مطبوعات و هم موقعیت مالی هنگ‌کنگ در معرض خطر قرار گرفته است. 

آری آیزیکمَن بِواکوا، سخن‌گوی نیویورک تایمز گفت: «هنگ‌کنگ دهه‌ها در صدر حمایت از حقوق مطبوعات آزاد در آسیا بوده است. ضروری است که این روند ادامه یابد.»

© The Independent

بیشتر از جهان