رقابت برای تصاحب منابع نفت و گاز، عامل دیگری برای تشدید جنگ در لیبی

مداخلات خارجی، لیبی را بیشتر از پیش در عمق بحران فرو می‌برد

پالایشگاه نفت در شهرک راس لانوف در شمال لیبی. عكس از:  AFP

به محض این‌که ارتش ملی لیبی از تصمیمش برای موافقت به آغاز مجدد صدور نفت عقب‌نشینی کرد، تنش‌ها بار دیگر میان دولت وفاق ملی و ارتش ملی لیبی شدت گرفت و لحن مسئولان دولت طرابلس به شدت تغییر کرد و شماری از مقامات ارشد دولت وفاق ملی، ارتش ملی لیبی را متهم به تشدید وخامت اوضاع در کشور کردند. در این میان، سفارت ایالات متحده در لیبی نیز به این مسئله واکنش نشان داد با صدور بیانیه‌ای برخی طرف‌های خارجی که در مذاکرات قبلی نقش میانجی داشتند را متهم کرد که فرماندهی ارتش ملی را وادار به عقب‌نشینی از موافقت به صدور نفت می‌کنند. سفارت ایالات متحده ابراز نگرانی کرده است که عقب‌نشینی از موافقت به صدور نفت نه تنها ضربه‌ای به اقتصاد ملی لیبی به شمار رفته بلکه این مسئله می‌تواند منجر به تشدید بحران جنگ در این کشور شود.

سفارت آمریکا در لیبی همچنان روسیه را تلویحا به ضایع کردن تلاش‌ها برای حل بحران جنگ در لیبی متهم کرده و افزوده است که حمله مزدوران "واگنر" به تأسیسات شرکت ملی نفت لیبی و رد و بدل شدن پیام‌های متناقض از سوی گروه موسوم به ارتش ملی عربی لیبی منجر به وخامت بیشتر اوضاع می‌شود و ملت لیبی را در عمق بحران فرو می‌برد. در بیانیه سفارت آمریکا آماده است: "کسانی که در صدد آسیب رساندن به اقتصاد لیبی هستند و تمایل به تشدید جنگ دارند، سرانجام تحت تحریم و انزوا قرار خواهند گرفت."

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قابل ذکر است که شنبه گذشته احمد المسماری، سخنگوی ارتش ملی لیبی در یک بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش ملی شروطی را برای از سرگیری صدور نفت به طرابلس ارائه کرده است تا این‌که سراسر ملت لیبی از درآمدهای نفتی بهره‌مند شوند. احمد المسماری افزود: برای موافقت به صدور نفت، نخست بایستی حساب ویژه در یکی از کشورها برای واریز کردن درآمدهای نفتی باز شود و سازوکار شفافی برای توزیع عادلانه درآمدهای نفتی که ضمانت بین‌المللی را با خود داشته باشد ایجاد شود. افزون بر آن، حساب‌های بانک مرکزی لیبی در طرابلس باید مورد بررسی قرار گیرد تا سرنوشت درآمدهای نفتی سال‌های گذشته روشن شود.

در پاسخ به اظهارات سفارت آمریکا در لیبی، وزارت امورخارجه دولت موقت لیبی در شهر بنغازی با صدور بیانیه‌ای، نگرانی سفارت را در مورد مداخلات خارجی در اقتصاد لیبی مورد انتقاد قرار داده و افزوده است: دولت نامشروع فایز السراج اقتصاد ملی را در دست گرفته و با استفاده از دارایی‌های ملی، جنگجویان مزدور خارجی را با همکاری دولت ترکیه، از سوریه وارد لیبی می‌کند. در بیانیه‌ای مزبور آماده است که دولت فایز السراج قوانین بین‌المللی را به صورت آشکار نقض می‌کند و برخلاف تمام هنجارهای بین‌المللی، مزدوران جنگی را که تهدید بزرگی برای آینده منطقه به شمار می‌آیند را به کشور می آورد. در بیانیه‌ای وزارت امورخارجه دولت موقت لیبی از سفارت آمریکا خواسته شده است تا با تمام طرف‌های ذیدخل در بحران کنونی به ویژه با نیروهای مسلح عربی لیبی که مشروعیت خود را از ملت و پارلمان منتخب به دست آورده است ایجاد رابطه کند.

از سوی دیگر و در پاسخ به بیانیه‌ای سفارت آمریکا در لیبی، احمد المسماری در یک صحبت تلویزیونی گفت: ارتش ملی لیبی به این دلیل از موضع قبلی خود عقب‌نشینی کرد که دولت فایز السراج سرمایه‌های ملی را صرف هزینه‌های شبه‌نظامیان می‌کند در حالی‌ که کشور با بحران شدید اقتصادی مواجه است. وی افزود: سال گذشته، فایز السراج به بانک مرکزی دستور داد مبلغ ۲.۵ میلیارد دینار لیبی را برای شبه‌نظامیان پرداخت کند، البته فایز السراج تا به حال بیش از ۱۲ میلیارد دینار لیبی که برابر با ۹ میلیارد دلار می‌شود را صرف مخارج شبه‌نظامیان کرده است.

در واکنش به عقب‌نشینی از موافقت به صدور نفت، فتحی باشاغا،‌ وزیر کشور در دولت وفاق ملی گفت: منع صدور نفت جنایت بزرگی در حق ملت است و کسانی که اقتصاد ملت را سیاسی می‌کنند و مانع صدور نفت می‌شوند، می‌توانند دست به هر اقدام و خشونت دیگری نیز بزنند.

اما فایز السراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی با اشاره به عدم موافقت ارتش ملی برای از سرگیری صدور نفت گفت: اقدامات ارتش ملی، باعث تشدید جنگ و افزایش بحران می‌شود.

البته عدم سازش برای صدور نفت نشان می‌دهد که لیبی به زودی شاهد درگیری‌های شدیدی خواهد شد، به ویژه این که دولت وفاق ملی تلاش‌های خود را برای آماده‌سازی نیروهای جنگی آغاز کرده است و سعی می‌کند حمایت گروه‌های مختلف مردمی را به خود جلب کند.

از سوی دیگر، خالد الشمری رئیس شورای عالی دولت لیبی گفت: خلیفه حفتر و همراه‌هان او تبدیل به ابزارهای در دست کشورهای خارجی شده اند که قصد دارند نفوذ خود را در لیبی گسترش دهند، بنابر این، دولت وفاق ملی اهمیتی به سخنان و موضع‌گیری‌های ارتش ملی قائل نمی‌شود و تمام مواد توافق‌نامه سیاسی را عملی خواهد کرد تا کشور را از بحران کنونی نجات دهد.

در همین حال، معتز بلعید، روزنامه‌نگار لیبی با اشاره به تحولات اخیر و تشدید مجدد بحران می‌گوید: افزون بر عوامل دیگر، رقابت بر سر کنترل منابع انرژی عامل دیگری برای وخامت اوضاع به شمار می‌رود و این مسئله می‌تواند طرف‌های درگیر در بحران کنونی را بیشتر از پیش تشویق به ادامه جنگ کند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia