ماموریت سفینه فضایی امارات متحده عربی به علت هوای نامساعد به تعویق افتاد

خلاف ماموریت‌های فضایی چین و آمریکا به مریخ، کاوش‌گر امارات به روی سطح مریخ نخواهد نشست

ماموریت پرتاب کاوش‌گر «هوپ» امارات متحده عربی به مریخ به علت هوای نامساعد به تعویق افتاده است.

قرار بود این رویداد تاریخی روز سه شنبه از ژاپن انجام شود، اما «شرایط نامساعد هوا برای پرتاب» آژانس فضایی امارات را ناگزیر از تعویق آن کرد.

قرار است ماموریت کاوش‌گر هوپ که نخستین ماموریت فضایی جهان عرب است، روز جمعه ۱۷ ژوئیه به وقت محلی یا ۲۰:۴۳ دقیقه روز پنج‌شنبه به وقت بریتانیا آغاز شود.  

این یکی از سه ماموریت پرتاب سفینه فضایی به مریخ یکی پس از دیگری است که با پرتاب سفینه‌های چین و ایالات متحده دنبال خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سه ماموریت تقریبا هم‌زمان صورت می‌گیرد زیرا باید در زمانی انجام شود که مریخ، زمین و خورشید در یک مدار متوالی قرار گرفته‌اند.  

هرگونه تاخیر در پرتاب سفینه به معنی آن است که ماموریت به مریخ باید تا دو سال دیگر (که بار دیگر خورشید، مریخ و زمین در این موقعیت مداری قرار گیرند) به تعویق بیفتد. پنجره پرتاب سفینه به مریخ تنها هر ۲۶ ماه باز می‌شود.

سفینه امارات متحده عربی به «امل» موسوم است که به زبان عربی به معنی «امید» است.

این کاوش‌گر با همکاری دانشگاه «کلرادو بولدر» ساخته شده است و در پنجاهمین سالگرد تشکیل امارات متحده پرتاب خواهد شد.

عمران شرف، مدیر پروژه هوپ به آسوشیتد پرس گفت: «امارات متحده عربی قصد دارد پیام بسیار موثری به جوانان عرب بفرستد».

این پیام این است که اگر امارات متحده عربی توانسته ظرف کمتر از پنجاه سال به مریخ برسد، شما می‌توانید به مراتب به فراتر از آن دست یابید... جنبه دل‌پذیر فضا این است که استانداردها را بالا می‌برد.»

خلاف ماموریت‌های فضایی چین و آمریکا به مریخ، کاوش‌گر امارات به روی سطح مریخ نخواهد نشست بلکه در مدار آن با ده‌ها هزار کیلومتر فاصله از سطح باقی خواهد ماند. ماموریت این کاوش‌گر مطالعه پیرامون آتمسفر و تغییرات اقلیمی مریخ است.

قرار است سفینه فضایی چین روز ۲۳ ماه ژوئیه به فضا پرتاب شود، اما از ساعت آغاز ماموریت آن اطلاعی در دست نیست. داده‌های موجود پیرامون سایر ماموریت‌ها نیز نسبتا محدود است.

گفته می‌شود کاوش‌گر «پِرسِویِرِنس» سازمان فضایی آمریکا (ناسا) پس از چند بار تاخیر، ماموریت خود را تا پیش از ۳۰ ماه ژوئیه آغاز نخواهد کرد. این نگرانی وجود دارد که سفینه آمریکا پنجره پرتاب سفینه به مریخ را از دست داده و ناگزیر شود تا سال ۲۰۲۲ صبر کند.

© The Independent

بیشتر از جهان