شایعه ارز رمزی فیسبوک، قیمت بیتکوین را افزایش داد

از آنجا که پیش‌بینی می‌شود رونق چشمگیر بیتکوین همچنان ادامه یابد، قیمت این ارز رمزی به بالاترین حد خود از ماه مه ۲۰۱۸ رسیده است.

قیمت بیتکوین که در معاملات اوایل سال ۲۰۱۹ پایینتر از ۴۰۰۰ دلار بود، روز یکشنبه از مرز ۹۰۰۰ دلار گذشت. در هنگام تهیه این گزارش، قیمت این ارز ۹۲۶۵ دلار بود که نسبت به یک هفته قبل از آن ۲۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.

تحلیلگران بازار می‌گویند شایعات اخیر در مورد اینکه فیسبوک قصد دارد ارز رمزی خود را عرضه کند باعث افزایش مجدد قیمت بیتکوین شده است. همچنین، قیمت ارزهای مجازی دیگر مانند لایتکوین و اتریم نیز مجددا افزایش یافته است.

کریستل کوک، مدیر ارشد بازرگانی در شرکت بلاکچین «بولت»، در مصاحبه با ایندپندنت گفت: «در واکنش به طرح فیسبوک برای معرفی ارز دیجیتال خود، بیتکوین ادعا کرده که قیمت آن از مرز ۹۰۰۰ دلار گذشته است. سرمایه‌گذاران با خوش‌بینی بیش ازحد به اینکه این ارزها با استقبال عمومی روبرو خواهند شد و شرکت‌های عمده از آنها استفاده خواهند کرد، به سرعت به سرمایه‌گذاری مجدد در سرمایه‌های دیجیتال مانند بیتکوین و دیگر ارزهای جایگزین روی آورده‌اند.»

کریستل کوک گفته است: «ورود فیسبوک به بازار ارزهای دیجیتال می‌تواند نشانه اهمیت بزرگترین توان شبکه‌ای برای توسعه بازار ارزهای دیجیتال باشد که ارزش آن می‌تواند به میلیاردها دلار برسد و به همین دلیل انتظار می‌رود که در آینده نوعی تغییر جهت در فعالیت‌های مالی شرکت‌های بزرگ ایجاد شود.»

گران‌بهاترین ارز دیجیتال جهان هنوز راه زیادی دارد تا به بالاترین قیمت ثبت‌شده خود که در اواخر سال ۲۰۱۷ که حدود ۲۰ هزار دلار بود برسد. اما برخی از کارشناسان، با توجه به وضع کنونی این ارز، پیش‌بینی می‌کنند که تا ۲۰۲۰ قیمت آن از این میزان هم فراتر خواهد رفت.

جدا از علاقمند شدن فیسبوک به بازار ارزهای دیجیتال، عوامل دیگری که باعث این افزایش قیمت شده‌اند عبارتند از روی آوردن شرکت‌های بزرگی چون مایکروسافت و آمازون به این ارزها.

ماه گذشته، هول فودز (Whole Foods) یکی از چند شرکت خرده‌فروشی بود که اعلام کردند پرداخت با ارزهای رمزی را به شکل بیتکوین، اتریم، بیتکوین کش و گمینی دلار می‌پذیرند.

اولیور ایساکس، تحلیلگر بیتکوین، اوایل این ماه گفت:«من معتقدم بیکتوین پتانسیل این را دارد که در اواخر ۲۰۱۹ یا اوایل ۲۰۲۰، قیمت آن به مرز ۲۵۰۰۰ دلار برسد.»

او گفت: «چند عامل باعث شده‌اند که اخیرا دوباره قیمت این ارزها افزایش یابد. این عوامل از نوع ژئوپولیتیکی، فناوری و نظارتی هستند. تأثیر نهایی جنگ تجاری بین آمریکا و چین باعث شده که افراد به طور ناگهانی به خرید بیتکوین به عنوان راهی برای محافظت از سرمایه‌گذاری‌ها روی بیاورند.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد