تصمیم تازه مایکل پَک: ویزای ده روزنامه‌نگار صدای آمریکا تمدید نمی‌شود

در میان این افراد، روزنامه‌نگارانی از چین و کامبوج دیده می‌شود

عکس از ویکی‌پدیا- مایکل پَک، رئیس جدید یو اس ای جی ام

در هفته‌ای که گذشت به ده تن از روزنامه‌نگاران و گزارشگران خارجی «صدای آمریکا»، بنگاه خبررسانی بین‌المللی دولتی آمریکا، اطلاع داده شده است که ویزای کارشان تمدید نخواهد شد.  

به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس، ده‌ها خبرنگار دیگر عضو آژانس رسانه‌های جهانی آمریکا، یو اس اِی جی ام، نیز که وظیفه نظارت بر «صدای آمریکا» را دارد، در خطر عدم تمدید ویزای خود هستند. 

گزارشگران «صدای آمریکا» به این شبکه گفته‌اند که چند تن از اعضای این نهاد با احتمال این که ویزای کارشان تمدید نخواهد شد، در بی‌اطمینانی و بی‌ثباتی مطلق به سر می‌برند. 

آنها می‌گویند: «ما همچنان بدون آن که بدانیم آیا در طول دو، سه یا چهار هفته آینده در میان اپیدمی کرونا مجبور به ترک (آمریکا) خواهیم بود یا نه به کارمان ادامه می‌دهیم و این بسیار نگران‌کننده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصمیم تازه توسط مایکل پَک، رئیس جدید یو اس ای جی ام، اتخاذ شده است. او اخیرا اعلام کرد که هیچ روادیدی را تمدید نخواهد کرد.

دولت دونالد ترامپ آقای پک را که مستندساز است دو سال پیش به عنوان رئیس این نهاد منصوب کرد، اما مقام او تازه همین ماه ژوئن گذشته مورد تایید سنای آمریکا قرار گرفت.

کمی پس از آن، آقای پک در یک روز روسای پنج اداره این نهاد و معاون «صدای آمریکا» را از کار برکنار کرد.

دولت ترامپ در گذشته از کار «صدای آمریکا» بسیار انتقاد کرده است. کاخ سفید حتی در اوایل سال جاری در بیانیه‌ای گفت «صدای آمریکا» با انتشار یک مقاله در مورد سیاست‌های چین درباره کووید ۱۹ در واقع «تبلیغات پکن را برجسته کرده است».

تصمیم آقای پک در مورد عدم تمدید ویزا با سیاست جدید دستگاه رهبری ترامپ دائر بر محدود کردن ویزای بین‌المللی موقت برای کار و اقامت در ایالات متحده همخوانی دارد.

ماه گذشته، کاخ سفید اعلام کرد که برخی روادیدهایی که به خارجیان اجازه اقامت و کار در آمریکا را می‌دهد، لغو خواهد کرد. طبق ادعای مقامات کاخ سفید، این امر از وخامت پیامد اقتصادی اپیدمی ویروس کرونا برای آمریکایی‌ها کاسته و احتمال یافتن فرصت‌های شغلی را برای آنها آسان‌تر می‌کند.

شرایط کار در طول ریاست جمهوری آقای ترامپ برای گزارشگران مقیم آمریکا دشوارتر شده است. آقای ترامپ کار چندین شبکه رسانه‌ای را «خبر جعلی» می‌خواند و مدام آنها را به باد انتقاد می‌گیرد.

در دو ماه گذشته، دست‌کم ۵۰ خبرنگار، از جمله گزارشگر ایندیپندنت، در جریان پوشش دادن به اعتراضات «جان سیاهان مهم است» بازداشت شدند. این جنبش اعتراضی به دنبال قتل جورج فلوید غیرمسلح به دست پلیس آغاز شد.

اندرو بانکومب، گزارشگر ارشد ایندیپندنت در آمریکا، به رغم مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات و در حالی که بارها به چندین افسر پلیس گفته بود خبرنگار است، در حال پوشش اعتراضات در شهر سیاتل بازداشت و زندانی شد.

آقای بانکومب نوشت: «پلیس تلفن مرا ضبط کرده و به من گفت تحت بازداشت هستم. چندین بار از آنها خواستم بگویند دلیل بازداشتم چیست و حقوقم را به من یادآوری کنند. آنها به من گفتند «حق دارم سکوت کنم»، اما یا نمی توانستند یا نمی‌خواستند دلیل بازداشتم را بگویند.»

کارلوس مارتینِز دو لا سِرنا، رئیس کمیته حمایت از خبرنگاران، به ایندیپندنت گفت این نهاد از این واقعه و موارد بازداشت‌های اخیر خبرنگاران در ایالات متحده نگران است.

او گفت: «ما از ادامه بدرفتاری و گاه خشونت پلیس علیه خبرنگاران که تنها به وظیفه‌شان عمل می‌کنند، بیمناکیم.»

© The Independent

بیشتر از جهان