حمله مردم به مجلس صربستان در اعتراض به اعلام قرنطینه دوباره

بلگراد در وضعیت «هشدار» قرار دارد و بیمارستان‌های شهر پرشده‌اند

یکی از تظاهرکنندگان می‌گوید «اشتباه‌های» دولت باعث شده موارد ابتلا به کرونا افزایش یابد-Andrej ISAKOVIC / AFP

هزاران تظاهرکننده در پی درگیری خیابانی با پلیس به ساختمان مجلس صربستان حمله کردند. این تظاهرکنندگان به طرح دولت برای ازسرگیری محدودیت‌های قرنطینه‌ پس از اوج‌گیری موارد ابتلا به کرونا اعتراض داشتند.

طبق فیلمی که از درگیری در اطراف ساختمان مجلس شورای ملی در بلگراد پایتخت صربستان منتشرشده است پلیس به معترضان حمله می‌کند و آن‌ها هم به‌سوی پلیس سنگ و بطری پرتاب می‌کنند.

به گفته ولادیمیر ربیچ رئیس پلیس صربستان در پی درگیری‌های درون ساختمان مجلس و خیابان‌های اطراف آن ۴۳ پلیس و ۱۷ تظاهرکننده زخمی شده‌اند و ۲۳ تظاهرکننده دستگیرشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ربیچ پس‌ازآن که تظاهرکنندگان پراکنده شدند در برنامه زنده تلویزیون دولتی آر.تی.اس حضور یافت و گفت: «این‌ها مشتی اوباش هستند و کاری نمی‌توانند از پیش ببرند.» و افزود که پنج خودروی پلیس را نیز آتش زده‌اند.

برخی از تظاهرکنندگان توانستند به مدت کوتاهی وارد مجلس شوند اما پلیس ضد شورش آن‌ها را عقب راند.

پس‌ازآن که الکساندر ووچیچ در پی ۲۹۹ مورد جدید ابتلا به کویید۱۹ اعلام کرد که از آخر هفته آینده مقررات شدید منع عبور و مرور از نو در پایتخت برقرار خواهد شد هزاران نفر در شامگاه سه‌شنبه به خیابان‌های بلگراد ریختند.

منتقدان دولت می‌گویند علت اوج‌گیری ابتلا به کرونا صدور مجوز دولت برای ازسرگیری مسابقات فوتبال، گردهمایی‌های مذهبی، مهمانی‌ها، دور همی‌های خصوصی و برگزاری انتخابات مجلس در ۲۱ ژوئن است.

در گزارش زنده شبکه تلویزیونی ان۱ در شامگاه سه‌شنبه، جوان تظاهرکننده‌ای که لباس راگبی پوشیده فریاد می‌زند «ویروس کرونا پدربزرگم را کشت... الآن نوبت پدرم است»

صدای شعار جمعیت بیرون ساختمان هم به گوش می‌رسد که خواهان استعفای آقای ووچیچ هستند. یکی از تظاهرکنندگان می‌گوید «اشتباهات» دولت باعث شده موارد ابتلا به کرونا افزایش یابد.

آقای ووچیچ گفت بلگراد در وضعیت «هشدار» قرار دارد و بیمارستان‌های شهر پرشده‌اند.

پردراگ کان  کارشناس ارشد همه‌گیری‌شناسی صربستان روز چهارشنبه گفت وضع مقررات منع عبور و مرور هنوز در مرحله بحث است و ممکن است اجرا نشود. آقای کان گفت تظاهرات شامگاه سه‌شنبه «نشانگر احساس مردم» در مورد برقرار قرنطینه سراسری در بلگراد در آخر هفته است.

طبق ادعای احزاب مخالف که بسیاری از آن‌ها انتخابات منجر به پیروزی کامل حزب مترقی آقای ووچیچ را تحریم کرده بودند این رهبر عوام‌گرا برای آن‌که قدرت خود را تحکیم کند قرنطینه قبلی را لغو کرد.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان