نمایش محدود طراحی های پاییزه کریستین دیور در دوبی

کلکسیون پاییزه در بزرگ‌ترین بوتیک دیور در خاورمیانه

ادوارد جوتا به همراه مُدل لباس - عکس از ایندیپندنت فارسی

پس از گذشت تقریبا یک فصل در قرنطینه و توقف نمایش‌های مُد در سراسر جهان، با بازگشایی فعالیت‌های اجتماعی و جمعی، خانه‌های مُد در اروپا به تدریج وارد جریان عادی‌سازی حضورعمومی خود می‌شوند.

هشتم ژؤئیه، بوتیک دیور در شهر دوبی، یکی از نخستین نمایش‌های مُد این مزون مشهور را برای معرفی کلکسیون پاییز ۲۰۲۰، برای تعدادی محدود از مشتریان خود ارائه کرد.

از نمایش‌های میلیون دلاری در سراسر جهان طی هفته‌های مُد در پاریس، میلان، لندن و نیویورک تا شب‌نشینی‌های فاخر و چشم‌گیری که جهان و علاقه‌مندان به شیک‌پوشی عادت به دیدن و دنبال کردن این رویدادها داشتند، نمایش کوچک و محدود روز چهارشنبه در دوبی‌مال، فاصله زیادی تا استانداردهای پیشین داشت.

اما باز شدن درهای خانه‌های مُد و دیدن زنان و مردان شیک‌پوشی که ماسک بر صورت دارند و درباره آینده و امید به بهبود اوضاع اقتصادی جهان و بازگشت به زندگی روزمره صحبت می‌کنند، نشاط‌آور است.

خانه مُد کریستین دیور یک‌سال پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در دسامبر ۱۹۴۶ تاسیس شد. در شرایطی که اروپا از افسردگی و پریشانی ناشی از جنگ و ناامیدی برمی‌خاست و نیاز به زیبایی، بخشی از خواست جامعه و موثر بر روحیه مردمی بود که از دیرباز به خوش‌پوشی اشتهار داشتند.

اراِئه نخستین طراحی‌های کریستین دیور در نمایشی محدود برای نخستین بار در خانه وی در پاریس برگزار شد.

اکنون ۷۵ سال بعد، در جهانی که به جنگ ویروسی مرگ‌بار به نام کرونا رفته است، و زندگی روزمره میلیاردها نفر را مختل و تحت تاثیر قرار داده است، باز کردن درهای قدیمی‌ترین و مشهورترین خانه‌های مُد، تا اندازه‌ای می‌تواند از شدت آسیب روانی جمعی کاسته و گامی برای بازگشت به شرایط پیش از کرونا باشد.

کلکسیون پاییزه مزون کریستین دیور، آن گونه که ادوارد جوتا، مربی آموزش کارمندان  بوتیک دیور دبی‌مال می‌گوید، بر پایه تلفیقی از میراث بنیان‌گذار این خانه، آقای کریستین دیور و طراح فعلی، خانم ماریا گراتزیا طراحی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم ماریا گراتزیا پیش از آن که سه سال پیش به مزون دیور بیاید در خانه مُد ولنتینو در ایتالیا به طراحی مشغول بود.

حضور وی در دیور تحولی اساسی در ترکیب آرشیو کلاسیک و طراحی‌های اصولی و نمادها‌ی این خانه مُد را با نوآوری‌های جوان‌پسند و خلاقیت‌های جسورانه به هم آمیخته است.

امروز دیگر در این خانه، مشتریان از هر گروه سنی و نژادی طالب خرید لباس‌ها و یا زیورآلات مدرن طراحی شده توسط ماریا گراتزیا هستند.

کلکسیون پايیزه که توسط تنها چند مدل در بزرگ‌ترین بوتیک دیور در خاورمیانه که ۱۳۰ کارمند در آن اشتغال دارند به نمایش گذاشته شد مجموعه‌ای است که به گفته ادوارد؛«گنجه لباس دیور» نام دارد.

دامن‌های کلوش پلیسه‌ای و پارچه‌های خال‌دار که میراث این خانه‌اند بار دیگر در طرح‌های جدید ماریا گراتزیا به کار گرفته شده‌اند. جیب‌های بزرگ و شورت‌های چسبان پاچه دار پوشیده شده در زیر لباس که اشاره ملموسی به زندگی امروز زنان و آزادی نشان دادن پاهایشان در عین پوشیدن دامن بلند دارد و کفش‌های ورزشی و بدون پاشنه‌ای که پوشیدن این لباس‌ها را آسان‌تر و روزمره می‌کند، بخشی از تنوع و نوع آوری در این طراحی است.

کمربندهایی که بر روی  لباس‌های از یقه تا زیر زانو دکمه خورده، می‌نشیند و آن‌ها را از سادگی درمی‌آورد و به بیننده می‌گوید که طراحی‌های قدیمی به روز شده‌اند.

این نمایش نیمه‌خصوصی و محدود، فرصت بسیار ویژه و منحصربه‌فردی را در اختیار ببیندگانی محدود گذاشت تا درباره  جزییات بسیار ظریف طراحی پاییزه ۲۰۲۰ از زبان کارشناس این خانه با دقت و فراغ بال بشنوند.

از تکنیک ژاکارد که برای ایجاد خال‌های روی پارچه استفاده شده بود تا برش هنرمندانه و دشوار حلقه‌های آستین و کیف‌هایی که به نام سگ کریستین دیور، بابی طراحی و نام‌گذاری شده بود.

به گفته کارشناسان مُد، بسیار زود است که بتوان درباره آینده نمایش‌های گروهی مُد و حضور کثیر مردم در تالارهای نمایش و حضور خیره کننده مُدل ها بر روی صحنه و زیر نور و هیجان حرکت مانند دهه های اخیر صحبت کرد. اما همین میزان کم امکان بازگشت به جهان پیش از کرونا و دیدن زنان و مردانی که با امید به کار مشغول‌اند و برای زنده نگاه داشتن نشاط و زیبایی تلاش می‌کنند، یادآور همان بنیانی است که ۷۵ سال قبل پس از خاتمه جنگ، زیبایی و نشاط و رونق اقتصادی را به پاریس بازگرداند.

طراحی پاییزه ۲۰۲۰ کریستین دیور در پایان ماه میلادی جاری برای فروش در بوتیک‌های این خانه مُد ارائه خواهند شد.

بیشتر از مُد و زیبایی