اشرف غنی: تامین صلح در افغانستان باعث امنیت جهان می‌شود

«امنیت و ثبات منافع ما را با همدیگر وصل می‌سازد»

حضور پلیس افغانستان در محل، برای محافظت از نیروهای آتش نشانی که سعی در ضدعفونی کردن کابل دارند - WAKIL KOHSAR / AFP

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان در گفت‌وگوی ویدیویی که با نمایندگان بیست کشور منطقه، شرکای استراتژیک این کشور و سازمان ملل‌متحد، تحت عنوان «تقویت اجماع برای صلح» و «مذاکرات صلح بین‌افغانی» صحبت می‌کرد گفت: «اجماع جهانی برای ختم جنگ در افغانستان به وجود آمده است و حمایت کشورهای منطقه و همسایه‌ها برای اجماع قوی منطقه‌ای، به افغانستان کمک می‌کند تا به صلح دست یابد، زیرا تامین صلح در افغانستان باعث ثبات و امنیت در منطقه و جهان خواهد شد.»  

آقای غنی گفت: «صلح ما باعث امنیت و ثبات منطقه و جهان خواهد شد و برنده صلح مردم افغانستان و منطقه خواهند بود. حمایت منطقه از یک نظام مردم‌سالار در افغانستان، همکاری‌های منطقه‌ای را مستحکم‌تر می‌کند و به مردم ما فرصت می‌دهد تا از منابع کشور خود نه تنها برای رشد اقتصادی افغانستان، بلکه برای منطقه استفاده کنند. اگر صلح در کشور ما تامین شود، کشورهای منطقه دو درصد رشد اقتصادی بیش‌تر خواهد داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس‌جمهور افغانستان خطاب به نمایندگان کشورهای منطقه گفت: «شما شرکای ما در عرصه‌های صلح، ثبات، ترقی و رفاه افغانستان‌اید. افغانستان با کشورهای منطقه رابطه دیرینه و تاریخی و منافع مشترک دارد، باید همکاری‌‌های خویش را بیش‌تر کنیم.»

او افزود: «همه ما با تهدید تروریسم، شبکه‌های جرم منطقه‌ای و افراط‌گرایی مواجه‌ایم. امنیت و ثبات منافع ما را با همدیگر وصل می‌سازد. درک عقلانی هم این است که در کنار هم باشیم و افغانستان از نظر چهار راه همکاری‌های منطقه‌ای می‌تواند نقش خوبی برای ثبات و رفاه منطقه ایفا کند.»

آقای غنی، در این گفت‌وگو گروه طالبان را متهم به افزایش خشونت‌ها در این کشور نمود و گفت: «ما برای آوردن صلح و ختم جنگ در افغانستان ظرفیت و اراده سیاسی داریم و برای طالبان نیز یک راه حل سیاسی پیش‌کش کردیم تا از خشونت‌ها دست بردارند، اما گزارش‌های اخیر سازمان ملل متحد نشان داد که طالبان هنوز به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و با شبکه‌های تروریستی رابطه دارند و خشونت‌ها را در مقایسه با سال گذشته بیش‌تر هم کرده‌اند.»

رییس‌جمهور افغانستان گفت: «اگر طالبان به جنگ و دوام خشونت‌ها ادامه بدهند روند صلح افغانستان با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد، اجماع ملی را در این زمینه خدشه‌دار می‌سازد و این در حالی‌است که ما به صلح متعهدیم.»

آقای غنی، در پایان سخنانش در رابطه با تبادل زندانیان طالبان و حکومت افغانستان گفت: «ما در این عرصه گام‌های بزرگی برداشتیم تا طالبان از خشونت‌ دست کشیده و اسیران ما را رها کنند و به آغاز مذاکرات مستقیم متعهد باشند و آتش‌بس بشردوستانه را قبول کنند تا شرایط بهتری برای ما در امر مبارزه با ویروس کرونا فراهم شود، اما با تاسف خشونت‌ها از سوی طالبان نسبت به مردم افزایش یافته است.»

شماری از کارشناسان سیاسی این کشور نیز تاکید دارند که تامین صلح و ثبات دائمی در افغانستان به نفع کشورهای منطقه و جهان است. به گفته آنان اگر در افغانستان صلح تامین شود هیچ کشوری در منطقه دیگر از تروریسم متضرر نخواهد شد اما اگر این جنگ دوام داشته باشد بدون شک شعله آن نه تنها با کشورهای منطقه، بلکه به مانند گذشته به جهان خواهد رسید.

سلیمان غفوری، از کارشناسان سیاسی افغانستان می‌گوید: «من با این جمله رییس‌جمهور غنی موافق‌ایم که صلح و ثبات در افغانستان به معنی امنیت و ثبات در منطقه است، دلیل روشن آن حضور نظامی بیش‌تر از ۴۵ کشور خارجی در این‌جاست، چون درک کردند که اگر افغانستان ناامن باشد آنان نیز در امان نخواهند بود. اکنون مربوط به کشورهای منطقه و فرامنطقه است که برای آوردن صلح به افغانستان از هر گزینه‌ای که دارند استفاده کنند تا صلح و ثبات دائمی تامین شود.»

اجمل ذکی، نیز می‌گوید: «جنگ در افغانستان، جنگ در کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه است. همین حالا امریکا، روسیه، پاکستان، ایران، تاجیکستان، ازبکستان، هند و شماری از کشورهای دیگر را ببینید که جنگ افغانستان چقدر تاثیر منفی بر آنان گذاشته است. رهبران این کشورها در هیچ سخنرانی‌شان نبوده که از جنگ افغانستان و ضرر آن به کشورشان یاد نکنند، باید این جنگ خاتمه یابد، اما بدون همکاری صادقانه کشورهای منطقه و جهان ممکن نخواهد بود.»    

بیشتر از