هفته ای پرکار برای سیاست خارجی دولت افغانستان

سه نشست مهم منطقه‌ای در دستور کار حکومت افغانستان است  

افغانستان میزبان نشست صلحی با حضور نمایندگان بیش از ۱۹ کشور به صورت آنلاین خواهد بود-Handout / Afghan Presidential Palace / AFP 

عصر روز دوشنبه حکومت افغانستان میزبان نشست صلحی به صورت آنلاین با حضور نمایندگان بیش از ۱۹ کشور و سازمان بین‌المللی در کابل خواهد بود. محوریت این کنفرانس مسائل صلح و امنیت منطقه‌ای بوده و دولت افغانستان راه‌کارهای خود را در زمینه تامین صلح و ثبات در منطقه با نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی در میان خواهد گذاشت. براساس اظهارات مقام‌های وزارت خارجه افغانستان در این نشست نمایندگان کشورهای تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، پاکستان، ایران، چین، آمریکا، روسیه، هند، آذربایجان، مصر، قزاقستان،‌ قرقیزستان، قطر، عربستان سعودی، ترکیه، امارات متحده عربی، سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی به صورت آنلاین حضور خواهند داشت. این نشست با سخنرانی محمد اشرف غنی رییس‌جمهور افغانستان آغاز شده و طی دو ساعت توسط حنیف اتمر( سپرست وزارت خارجه)  میزبانی می‌شود.

گفته می‌شود عده‌ای از مقام‌های دولتی و کشورهای خارجی هم در ارگ حضور خواهند داشت.

هم‌چنین وزارت خارجه افغانستان روز سه‌شنبه میزبان نشستی سه جانبه میان افغانستان، چین و پاکستان خواهد بود و مقام‌هایی از وزارت خارجه این سه کشور در این نشست حضور خواهند داشت. هم‌زمان با آن یک نشست منطقه‌ای دیگر نیز روز پنج‌شنبه  در کابل به صورت مجازی برگزار می‌شود که در آن نمایندگان ۱۸ کشور و نمایندگانی از سازمان ملل متحد به صورت ویدیویی حضور خواهند داشت. به گفته مقام‌های وزارت خارجه در این نشست نیز نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلستان، فرانسه، آلمان، استرالیا، دانمارک، فنلاند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، نروژ، سوئد، سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و سازمان اتلانتیک شمالی «ناتو» شرکت خواهند کرد. هر سه نشست که در طول همین هفته برگزار می‌شود بر محور صلح و ثبات در افغانستان و منطقه می‌گردد. این نشست‌ها در حالی برگزار می‌شود که افغانستان آمادگی خود را برای آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان گرفته است. قرار است به زودی نخستین دیدار میان تیم دولت افغانستان و هیئت طالبان در دوحه قطر برگزار شود.

در حال حاضر مساله صلح افغانستان با رهایی زندانیان طالب از زندان‌های دولت افغانستان رابطه مستقیم دارد. دولت افغانستان طی هفته‌های گذشته بخش عمده‌ای از پنج هزار زندانی طالب را که براساس توافق صلح میان آمریکا و گروه طالبان متعهد به آزاد ساختن آنان بود، رها کرده است. براساس گزارش‌ها دولت افغانستان بیش از چهار هزار طالب را از زندان رها کرده است و طالبان نیز می‌گویند بیش از هفتصد زندانی دولت افغانستان را که نزد آنان اسیر بوده‌اند، رها کرده‌اند. با این حال دولت افغانستان می‌گوید از مجموع این پنج هزار زندانی طالب نزدیک به ۶۰۰ زندانی از زندان آزاد نخواهند شد. براساس گزارش رسانه‌های افغانستان، رییس اموز زندان‌های افغانستان گفته است که در فهرستی که توسط طالبان تهیه شده و در دسترس دولت افغانستان گذاشته اسم افرادی است که جرایمی مانند سرقت، قتل یا جرایم اخلاقی انجام داده‌اند و طبق حکم محکمه از زندان رها نخواهند شد. کمیسیون حقوق بشر افغانستان نیز خواهان انتشار فهرست زندانیان طالب شده است. این کمیسیون گفته است که بحث حق العبد(حق‌الناس) در جرایم صورت گرفته مطرح است و دولت افغانستان باید در این رابطه پاسخ‌گو باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هنوز مشخص نیست که طالبان در مورد عدم رهایی ۶۰۰ زندانی این گروه چه واکنشی نشان خواهند داد. اما قبل از این طالبان گفته بودند در صورتی که تمامی زندانیان طالب که فهرست آن با دولت افغانستان به اشتراک گذارده شده رها نشوند، مذاکرات صلح صورت نخواهد گرفت.

در حال تمرکز اساسی دولت افغانستان بر برگزاری پیروزمندانه این سه نشست است. زیرا در این نشست‌ها دولت افغانستان می‌تواند یک اجماع عمومی را برای حمایت از مذاکرات صلح به دست آورد. نگرانی از بهانه‌گیری طالبان به دلایل مختلف برای عدم حضور در گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان هم در دولت افغانستان و هم در میان کشورهای همکار با افغانستان وجود دارد. بخشی از بدنه گروه طالبان هنوز هم با نفس مذاکره و گفت‌وگو با دولت افغانستان مشکل دارند و در پی تخریب این روندند. حتی گفته می‌شود تعدادی از سازمان‌های اطلاعاتی منطقه نیز تلاش دارند تا گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان وطالبان برگزار نشود، به همین دلیل کنفرانس‌های هفته جاری می‌تواند تا حد زیادی خوش‌بینی برای حمایت از گفت‌وگوهای صلح در سطح منطقه به وجود آورد.

بیشتر از