طالبان باید نیروهای امنیتی افغان را پیش از آغاز مذاکرات صلح آزاد کنند

ارگ: نیروهای امنیتی افغان که نزد طالبان اسیرند باید آزاد شوند

صدیق صدیقی، ، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان- عکس از روزنامه صبح کابل

حکومت افغانستان بر رهایی نیروهای امنیتی افغان که نزد طالبان اسیرند تاکید دارد و می‌گوید، رهایی این نیروهای امنیتی از نزد طالبان، برای دولت و ملت این کشور بسیار مهم است و باید هرچه زودتر آزاد شوند، تا مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز شود.

صدیق صدیقی، سخن‌گوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در مورد رهایی زندانیان نیروهای امنیتی افغان از چنگ طالبان در رشته توییتی گفته است: «آزادسازی نیروهای امنیتی (افغان) از نزد طالبان به عنوان عمده‌ترین اصل روند تبادل زندانیان برای دولت و ملت افغانستان مهم است.»

آقای صدیقی گفت: «دولت افغانستان بر آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای صلح برای تامین صلح و ثبات و قطع جنگ در کشور متعهد است، اما رهایی اسیران نیروهای امنیتی افغان از نزد طالبان نیز برای ما و ملت مهم است.»

تاکید حکومت افغانستان بر رهایی زندانیان نیروهای امنیتی افغان از نزد طالبان پیش از آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی درحالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا با نمایندگان گروه طالبان در آخر ماه اردیبهشت ۱۳۹۸، در دوحه قطر باهم توافق‌نامه‌ای را امضاء کردند که براساس آن توافق‌نامه، آمریکا به طالبان تعهد داد که پنج هزار زندانی آنان را از زندان‌های دولت افغانستان آزاد می‌کند و در مقابل طالبان نیز یک‌هزار زندانی نیروهای امنیتی افغان که در نزد آنان اسیرند آزاد کند، اما تاکنون زندانیان دو طرف به طور کامل از زندان‌های یک‌دیگر آزاد نشده‌اند. طالبان و دولت افغانستان تاکید دارند که پیش از آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی باید اسیران‌شان از بند آزاد شوند.  

طالبان بارها گفتند تا زمانی که تمام اسیران‌شان از نزد حکومت افغانستان رها نشود، مذاکرات صلح بین‌افغانی را آغاز نخواهند کرد. این گروه آزادی پنج‌ هزار زندانی‌شان را پیش‌شرط برای گفت‌‌وگوهای صلح بین‌افغانی عنوان کرده‌اند.

حکومت افغانستان نیز تاکید دارد که آزادی اسیران نیروهای امنیتی این کشور از نزد طالبان باید پیش از آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی صورت گیرد.

در همین حال، طالبان گفته‌اند تاکنون این گروه ۵۰۰ زندانی نیروهای امنیتی حکومت افغانستان را از بند رها کردند، اما شورای امنیت ملی این کشور می‌گوید، شماری کسانی که از طرف طالبان از بند آزاد شده‌اند، نیروهای امنیتی افغان نبوده، بلکه شهروند ساده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان نیز در مصاحبه تازه که با رادیو تلویزیون ملی این کشور داشت گفت: «باید نیروهای امنیتی که نزد طالبان اسیرند پیش از آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی آزاد شوند و ما تعهدی را که برای رهایی زندانیان این گروه (طالبان) داشتیم عملی کردیم و طالبان نیز به تعهدی که کردند پایبند باشند.»

راس ویلسون، کاردار سفارت آمریکا در افغانستان در رابطه با آزادسازی پنج هزار زندانی طالب و یک‌هزار زندانی نیروهای امنیتی افغان و آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی گفت: «تلاش‌هایی جریان دارد که روند رهایی پنج هزار زندانی گروه طالبان و یک‌هزار زندانی نیروهای امنیتی افغان، پایان یابد و سپس مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز شود.»

او گفت: «ما برای رهایی زندانیان کار می‌کنیم و با طالبان نیز در این مورد در ارتباط‌ایم تا بکوشیم این روند خاتمه یابد و مذاکرات صلح بین‌افغانی آغاز شود و خشونت‌ها به پایان برسد.»

جمال‌الدین حقجو، آگاه سیاسی افغانستان می‌گوید: «طالبان در تعهدی که با آمریکا و دولت افغانستان دارد صادق نیست. تاکنون دولت افغانستان تحت نام‌های مختلف چون عید نوروز، جشن استقال و اعیاد دینی و ده‌ها برنامه دیگر، شمار زیادی از زندانیان گروه طالبان را از بند آزاد کردند اما طالبان تاکنون یک هزار زندانی نیروهای امنیتی افغان را ازاد نکرده است و به بهانه‌های مختلف، آزادسازی آنان را مانند روند صلح به تعویق می‌اندازد. من از آقای رییس‌جمهور غنی، می‌خواهم که روند آزادسازی طالبان را تا زمانی که نیروهای امنیتی‌مان را رها نکرده‌اند متوقف کنند تا تعهد این گروه دقیق و درست واضح و روشن شود که از این بیش‌تر چه می‌خواهند.»

هاشم قیومی، آگاه سیاسی نیز می‌گوید: «برداشت من این است که طالبان خود توان تصمیم‌گیری را ندارند و در ضمن، این گروه پس از مرگ ملامحمد عمر، گروهی یک‌دست و یک‌پارچه نیستند. هر طرف تلاش می‌کند که با دولت افغانستان و آمریکا تماس برقرار کند. دولت امریکا حکومت افغانستان را نیز در ناآگاهی کامل قرار داده است چون دیده می‌شود که دولت افغانستان برای مذاکره صلح آماده است، زندانیان طالب را رها کردند و هیچ‌گونه شرط قوی برای طالبان نگذاشتند اما این طالبان است که حاضر به مذاکره نیست و تلاش دارد که هرچه گفتند و شرط گذاشتند عملی شود، فکر کنم به این شکل روند صلح موفق نخواهد شد.»

بیشتر از