کرونا در اسپانیا؛ مصونیت جمعی امری دست‌نیافتنی است

پژوهشگران می‌گویند تنها پنج درصد از کل جمعیت به کرونا مبتلا شدند

اسپانیا پس از شیوع کرونا جزو کشورهای اروپایی با شمار بالای مبتلایان بود-Gabriel BOUYS / AFP

یک پژوهش سراسری در اسپانیا نتیجه‌گیری کرد که تنها ۵.۲ درصد مردم کشور به ویروس کرونا آلوده شده‌اند و حاکی از آن است که امکان مصونیت جمعی در مقابل کرونا بسیار دور از دسترس است.

این نظریه نتیجه سه ماه تحقیق پیرامون شیوع ویروس کرونا در این کشور، از جمله سه بار آزمایش حدود ۷۰ هزار نفر در سراسر کشور در طول چند ماه گذشته بوده است.

نتیجه این پژوهش گزارش‌های ماه مه را تایید می‌کند که تنها درصد کمی از مردم اسپانیا پس از ابتلا به کووید ۱۹ پادتن آن را تولید کرده‌اند.

در مقاله‌ای که پژوهش‌گران روز دوشنبه در نشریه پزشکی «لانست» منتشر کردند گفته شد: «به رغم پیامد چشم‌گیر کووید ۱۹ در اسپانیا، شواهد مبنی بر مصونیت جمعی اندک و ناکافی است. 

این (مصونیت جمعی) بدون پذیرش لطمات جنبی موارد بسیار مرگ‌ومیر در میان افراد مستعد و فشار بیش از حد بر نظام درمانی ممکن نیست. در چنین شرایطی، حفظ فاصله اجتماعی و تلاش برای ردیابی و قرنطینه موارد جدید ابتلا و کسانی که با آن‌ها در تماس بوده‌اند برای آینده کنترل این اپیدمی ضروری است.»

این پژوهش هم‌چنین کشف کرده که ۱۴ درصد افرادی که در نخستین آزمایش دارای پادتن ویروس کرونا بودند، در آزمایش نهایی پادتن‌هایشان را از دست داده بوده‌اند. این به معنای آن است که مصونیت در مقابل کووید ۱۹ می‌تواند کوتاه‌مدت باشد. این پدیده در میان افرادی که هرگز عوارضی از خود نشان نداده اند معمول است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر راکل دوتی، رییس انستیو کارلوس سوم که در رهبری این پژوهش شرکت داشته می‌گوید: «مصونیت می‌تواند ناقص باشد؛ می‌تواند برای مدت کوتاهی دوام بیاورد و بعد از بین برود.»

او ضمن درخواست از مردم اسپانیا برای حفظ آرامش افزود: «نمی‌توانیم خودمان را رها کنیم. باید از خودمان و دیگران محافظت کنیم.»

اسپانیا درمیان کشورهای اروپایی بوده که با ۲۸.۳۸۵ مورد مرگ، بیش‌ترین لطمه را از کووید ۱۹ دیده و هم‌چنان در سطح منطقه‌ای با آن دست به گریبان است. تنها هفته گذشته، دولت اسپانیا استان لِیدا واقع در شمال شرقی  کشور را با تمام ۲۰۰ هزار سکنه‌اش در قرنطینه قرار داد.

نتیجه پژوهش‌های اسپانیا یک ماه پس از تحقیقات دیگری که در سوییس منتشر شد اعلام شده است که نتیجه آن نیز در نشریه لانست به چاپ رسید. در تحقیقات سوییس که با شرکت ۲۷۶۶ نفر انجام شده است نتیجه گیری شد که به رغم شیوع چشم‌گیر ویروس کرونا در ژنو تنها درصد اندکی از ساکنان این شهر دارای پادتن کووید ۱۹ بوده‌اند.

گزارش های بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان