ماهواره جاسوسی جدید اسرائیل از فضا «دشمنان» را رصد می‌کند

این ماهواره که با موفقیت پرتاب شد، اطلاعاتی با کیفیت بالا برای وزارت اطلاعات اسرائیل فراهم می‌آورد

انتظار می‌رود که نخستین پیام ظرف مدت یک هفته از این ماهواره دریافت شود-عکس آرشیوی HO / SPACEX / AFP

اسرائیل ساعت ۴ بامداد روز دوشنبه، ششم جولای ۲۰۲۰، یک ماهواره جاسوسی جدید به‌نام اُفک۱۶ (Ofek 16) از سایتی در مرکز اسرائیل به فضا پرتاب کرد.

روزنامه تایمز اسرائیل به بیانیه وزارت دفاع و صنایع هوافضای اسرائیل اشاره‌ کرده که از قرار گرفتن موفقیت‌آمیز این ماهواره شناسایی اپتوالکترونیکی روی مدار خبر داده‌ است.

رویترز هم به نقل از سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل آورده‌ است که این ماهواره جاسوسی، اطلاعاتی با کیفیت بالا برای وزارت اطلاعات این کشور فراهم می‌آورد.

در ادامه این خبر آمده‌است که اسرائیل قابلیت نظارتی خود را برای رصد کردن "دشمنانی از جمله ایران" که برنامه هسته‌ای آن تهدید بزرگی محسوب می‌شود، افزایش می‌دهد.

این ماهواره با راکت ساخت اسرائیل به نام Shavit به فضا پرتاب شده‌است. این راکت پیش‌تر هم برای پرتاب ماهواره‌های Ofek مورد استفاده قرار گرفته‌بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتظار می‌رود که نخستین پیام، ظرف یک هفته از این ماهواره دریافت شود.

صنایع هوافضای دولتی اسرائیل (ISRAI.UL) مهمترین مجری این پروژه است و کلاهک انفجاری آن از سوی شرکت دفاعی Elbit Systems ساخته شده‌است.

اسرائیل یکی از معدود کشورهایی است که ماهواره‌های شناسایی را عملیاتی می‌کند. این ماهواره‌ها قابلیت جمع‌آوری اطلاعات پیشرفته‌ای را فراهم می‌آورند.

اسرائیل در پرتاب این ماهواره جدید، ماهواره‌ای که سپاه پاسداران ایران به‌تازگی در ماه آوریل با موفقیت به فضا فرستاد را مدنظر داشته‌است.

شلائومی سوداری، رئیس برنامه فضایی صنایع فضایی اسرائیل، در خصوص قابلیت ماهواره‌های اسرائیلی می‌گوید: «شبکه ماهواره‌های ما امکان نظارت بر همه خاورمیانه و حتی اندکی فراتر از آن را فراهم کرده است.»

به گفته سوداری، ماهواره Ofek-16 برادر Ofek-11  است و قابلیت‌های مشابه بسیاری دارد. این ماهواره نسبت به مدل مشابه قبلی، اندکی توسعه یافته‌است. از جمله اینکه دقت آن افزایش یافته‌است. این ماهواره از فناوری پیشرفته موسوم به «آبی و سفید» برخوردار است که منافع نظامی اسرائیل را تامین می‌کند. این رنگ‌های پرچم اسرائیل است و برای تاکید بر اینکه فناوری مذکور ساخت اسرائیل است، با رنگ‌های پرچم این کشور نام‌گذاری شده‌است.

بیشتر از جهان