هدف ایران از پرتاب ماهواره نظامی در شرایط کنونی چیست؟

پرتاب ماهواره نظامی، تلاشی برای نمایش قدرت و کاهش انتقادات داخلی

سپاه پاسداران در روز  چهارشنبه 22 آوریل 2020، نخستین ماهواره نظامی را  به مدار زمین پرتاب کرد. عکس از: ‏AFP‏

در حالی که تهران تمام تلاش های دیپلماتیک خود را برای کاهش تحریم های اعمال شده از سوی واشنگتن متمرکز کرده و به منظور مقابله با بیماری همه گیر کرونا، از صندوق بین المللی پول، 5 میلیارد دلار وام درخواست کرده است؛ سپاه پاسداران از پرتاب نخستین ماهواره نظامی خبر می دهد. این اقدام غیر منتظره افزون بر این که برای بسیاری پرسش برانگیز است، منجر به تشدید تنش لفظی میان واشنگتن و تهران شده و نگرانی ها را نسبت به احتمال افزایش وخامت اوضاع در خاورمیانه برانگیخته است.

از سوی دیگر، اقدامات اخیر نیروهای دریایی ایران و نزدیک شدن قایق های سپاه به ناوهای آمریکایی در آب های خلیج فارس در چند روز گذشته؛ تحول دیگری است که امنیت تردد دریایی در خلیج فارس را دچار تهدید می کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در واقع، تحرکات تهدید آمیز تهران، نشان می دهد که میان حرف و عمل رژیم ایران تناقض بیساری وجود دارد، زیرا در حالی که ایران به عنوان عمده ترین کانون انتشار بیماری کرونا در منطقه به شمار می رود و دولت ایران توانایی مقابله با این بیماری مهلک را نداشته و با بحران اقتصادی شدیدی رو به رو شده است، اما فعالیت های نظامی و استراتژیک این کشور همچنان ادامه دارد. دولت ایران به رغم فرو افتادن در عمق بحران اقتصادی و تأکید بر این که در نتیجه تداوم تحریم های آمریکا، اقتصاد ایران به شدت آسیب پذیر شده است، از دست زدن به اقدامات تهدید آمیز اجتناب نمی کند. سپاه پاسداران در بحبوحه بحران شیوع بیماری کرونا و تشدید چالش های اقتصادی دست به فعالیت های تهدید آمیزی می زند که منطقه را دچار آشفتگی می کند و تنش میان تهران و واشنگتن را افزایش می دهد.

بنابر این، به نظر می رسد که پس از مواجه شدن با چالش های متعددی از جمله، افزایش مخالفت های داخلی و تظاهرات ضد دولتی، کشته شدن قاسم سلیمانی، کاهش شدید نفوذ تهران در عراق، پیامدهای حمله موشکی به هواپیمای اوکراینی و ناتوانی در مهار بحران کرونا، دولت ایران سعی دارد با پرتاب ماهواره نظامی و ایجاد مزاحمت به کشتی های جنگی آمریکا در آب های خلیج فارس، نشان دهد که در عرصه نظامی تا کنون توانایی زیادی دارد و بحران های اخیر در این عرصه تأثیر قابل ذکری نگذاشته است.

از جانب دیگر، پرتاب ماهواره نظامی در شرایط فعلی ممکن است پاسخی به مخالفت ایالات متحده در مورد وام درخواست شده از صندوق بین المللی پول باشد و تهران قصد دارد با این اقدام، واشنگتن را به گونه ی هشدار دهد تا از مخالفت با منافع ایران خودداری کند.

از سوی دیگر و هر چند پرتاب ماهواره اخیر ربطی به موشک های بالستیک ندارد، اما این مسئله، نگرانی ها را نسبت به برنامه موشکی ایران که تهدیدی برای امنیت منطقه محسوب می شود افزایش می دهد؛ زیرا دستیابی ایران به موشک های پیشرفته، این نگرانی را در اذهان متبادر می کند که گروه های مسلح وفادار به ایران در کشورهای منطقه به ویژه در عراق، لبنان و یمن به زودی به این موشک ها دسترسی پیدا می کنند.

طبق برآوردهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، ایران زرادخانه عظیم مخفی از موشک های مختلف بالستیک دارد که می تواند تا 2 هزار کیلومتر را هدف قرار دهد و این موشک ها توانایی حمل کلاهک های هسته ای را نیز دارند؛ در همین حال، دولت ایران سعی دارد برنامه موشکی خود را بیشتر از پیش توسعه دهد. افزون بر آن، تهران به دنبال راه اندازی موشک های کروز دوربرد است و قصد دارد در عرصه فناوری فضایی نیز به موفقیت های بیشتری دست پیدا کند.

البته عمده ترین انتقاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده از توافق نامه هسته ای که در سال 2015 به امضا رسید، این است که این توافق نامه هیچ محدودیتی برای برنامه های موشکی ایران وضع نکرده و برجام نمی تواند تهران را از دسترسی به موشک های پیشرفته که قادر به کلاهک های هسته ای باشند منع کند.

از سوی دیگر، از دسترسی ایران به موشک های بالستیک قاره‌پیما که برد آن ها تا 5 هزار کیلومتر می رسد، تا کنون اطلاع دقیقی در دست نیست اما پیشرفت ایران در عرصه برنامه های فضایی، می تواند این کشور را موفق به ساخت موشک های بالستیک قاره پیما کند، زیرا در هر دو بخش، فناوری مشابهی به کار گرفته می شود.

در فرجام می توان گفت هدف از پرتاب ماهواره نظامی در شرایطی که نه تنها ایران بلکه سراسر کشورهای جهان درگیر بحران بیماری کرونا هستند، از یک سو تلاشی برای نمایش قدرت نظامی ایران است و از سوی دیگر، رژیم ایران سعی می کند با اتخاذ این اقدام، توجه ملت را از پیامدهای ناگوار بحران کرونا دور کرده و اذهان مردم را به تهدیدهای ساختگی جلب کند که وجود خارجی ندارند و در نتیجه، میزان انتقادات داخلی و نارضایتی را کاهش دهد.

https://www.independentarabia.com

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه