تشخیص افزایش موارد ابتلا به کرونا از طریق آزمایش فاضلاب شهری

این روش به نسبت آزمایش‌های پزشکی، ده روز زودتر میزان افزایش ابتلا را نشان می‌دهد

متخصصان در حال نمونه‌‌گیری از فاضلاب ملبورن - William WEST / AFP

دانشمندان مشغول کار بر روی نظامی هماهنگ‌اند تا ویروس کرونا را در فاضلاب تشخیص دهند که می‌تواند افزایش شدید موارد ابتلا را تا ده روز زودتر از روش‌های فعلی تشخیص دهد.

با ایجاد روش‌های نمونه‌برداری، آزمایش‌گیری و الگوبرداری علمی، محققان امیدوارند بتوانند اتکا به آزمایش‌گیری از جماعت عمده شهروندان را کم کنند که کاری پرهزینه و از نظر عملی سخت است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امید است که روش‌های جدید توسط کارشناسان و ادارات دولتی به عنوان بخشی از تلاش‌های آنان برای نظارت بر سطح سرایت کووید-۱۹ در جامعه به کار بسته شود.

سازمان جهانی بهداشت گفته است در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ویروس کرونا قابل سرایت از طریق شبکه فاضلاب است.

با وجود این، آزمایش مذکور می‌تواند در فاضلاب پس‌مانده‌های ژنتیکی سارس-کوو-۲ را تشخیص دهد که ویروس عامل بیماری کووید-۱۹ است، چرا که تصور می‌شود افراد مبتلا مقداری از ویروس را با مدفوع خود دفع می‌کنند.

دانشمندان معتقدند با نظارت سراسری بر شبکه‌های فاضلاب کشور می‌توان نقاطی را که در آینده به بستری گسترده برای سرایت این بیماری تبدیل می‌شوند تشخیص داد.

محققان هم‌چنین به عنوان بخشی از این پژوهش علمی یک میلیون پوندی به بررسی احتمال وجود ویروس کرونا در فاضلاب و لجن خواهند پرداخت.

آن‌ها معتقدند درک بهتر نحوه سرایت این ویروس در فاضلاب می‌تواند در ارزیابی خطر موجود برای کارگران این صنعت و هم‌چنین حیوانات و افرادی که در معرض فاضلاب ریخته شده در دریاها و رودخانه‌ها قرار می‌گیرند، یاری‌رسان باشد.

این برنامه که قرار است تا اکتبر ۲۰۲۱ ادامه یابد توسط مرکز بوم‌شناسی و آب‌شناسی بریتانیا اجرا می‌شود و از دانشمندان دانشگاه‌های بانگور، ادینبورا، کرنفیلد، لنکستر، نیوکاسل، آکسفورد، شفیلد و دانشکده بهداشت و داروهای گرم‌سیری لندن بهره می‌جوید.

هماهنگی‌های این تحقیق نیز توسط دفرا (Defra)، که سازمانی محیط زیستی است و مرکز مشترک امنیت ژنتیکی انجام می‌شود که از نزدیک با شرکت‌های تصفیه و توزیع آب همکاری دارند.

دکتر اندرو سینگر از مرکز بوم‌شناسی و آب‌شناسی بریتانیا که محقق اصلی این تحقیق جدید با نام «برنامه نظارت ملی بر نحوه سرایت کووید-۱۹ در فاضلاب» است، گفت: «پژوهش‌های متعددی نشان داده‌اند آران‌ای سارس-کوو-۲ که بافت ژنتیکی این ویروس است می‌تواند پیش از پذیرش افراد در بیمارستان‌ها در فاضلاب‌ها پیدا شود که یعنی آزمایش فاضلاب می‌تواند به بارقه امیدی برای مطالعه کووید-۱۹ و سایر بیماری‌های مسری در آینده تبدیل شود.»

او ادامه داد: «این تحقیق بر نحوه سرایت بیماری‌های مسری در فاضلاب متمرکز خواهد بود، پیش از این نیز تحلیل آب فاضلاب برای تشخیص سطح بیماری‌های مسری، استفاده از مواد مخدر و داروهای تجویز شده به کار گرفته شده تا به تصمیم‌گیری مسؤولان درباره بهداشت عمومی یاری رساند. با نمونه‌برداری از آب کثیف مناطق مختلف شبکه فاضلاب کشور می‌توانیم به تدریج بسترهای اصلی سرایت را به مناطق جغرافیایی کوچک‌تری محدود کنیم و به مسؤولان بهداشتی کشور اجازه دهیم با سرعت بیش‌تری افرادی که در آن اماکن زندگی می‌کنند و تحت خطر بیش‌تر ابتلا و شیوع این بیماری‌اند را با اقدامات پیش‌گیرانه هدف قرار دهند.»

© The Independent

بیشتر از جهان