مقام‌های امنیتی خلیج‌فارس: از آسمان ما برای حمله به ایران استفاده نشده

یک مقام سابق دولت اسرائیل گفته کشورش تأسیسات هسته‌ای ایران را بمباران کرده

نخستین تصویر منتشر‌شده در رسانه‌های رسمی ایران از نطنز پس از حادثه بامداد امروز- سازمان انرژی اتمی

چند مقام امنیتی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس، استفاده از آسمان این کشورها برای حمله ادعایی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای ایران را تکذیب کردند.

این مقام‌های امنیتی که خواسته‌اند ناشناس بمانند، اعلام کرده‌اند استفاده از آسمان آن‌ها برای حمله اسرائیل به ایران «ناممکن» است.

ساعاتی پیش ادی کوهن، مشاور سابق دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲، با انتشار توییتی مدعی شده بود که جنگنده‌های اف۱۶ این کشور با استفاده از آسمان کشورهای خلیج‌فارس به بزرگ‌ترین تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در ایران حمله کرده‌اند.

با توجه به رادارگریز نبودن هواپیماهای اف۱۶، صحت ادعاهای آقای کوهن با تردیدهای جدی مواجه شده است.

اسرائیل در سال ۲۰۱۶، جنگنده‌های رادارگریز اف۳۵ آمریکایی را از این کشور تحویل گرفته و گفته می‌شود از این هواپیماها برای حمله به مواضع گروه‌های شبه‌نظامی و نیروهای سپاه پاسداران در منطقه ابوکمال در مرز سوریه با عراق استفاده می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

۱۰ ساعت پس از انتشار این توئیت، مقام‌های سازمان انرژی اتمی در ایران اعلام کردند حادثه‌ای در تأسیسات هسته‌ای نطنز در شمال استان اصفهان رخ داده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، صبح امروز ضمن تائید خبر «آتش‌سوزی» گفته که «یکی از سوله‌های در دست ساخت در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شده است.»

او گفته علت این حادثه در دست بررسی است.

تأسیسات هسته‌ای نطنز در شمال استان اصفهان، یکی از مهم‌ترین سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که از ابتدای ساخت و شروع فعالیت، حساسیت فراوانی ایجاد کرده است.

بهروز کمالوندی در توضیح مختصری که درباره حادثه صبح امروز ارائه کرده است، محل آتش‌سوزی را از لحاظ عملیات هسته‌ای «غیرفعال» اعلام کرده و گفته که هیچ‌کس در این حادثه جانش را از دست نداده است.

همچنین اعلام شده که این رویداد سبب توقف فعالیت در بخش‌های فعال این تأسیسات هسته‌ای نشده و آلودگی محیطی نیز ایجاد نشده است.

بهروز کمالوندی بدون اشاره به جزئیات اشاره شده در این توئیت آقای کوهن، در مصاحبه با تلویزیون ایران گفته انتشار مواد رادیواکتیو در نتیجه حادثه امروز نطنز «کار رسانه‌های معاند» است و صحت ندارد.

بیشتر از