زمان اجرایی شدن طرح انضمام خاک اسرائیل به تعویق افتاد

نتانیاهو می‌گوید موعد مقرر برای شروع این اقدام جنجالی را از دست خواهد داد

نتانیاهو می‌گوید که هنوز مشغول کار بر جزییات این طرح‌ هستند - ABIR SULTAN / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو می‌گوید موعد مقرر اول ژوئیه را که توسط خود او برای شروع طرح جنجالی انضمام کرانه غربی به خاک اسراییل تعیین شده بود، از دست می‌دهد. یکی از مشاوران نزدیک نتانیاهو در روز سه شنبه تائید کرد که با توجه به بی نتیجه بودن مذاکرات با آمریکا، موعد اول ژوئیه که توسط خود او برای آغاز روند الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل در نظر گرفته شده بود، گذشته است.

براساس توافق بر سر تقسیم قدرت میان نتانیاهو و بنی گانتس، شریک سیاسی و متحد او، نخست وزیر اسراییل اجازه دارد رسما برنامه انضمام خاک خود را از چهارشنبه به کابینه یا مجلس تقدیم کند. 

علی‌رغم آن‌که سخنرانی‌های آتشین آقای نتانیاهو وعده شروع این اقدام را داده و هم‌راستا با معاهده صلح دونالد ترامپ در ماه ژانویه بود، او شامگاه سه‌شنبه اعتراف کرد که هنوز مشغول کار بر جزییات این طرح‌اند.

روز چهارشنبه، اوفیر آکونیس، از اعضای کابینه و متحد نتانیاهو گفت مقامات کشور هنوز مشغول کار بر جزییات نهایی با همتایان آمریکایی خود هستند و افزود انتظار دارند روند انضمام کمی بعدتر در ماه ژوئیه آغاز شود.

آقای آکونیس گفت: «ارتباط و همکاری با دولت آمریکا کاری نیست که بتوان آن را کنار گذاشت یا نادیده گرفت.»

تصمیم اسراییل مبنی بر اعلام حاکمیت خود بر منطقه تحت اشغال فلسطینی با انتقادهایی آتشین از جانب جامعه بین‌الملل مواجه شده است. بوریس جانسون روز چهارشنبه هشدار داد این اقدام قوانین بین‌المللی را نقض خواهد کرد و امنیت خود اسراییل را به مخاطره خواهد انداخت.

چندین کشور دیگر، سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اکثر کشورهای عربی، از جمله همسایه کلیدی اسراییل، اردن، نیز همگی اخطار داده‌اند که این اقدام تنها باعث افزایش موج خشونت‌ها می‌شود و راه حل تاسیس دو حکومت را پس از درگیری‌های ده‌ها ساله از بین خواهد برد. فلسطینی‌ها که تمام کرانه غربی را به عنوان بخشی از کشور آینده خود درنظر می‌گیرند گفته‌اند چنین اقدامی به امید آن‌ها برای دست‌یابی به کشور و حکومت خود پایان خواهد داد.

به همین خاطر اسراییل نیاز به حمایت دولت ترامپ دارد که با امضای معاهده صلح در ماه ژانویه حدود یک سوم کرانه غربی را به علاوه اورشلیم به عنوان پایتخت به اسراییل اعطا کرد.

اما با افزایش اظهارات محکوم‌کننده جامعه بین‌المللی به نظر می‌رسد ایالات متحده نیز کمی از موضع خود برای انضمام بلافاصله آن مناطق عقب نشسته است. اسراییل و ایالات متحده اکنون ماه‌هاست که ظاهرا مشغول مذاکره بر نقشه نهایی مناطقی از کرانه غربی‌اند که به خاک اسراییل انضمام خواهد شد.

آقای نتانیاهو بعد از ملاقات با آوی برکویتز، نماینده کاخ سفید و دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده در اسراییل، روز سه‌شنبه اعتراف کرد هنوز هیچ تصمیمی نهایی نشده است.

آقای نخست وزیر گفت: «من درباره سؤال‌های موجود درباره حاکمیت اسراییل صحبت کردم که در روزهای اخیر مشغول کار بر روی آن بوده و در روزهای آینده نیز به کار خود در این زمینه ادامه خواهیم داد.»

تردیدهایی مشابه نیز از جانب گبی اشکنازی، وزیر امور خارجه اسراییل اظهار شد که در مصاحبه با رادیو ارتش اسراییل گفت انضمام مناطق جدید به خاک اسراییل در روز چهارشنبه اتفاق نخواهد افتاد. او گفت: «نمی‌دانم کی این کار شروع می‌شود، من پیغمبر نیستم [که پیش‌گویی کنم].»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کرانه غربی، اورشلیم شرقی و غزه از سال ۱۹۶۷ و جنگ خاورمیانه در آن سال توسط اسراییل اشغال شدند و مناطقی هستند که فلسطینی‌ها امید دارند کشور آینده آن‌ها خواهد شد.

با وجود این اسراییلی‌ها آن مناطق را از آن خود می‌دانند و به همین خاطر طی دهه‌های گذشته صدها مجموعه شهرک‌نشین و پاسگاه‌های نظامی در آن ساخته‌اند.

به گزارش دیده‌بان صلح اسراییل، در حال حاضر حدود ۴۳۰ هزار شهروند اسراییل در شهرک‌های واقع در کرانه غربی اشغالی زندگی می‌کنند که خانه حدود ۲.۷ میلیون فلسطینی است. این سازمان هم‌چنین تخمین می‌زند بیش از۲۲۰ هزار اسراییلی شهرک‌نشین دیگر نیز در اورشلیم شرقی اشغال شده زندگی می‌کنند.

آقای نتانیاهو در طول ستاد انتخاباتی خود در سه انتخابات گذشته اسراییل، انضمام مناطق جدید را محور وعده‌های انتخاباتی خود قرار داد.

اما او از نظر زمان تحت فشار است. آقای ترامپ یکی از متمایل‌ترین رییس‌جمهورهای ایالات متحده نسبت به طرح این انضمام تلقی می‌شود و به همین خاطر هواداران آقای نتانیاهو هراس آن را دارند که این کار باید به سرعت تا زمانی که او رییس‌جمهور است انجام شود چرا که احتمالا در انتخابات بعدی شکست خواهد خورد.

رهبران شهرک‌های اسرائیلی در کرانه غربی که متحدان کلیدی دولت نتانیاهو هستند نیز نگرانی خود را اذعان داشته‌اند که هرگونه تاخیری در شروع طرح انضمام ممکن است منجر به لغو آن شود.

به گزارش روزنامه اسراییلی هاآرتص، آن‌ها حتی از تاریخ «انقضای» ۱۵ ژوئیه برای این طرح صحبت کرده‌اند.

ئیسرائیل گانتس، رهبر شورای منطقه‌ای ماته بنیامین که متشکل از ۴۶ شهرک اسراییلی و پاسگاه‌های واقع در کرانه غربی است به این روزنامه اسراییلی گفت آن‌ها نگران این هستند که در ماه‌های باقی مانده به انتخابات ایالات متحده، دولت ترامپ به شدت بر مساله انتخابات متمرکز باشد و به حمایت از برنامه انضمام توجه نکند.

او گفت: «در فاصله سه ماه مانده تا انتخابات، ایالات متحده هیچ کار جدی‌ای انجام نخواهد داد.» 

بسیاری از شهرک‌نشینانی که از نظر عقیدتی افراطی‌ترند و معتقدند اسراییل باید تمام کرانه غربی، اورشلیم و غزه را تصاحب کند از معاهده صلح آقای ترامپ نیز خشمگین‌اند چرا که مناطق زیادی را به فلسطینی‌ها اعطا کرده است. این مورد هم فشار دیگری است که آقای نتانیاهو باید علاوه بر مواجهه با انتقادات جامعه بین‌المللی و مخالفت‌های متحدان خود در دولت، با آن دست‌وپنجه نرم کند.

بنی گانتس، نخست‌وزیر جایگزین کشور نیز نگرانی‌های متعدد خود را در این باره اظهار داشته است. او در هفته جاری گفت: «انضمام باید تنها از طریق همکاری با شرکای مهم منطقه و فلسطینی‌ها انجام پذیرد تا به تدارکاتی دست یابیم که موجب نفع تمام طرفین درگیر شود.»

در پرتو این موانع، رسانه‌های اسراییل نیز گزارش‌های مختلفی درباره طرح آب‌رفته انضمام منتشر کردند از جمله کانال ۱۲ تلویزیون این کشور که گزارش کرد آقای نتانیاهو ممکن است در آغاز تنها سه تا از بزرگ‌ترین شهر‌ک‌های قدیمی را به خاک اسراییل انضمام کند.

کانال ۱۲ هم‌چنین گزارش کرد مذاکره‌کنندگان آمریکایی از اسراییل خواسته‌اند تا گامی قابل توجه برای ادای احترام به فلسطینی‌ها اتخاذ کند، چیزی شبیه اعطای بخش‌هایی از کرانه غربی به فلسطینیان تا آن‌ها هم به اندازه مناطق انضمام شده، حیطه‌هایی برای تشکیل حکومت تحت کنترل خود داشته باشند. در حال حاضر اسراییل بر بیش از ۶۰ درصد کرانه غربی کنترل کامل دارد.

© The Independent