۶۰ مورد شکار جدید از نوع «تروفه» در بریتانیا

تأخیر وزیران در تصویب منع  واردات شکار«تروفه»

بعداز کشته شدن سیسیل به این روش، جنبشی در راستای توقف این شکل شکار به راه افتاد -  STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

با توجه به این که وعده ممنوعیت دولت درباره واردات شکار تروفه ( تروفه: اعضای بدن حیوان به عنوان نشان پیروزی پس از شکار آن) دوباره به تأخیر افتاده است، شکارچیان بریتانیایی دست‌کم۶۰ شیر را کشته‌اند (پس از شلیک به شیری با نام «سسیل» در سال ۲۰۱۵).

مقامات رسمی ده‌ها جنازه، پوست و سایر اعضای بدن حیوانات در معرض خطری را پیدا کرده‌اند که در طول پنج سال گذشته، از آفریقا به بریتانیا وارد شده است.

متخصصان می‌گویند که اطلاعات رسیده حاکی از آن است که کشورهای اتحادیه اروپا بیش‌ترین واردات تروفه شیر را نسبت به سایر کشورها داشته‌اند که باعث می‌شود این گونه به شکل خطرناکی در معرض انقراض قرار گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بعد از کشته شدن سیسیل به دست یک دندان‌پزشک آمریکایی در زیمباوه و به راه افتادن اعتراضات بین‌المللی، وزیران بریتانیایی قول دادند که واردات تروفه شیر را از سال ۲۰۱۷ ممنوع می‌کنند. در این وعده (که هم‌چنین بیانیه انتخاباتی توری در سال ۲۰۱۷ را شامل می‌شد) بوریس جانسون در ماه فوریه به مجلس گفت که قانون ممنوعیت را صادر خواهد کرد.

تعداد شیرها از ۴۵۰ هزار عدد در دهه ۱۹۵۰ به ۲۰ هزار عدد در سال ۲۰۱۵ رسیده است و حالا هم که تعداد ۱۵ هزار عدد تخمین زده می‌شود. این نگرانی وجود دارد که شاید تعدادشان کم‌تر از ۱۳ هزار عدد باشد.

موسسه حیات وحش و ماهیان آمریکا قبلا هشدار داده بود که اگر کاهش جمعیت گونه شیرهای وحشی هم‌چنان ادامه پیدا کند، این گونه در طول سه دهه آینده، در معرض خطر نابودی، خواهد بود. حامیان محیط زیست این کاهش را «مایه اندوه» توصیف می‌کنند.

وزیران در سال گذشته طی یک رای‌زنی عمومی این ممنوعیت را اعلام کردند که در ماه فوریه به پایان رسید، اما مقامات رسمی می‌گویند که نتیجه این رای‌زنی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به تعویق افتاده است.

این رای‌زنی گزینه‌ای را از الزامات سخت‌گیرانه‌تر شامل می‌شود که ممنوعیت تجارت اعضای بدن گونه‌های خاص است.

اما تجزیه و تحلیل اعداد و اطلاعات، توسط مجمع تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر(سایتس) که مقررات تجارت را وضع می‌کند، نشان می‌دهد که علاوه بر پوست، جمجمه، پنجه و پا، جنازه‌های شیرها به صورت قانونی وارد بریتانیا شده‌اند. بررسی دقیق‌تر از این اطلاعات، بین ۵۳ تا ۷۷ جنازه شیر را نشان می‌دهد.

اما اگر اعضای فهرست شده نه به عنوان شکار تروفه بلکه به عنوان مصارف شخصی، آموزشی و یا تجارت باشد، تعداد واردات آن‌ها به بریتانیا به ۱۵۴ عدد می‌رسد.

ادواردو گونکالوس نویسنده کتابی درباره شکار تروفه و هم‌چنین بنیان‌گذار پویش منع شکار تروفه می‌گوید: «پس از کشته شدن سیسیل، دولت قول داد که شکار تروفه شیرها را ممنوع کند، اما بعد نظرش را تغییر داد. درنتیجه شکارچیان بریتانیایی ۵۰ سیسیل دیگر را کشتند.

حالا دوباره می‌گویید که می‌خواهیم شکار تروفه را ممنوع کنیم. ما نمی‌توانیم بیش از این تاخیر یا غفلت کنیم. ۹ نفر از ده نفر رأی‌دهنده می‌خواهند این موضوع هرچه سریع‌تر متوقف شود.

حیات وحش در آستانه نابودی است. حالا یک چشم‌انداز واقعی داریم و آن هم این است که شیرها در حال انقراض‌اند.»

سایر داده‌های سایتس نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین وارد‌کننده تروفه شیر نسبت به کشورهای خارج از اتحادیه اروپاست. اتحادیه اروپا ۴۰۹ تروفه شیر را بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ وارد کرده است که شامل ۱۸ تروفه از شیرهای شکارشده درزیمباوه مانند سیسیل است.

از میان کشورهای اروپایی، اسپانیا بیش‌ترین شکار تروفه شیر را با تعداد ۸۴ عدد در طول دو سال داشته است.

کلیر باس مدیر عامل موسسه انجمن بین‌المللی انسانی بریتانیا گفت: «کشتن سیسیل با خون‌سردی و برای مسابقه نشان می‌دهد که این شیوه شکار چقدر ظالمانه، غیرضروری و هم‌چنیناز سر باخت است و بعد ازگذشت پنج سال از این مرگ دردناک، بریتانیا و اتحادیه اروپا هنوز به این سرگرمی وحشتناک، اجازه عمل و تجارت می‌دهند.»

وقتی که در تاریخ اول ژوئیه سال ۲۰۱۵، سیسیل یکی از محبوب‌ترین حیوانات زیمباوه با شلیک گلوله‌ای به دست والتر پالمر کشته شد، خشم جامعه برانگیخته شد. این امر موجب شد تا فراخوانی برای استرداد او اعلام شود و هدف بسیاری تهدیدها و اعتراضات قرار گرفت و آشکار شد که یک شکارچی حرفه‌ای این مرگ را مرتکب شده است.

وزیر ویکتورییا پرنتیس در پاسخ به نخست وزیر که دلیل تاخیر را پرسیده بود، گفت که دولت به اقدامات خود پیرامون این موضوع ادامه می‌دهد و به محض عملی شدن آن، پاسخ خود را منتشر می‌کند. او افزود: «نتیجه این رای‌زنی و شواهد همراه آن در قدم بعدی اطلاع‌رسانی می‌شود.»

یک سخن‌گوی وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی گفت: «تعهد و بیانیه آشکاری در مورد ممنوعیت واردات تروفه شکار از گونه‌های حیوانات در خطر انقراض وجود دارد و ما برای پایان دادن به این تجارت تکان‌دهنده، اقدامات خود را ادامه می‌دهیم.»

ایندیپندنت هم از کمیسیون اروپا خواسته است تا نظر خود را ابراز کند.

© The Independent

بیشتر از جهان