کرونا در آمریکا؛ هشدار درباره ناممکن بودن «مصونیت جمعی»

دکتر فاوچی می‌گوید افکار ضد علم و ضد واکسن مانع رفع بحران کرونا در آمریکاست

تجمع اعتراضی گروهی از مخالفان قرنظینه عمومی در آمریکا- JEFF KOWALSKY / AFP

در حالی که چند نوع واکسن ویروس کرونا در مرحله آزمایش است، روز دوشنبه دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس بهداشت عمومی و مشاور ارشد کاخ سفید هشدار داد که تعداد آمریکایی‌های مخالف واکسن چنان کثیر است که احتمال دارد دست‌یابی به «مصونیت جمعی» مشکل شود.

او گفت خلاف دیگر واکسن‌ها، واکسن کرونا احتمالا در هر فردی موثر نخواهد بود. او به شبکه سی ان ان گفت: «کاملا تردید دارم که هیچ واکسنی صددرصد موثر باشد. بهترین عمل‌کرد ما در مورد واکسن سرخک است که ۹۷ تا ۹۸ درصد موثر بوده. اگر بتوانیم به آن‌جا برسیم عالی است اما فکر نمی‌کنم به چنین هدفی برسیم.

من به واکسنی که ۷۰ تا ۷۵ درصد مصونیت بدهد راضی خواهم بود زیرا در این سطح (مصونیت) به مصونیت جمعی می‌رسیم.»

دکتر فاوچی در واکنش به یک نظرخواهی که می‌گوید یک سوم مردم آمریکا از تلقیح  واکسن کرونا امتناع خواهند کرد گفت خودداری در چنین سطحی به معنی آن است که ایالات متحده بعید است به سطح مصونیت جمعی برسد.

«این یکی از دلایلی است که مطابق آن چه اکنون انجام می‌دهیم، باید مردم را در جریان کار قرار داد، باید از آن‌ها کمک خواست و به‌شان فهماند که تمام تلاش‌مان را به کار می‌بریم که واکسن امن و موثر باشد و به نفع همه و جامعه است که با تلقیح واکسن موافقت کنند.

بنابراین کار زیادی در پیش است... در میان برخی از مردم کشور که درصد بالا و نگران کننده‌ای هم هستند، احساسات ضد علم، ضد اقتدار و ضد واکسن وجود دارد.»

پژوهش‌گرانی که گرایشات مخالف واکسن کرونا را خارج از مرزهای آمریکا دنبال می‌کنند، گزارش داده‌اند که نظرات مخالف با واکسن «به گونه‌ای انفجارآمیز» در حال گسترش است و فعالان اینترنتی توجه معمول خود را از واکسن‌های سرخک و «ام  ام آر» (ترکیب سرخک، مخملک و اوریون) به آزمایشات ویروس کرونا معطوف کرده و موضع گروه‌های طرفدار واکسن را به ویژه در فیس‌بوک تضعیف می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی که این نظرات را دنبال می‌کنند طرفدار تئوری‌های توطئه‌اند که هم‌اکنون می‌گویند کسانی که تحت آزمایش واکسن کرونا قرار گرفته‌اند، درگذشته‌اند. برخی دیگر پا را از آن فراتر گذاشته و می‌گویند واکسیناسون جمعی توطئه‌ای برای کاشتن میکروچیپ در مردم به منظور برقراری «نظم جدید جهانی» که مدت‌هاست از جانب طرفداران تئوری‌های توطئه درسراسر جهان منتشر می‌شود.

در سال‌های اخیر پیامدهای احساسات گسترده مخالف واکسن بر بهداشت عمومی به خاطر شیوع منطقه‌ای بیماری‌های قابل پیش‌گیری از جمله سرخک محسوس‌تر شده است. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ تنها در نیویورک ۶۰۰ مورد بیماری سرخک مشاهده شد.

در این میان، به رغم نظرات مخالفان واکسن که ممکن است تلقیح آن را در آمریکا محدود کند، دکتر فاوچی در مورد زمان تولید و توریع آن اظهار خوش‌بینی کرده است.

چند شرکت (تولید واکسن) که نمی‌توانم لزوما تاییدشان کنم با اطمینان می‌گویند تا اوایل یا اواسط سال ۲۰۲۱ صدها میلیون دوز واکسن و ظرف حدود یک سال آینده حتی تا یک میلیارد دوز واکسن را تولید خواهند کرد.

بنابراین اگر چنین چیزی صحت داشته باشد و حرفشان را باور کنیم، من و شما و دیگران می‌توانیم در ماه دسامبر، ژانویه یا فوریه تلقیح شویم.»

بیشتر از جهان