آمریکایی‌ها در مورد کرونا به دکتر فاوچی و شهردار نیویورک بیش از ترامپ اعتماد دارند

تنها ۲۶ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی به اظهارات بایدن درباره ویروس کرونا اعتماد دارند

از هر پنج آمریکایی، سه نفر به گفته‌های فاوچی اعتماد دارند-JOHN MOORE /Getty Images via AFP

به گزارش نظرسنجی جدیدی محصول مشترک شبکه خبری ان‌بی‌سی و نشریه وال‌ استریت، امریکاییان بسیار بیشتری به آنتونی فاوچی، متخصص کاخ سفید در بیماری‌های مسری، و اندرو کومو، فرماندار ایالت نیویورک، درباره بحران بهداشت کنونی اعتماد دارند تا به آنچه دونالد ترامپ می‌گوید.

از هر ۵ امریکایی، ۳ نفر گفتند که به گفته‌های دکتر فاوچی درباره ویروس کرونا، اعتماد دارند. تنها ۸ درصد به اظهارات علنی آقای فاوچی که مشاور دیرینه کاخ سفید در زمینه بیماری‌های مسری است و در کابینه‌های دموکرات و جمهوری‌خواه خدمت کرده است، اعتماد ندارند.

۴۶ درصد پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی که در فاصله روزهای ۱۳ تا ۱۵ آوریل انجام شد، گفتند که به اظهارات علنی آقای کومو، فرماندار دموکرات ایالت نیویورک، درباره ویروس کرونا اعتماد دارند و در مقابل، تنها ۱۷ درصد گفتند به او اعتماد ندارند.

در همین حال، بی‌اعتمادی به رئیس جمهوری در کشور از همه بیشتر است. با آن که ۳۶ درصد از مشارکت‌کنندگان گفتند به اظهارات رئیس جمهوری درباره بحران بهداشت کنونی اعتماد دارند، بیش از نیمی از آنها، یعنی ۵۲ درصد پاسخ دهندگان، گفتند که به اظهارات او بی‌اعتماد هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نتیجه ممکن است حاکی از آن باشد که هنوز شبکه‌های تلویزیونی تاثیر شایانی در اطلاع‌رسانی به امریکاییان و کمک به آنها برای قضاوت رهبران خود دارند. هر سه آقایان ترامپ، فاوچی و کومو اکنون هفته‌ها است هر روز در شبکه‌های تلویزیونی حاضر می‌شوند و سی‌ان‌ان و سایر شبکه‌های خبری مصاحبه‌های روزانه آقای کومو را هر روز حوالی ظهر و زمان ناهار از نیویورک در ساحل شرقی پخش می‌کنند،، و از سوی دیگر، مصاحبه‌های روزانه کاخ سفید هر روز بعدازظهر حدود زمان شام پخش می‌شود.

در همین حال، جو بایدن، نماینده احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، به طور عمده از چشم عموم در طول بحران ویروس کرونا و واکنش به آن غایب بوده است که این امر، در نظرسنجی‌ها هم انعکاس داشته است.

تنها ۲۶ درصد از شرکت کنندگان گفتند به اظهارات آقای بایدن درباره ویروس کرونا اعتماد دارند، اما حدود ۲۹ درصد گفتند که به اظهارات معاون اول سابق رئیس جمهوری اعتماد ندارند و حدود نیمی از شرکت کنندگان، یعنی ۴۵ درصد، از پاسخ به این سوال خودداری کردند.

و فرمانداران احتمالا بزرگترین نفع سیاسی را از ویروس کرونا برده‌اند، چرا که ۲ نفر از هر ۳ پاسخ دهنده گفته است که به فرماندار ایالت خود اعتماد دارد. در قیاس با اینان، ۲۰ درصد از پاسخ دهندگان به فرمانداران ایالات خود بی‌اعتماد بودند.

این نظرسنجی که از گروه نمونه ۹۰۰ نفر از رای‌دهندگان ثبت شده است و از طریق مصاحبه‌های مجازی گرفته شده است، ضریب خطای منفی و مثبت ۳.۳ درصد دارد.

در این نظرسنجی شبکه خبری ان‌بی‌سی و نشریه وال‌ استریت، آقای بایدن هنوز در سطح کشور با ۴۹ درصد پیشتاز آرای ۴۲ درصدی آقای ترامپ است که تنها کمی از ضریب خطا بیشتر است.

اما پیشتازی آقای بایدن بر آقای ترامپ نسبت به نتایج همین نظرسنجی در ماه گذشته که شاهد صدرنشینی ۵۲ درصدی او در مقابل ۴۳ درصد حمایت از رئیس جمهوری بود، کاهش یافته است. این کاهش آرا هم البته هنوز در داخل ضریب خطا قرار دارد. [کمتر از ۳.۳ درصد کاهش یافته است.]

در حالی که آقای ترامپ بنا دارد بخش‌هایی از اقتصاد کشور را ظرف هفته‌های جاری بازگشایی کند، نرخ محبوبیت او هنوز منفی و رو به کاهش است که روندی مداوم از آغاز به قدرت گرفتن او بوده است. ۴۶ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند به طور کلی از عملکرد رئیس جمهوری راضی هستند، در حالی که ۵۲ درصد، از کارهای او در کاخ سفید ناراضی بودند.

© The Independent

بیشتر از جهان