کشف یک بنای شگفت‌انگیز حلقوی کنار استون‌هنج

این بنای ۴۵۰۰ ساله تنها حدود سه کیلومتر از استون‌هنج فاصله دارد

استون‌هنج در جنوب انگلیس، ۲۶ آوریل- Adrian DENNIS / AFP

باستان‌شناسان یک بنای شگفت‌آور حلقوی کنار «استون‌هِنج» کشف کرده‌اند که به گفته آن‌ها متعلق به دوره نئولیتیک یا نوسنگی است.

این بنای ماقبل تاریخ که تنها حدود سه کیلومتر از سنگ‌های قائم استان «ویلتشِر» بریتانیا فاصله دارد متشکل از بیش از بیست محور عظیم گرداگرد «دیوارهای دارینگتون» است. 

شکل میانی این محورها که ده متر قطر دارند و در پنج متری عمق زمین کار گذاشته شده است، نشان می‌دهد که این بنا بیش از ۴۵۰۰ سال پیش حول و حوش زمانی که «دیوارهای دارینگتون» ساخته شد، حفاری شده‌اند.

تصور می‌شود این محورها که یک دایره دو کیلومتری پیرامون این محل اسکان باستانی تشکیل می‌دهند، مرز یک ناحیه مقدس یا محوطه‌ای مرتبط با استون هنج بوده است.

کارشناسان دانشگاه سینت اندروز همراه باهمکاران‌شان از دانشگاه بیرمنگام، واریک، سینت دیوید ترینیتی ولز و مرکز پژوهش‌های محیط‌زیستی دانشگاه گلاسگو روی این کشف جدید تمرکز کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر ریچارد بِیتس، استاد دانشگاه علوم زمین و محیط زیست سینت اندروز می‌گوید: «بار دیگر تلاش‌های چند جانبه، استفاده از دستگاه‌های کارشناسی از راه دور و نمونه‌هایی که برداشته‌ایم، تصویری از جامعه‌ای به ما داده که به مراتب بیش از آنچه فکر می‌کردیم پیچیده بوده است.

بی‌تردید نحوه زندگی پیچیده آن‌ها نمایان‌گر مردمانی است که چنان با پدیده‌های طبیعی هم‌گن و هم‌گام بوده‌اند که حتی تصورش را هم در زندگی مدرن امروزه نمی توان کرد.»

تیم کینرد از همان دانشگاه می‌افزاید: «رسوبات داخلی (محورها) حاوی اطلاعات محیط زیستی غنی، شگفت‌انگیز و ناشناخته است.

با استفاده از "پروفایل لومینسانس نوری تحریک و تاریخ‌یابی" (توضیح: اوُ اِس اِل دستگاهی است که با استفاده از نور محرک رسوبات مکان مورد نظر باستان‌شناسان را به طور موقت بازسازی و تفسیر می‌کند) توانسته‌ایم ناحیه استون هنج را در طول چهار هزار سال گذشته به دقت بازسازی کنیم.»

خبر کشف جدید در جنب استون هنج کمی پس از بلندترین روز سال اعلام شد که گردهمایی سالیانه آن به دلیل اپیدمی کرونا لغو و مراسمش به پخش اینترنتی محدود شد.

نهاد موسوم به «میراث انگلستان» (بخشی از بریتانیا) از سال ۲۰۰۰ این مراسم را از طریق اینترنت پخش می‌کرده است اما امسال به مردم هشدار داد در محل این بنای دوره نئولیتیک که سه هزار سال پیش از میلاد مسیح ساخته شده، گردهم نیایند.

دکتر نیک اسنِیشال، باستان‌شناس نهاد «میراث انگلیس» که مسئول ناحیه استون هنج و منطقه میراث جهانی «اِیوبوری» است این کشف را «یک کشف شگفت‌انگیز» توصیف کرده است. 

او گفت: «دیوارهای دارینگتون به عنوان محلی که سازندگان استون هنج در آن زندگی کرده و می‌خوردند و می‌آشامیدند، کلید گشودن داستان‌های بیش‌تری پیرامون استون هنج است. این کشف شگفت‌انگیز درک جدیدی از نحوه زندگی و اعتقادات نیاکان نئولتیک به ما می‌دهد. تیم باستان شناسی استون هنج با استفاده از فناوری پیش‌رفته، عملیات حفاری و حدسیات هوشمندانه موفق به این کشف فوق‌العاده شده و فصلی جدید در تاریخ این منطقه گشوده‌اند.»

گزارش تکمیلی از پرس اسوسیشن

© The Independent

بیشتر از زندگی