دفتر خامنه‌ای: می‌توانیم قیمت ارز را پایین بیاوریم ولی فعلاً نمی‌خواهیم

آقامحمدی: بانک مرکزی از لحاظ ذخایر ارزی و طلا در بهترین دوره خود قرار دارد

علی آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر علی خامنه‌ای گفته است که بازار ارز در آینده متعادل خواهد شد.

او این سخنان را در بازدید از باشگاه خبرنگاران جوان انجام داده و گفته است که «یکسری منابع ارزی در کشورهایی نظیر عراق وجود دارد که در  آینده باز خواهد گشت» و با ورود آن‌ها به بازار، قیمت دلار و یورو کاهش می‌یابد.

آقامحمدی گفته است که «بانک مرکزی قدرت  مداخله در بازار ارز را دارد و می‌تواند با تزریق اسکناس نرخ ارز را مدیریت کند، اما قرارش بر این نیست که این نوسان را با اسکناس حل کند».

او همچنین گفته که ذخایر اسکناس ارزی و طلای بانک مرکزی در بهترین وضع همه دوره‌ها قرار دارد ولی تصمیم گرفته شده است که «نوسان موجود» به شیوه دیگری کنترل شود.

قیمت ارز و سکه در روزهای گذشته به‌سرعت افزایش یافته قیمت دلار روز گذشته به کانال ۲۰ هزار تومان وارد شد. سکه نیز با روز گذشته به ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید.

از صبح امروز و با مداخله محدود بانک مرکزی قیمت دلار حدود ۹۰ تومان کاهش داشته است ولی سکه همچنان روند افزایشی را طی می‌کند.

ادعای قدرت بانک مرکزی و ذخایر فراوان ارز و طلا از سوی عضو دفتر علی خامنه‌ای در حالی مطرح شده است که دوشنبه هفته گذشته اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی گفته بود که کشور با بحرانی کم‌سابقه پس از انقلاب مواجه شده، «شرایط کشور از نظر معیشت، بودجه دولت و شرایط ارزی بسیار بحرانی است» و «پس از انقلاب تاکنون» کمتر با چنین شرایطی مواجه بوده‌ایم. او شرایط کنونی منابع مالی و ارزی کشور را نیز «خاص» توصیف کرده بود.

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز تاکنون درباره ذخایر ارز و طلای بانک مرکزی سکوت کرده و تنها در یک اظهارنظر گفته است که جمهوری اسلامی افزایش قیمت دلار و یورو در سال ۱۳۹۷ را با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی کنترل کرده است و نه ذخایر بانک مرکزی.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سخنان نشان می‌دهد که منابع بانک مرکزی به حدی محدود بوده که قدرت مداخله در بازار را نداشته و لاجرم به صندوق توسعه ملی متوسل شده است.

طبق اساسنامه صندوق توسعه ملی استفاده از منابع این صندوق از دو طریق امکان‌پذیر است یا با مصوبه مجلس شورای اسلامی و یا با دستور مستقیم علی خامنه‌ای.

با توجه به اینکه مجلس در سال‌های گذشته مصوبه‌ای برای استفاده از این صندوق برای کنترل نرخ ارز نداشته است، روشن می‌شود که رهبر جمهوری اسلامی خود شخصاً دستور استفاده از آن را صادر کرده باشد.

با این حال خامنه‌ای در مردادماه سال ۹۷ با حمله به شیوه دولت در تزریق ارز به بازار گفت که «در همین قضایای ارز و سکه گفته شد مبلغ ۱۸ میلیارد دلار از ارز موجود کشور آن‌هم در حالی که برای تهیه ارز مشکل داریم، بر اثر بی‌تدبیری، به افرادی واگذار شد و برخی از آن سوء‌استفاده کردند.»

خامنه‌ای از قوه قضائیه خواست تا «با کسانی است که با یک تخلف و خطای بزرگ، زمینه‌ساز این مسائل و کاهش ارزش پول ملی شدند» برخورد کند. نتیجه این گلایه و شکایت علی خامنه‌ای، دستگیری وحید مظلومین و چند مقام بانک مرکزی بود که نهایتاً به اعدام مظلومین ختم شد.

هنوز مشخص نیست که صحبت‌های آقامحمدی در مورد ذخایر بانک مرکزی مبتنی بر واقعیت است یا او مأمور شده تا از طرف رهبر جمهوری اسلامی به بازار اطمینان کاذب بدهد تا شاید اندکی از سرعت رشد قیمت طلا و ارز کاسته شود.

بیشتر از اقتصاد