آمادگی قبایل لیبی برای دفاع از میهن در برابر مداخله نظامی ترکیه

سران قبایل لیبی، نقش تأثیرگذاری در تحولات کشور دارند

شماری از سران قبایل لیبی. عكس از:  AFP.

پس از این‌که مداخله نظامی ترکیه در لیبی منجر به پیچیده‌تر شدن بحران جنگ در این کشور شده و ثبات و امنیت سراسر لیبی را دچار تهدید کرد، رهبران قبایل لیبی که نقش تأثیرگذاری در تحولات کشور دارند آمادگی خود را برای مقابله با مداخله نظامی ترکیه اعلام کردند و در حال حاضر سعی‌ دارند جوانان را برای دفاع از میهن در برابر جنگجویان خارجی بسیج کنند.

در همین راستا، صالح بو رجب، وزیر پیشین کشور و رئیس شورای عالی قبایل "اشراف" و "مرابطین" در مصاحبه‌ای که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: پس از وخیم شدن بیشتر اوضاع، سران قبایل تصمیم گرفته‌اند برای دفاع از وطن در برابر مداخله نظامی ترکیه و گسترش روزافزون خطر گروه‌های تروریستی، وارد اقدام شوند. البته در گام نخست، تمام مولفه های جامعه لیبی اعم از احزاب سیاسی، گروه‌های قومی و نهادهای اجتماعی به منظور پایان دادن به مداخله نظامی ترکیه دست به تظاهرات گسترده‌ای خواهند زد و حمایت خود را از ارتش مصر برای دفاع از لیبی در برابر تجاوز نیروهای خارجی اعلام خواهند کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود: تمام قبایل لیبی آمادگی خود را برای پیوستن به جبهه بسیج مردمی که هدف از آن، مبارزه با مداخله نظامی ترکیه و مقابله با گروه‌های تروریستی در کشور است اعلام کردند و در حال حاضر، دوره‌های آموزش نظامی برای جوانان قبایل آغاز شده است و به زودی هزاران تن از جوانان آموزش دیده، برای دفاع از میهن در برابر تهاجم خارجی، وارد جبهات جنگ خواهند شد.

رئیس شورای عالی قبایل "اشراف" و "مرابطین"، خواستار مداخله ارتش مصر برای پشتیبانی از مبارزات ملی مردم لیی شده و تأکید کرد که آن‌چه امروز در لیبی اتفاق می‌افتد، تهدید آشکاری برای امنیت ملی سراسر جهان عرب است و اگر لیبی به دست ترک‌ها سقوط کند، مرزهای مصر در معرض خطر مداخله خارجی و تهدید گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد. اما شکی نیست که مصر هرگز چنین تحول تهدیدآمیزی را نخواهد پذیرفت و همان‌گونه که در گذشته در برابر تهاجم خارجی و پرخاشگری‌های دشمنان به مقابله پرداخت، این‌بار نیز مردم لیبی را تنها نخواهد گذاشت.

صالح بورجب گفت: تهدید مداخله ترکیه و خطر گروه‌های تروریستی همواره در مرزهای لیبی منحصر نمی‌ماند و اگر اقدامات جدی صورت نگیرد، کشورهای همسایه از جمله مصر در معرض این تهدید قرار می‌گیرد و در نتیجه، شمال آفریقا ثبات و امنیت خود را از دست می‌دهد. بنابر این، مصر که عمق این تهدید را به‌خوبی می‌داند بدون شک در کنار مردم لیبی قرار خواهد گرفت تا بساط جاه‌طلبی های اردوغان در منطقه را برچیند و شمال افریقا را از خطر تبدیل شدن به جولانگاه گروه‌های تروریستی نجات دهد.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: از این پس جوانان لیبی در سراسر کشور علیه مداخله نظامی ترکیه بپا خواهند خواست و برای دفاع از کشور دست به حمایت از نیروهای ارتش ملی خواهند زد.

صالح بورجب در پیوند به اظهارات ترکیه مبنی بر این که پس از تصرف شهرهای سِرت و جفره، آمادگی خود را برای آتش‌بس اعلام خواهد کرد، گفت: نیروهای ترکیه هرگز وارد شهرهای سِرت و جفره نخواهند شد و جوانان قبایل در برابر نیروهای تجاوزگر با جدیت تمام ایستادگی خواهند کرد و تا زمانی که ترکیه، نیروهای خود را از لیبی بیرون نکشد، دست از مبارزه بر نمی‌دارند و اجازه نمی‌دهند ترکیه نفت و گاز و سایر منابع طبیعی لیبی را غارت کند.

وی خاطرنشان کرد که مصر در هیچ مرحله‌ای از تاریخ، پشت عرب‌ها را خالی نکرده و همواره به دفاع از منافع کشورهای عربی پرداخته است و البته نقش مثبت مصر در تحولات لیبی هرگز فراموش‌شدنی نیست، به ویژه این‌که مصر به تازگی اعلام کرده است که برای حمایت از منافع لیبی وارد اقدام خواهد شد.

در همین‌حال، دولت وفاق ملی در واکنش به اظهارت اخیر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر مبنی بر این‌که هرگونه مداخله مستقیم مصر در لیبی، مشروعیت بین‌المللی دارد، گفت: موضع‌گیری اخیر مصر، تهدید جدی برای امنیت ملی لیبی به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، چاوش اغلو، وزیر امورخارجه ترکیه، پیشنهاد مصر برای آتش‌بس در لیبی را رد کرده و افزود: با درنظر داشت بحرانی شدن روابط میان مصر و ترکیه، نمی‌توان از اهدافی که مصر در پس برقراری صلح در لیبی دارد، چشم پوشی کرد. وزیر امورخارجه ترکیه گفت: موضع مصر و برخی دیگر از کشورها در قبال بحران لیبی از آغاز اشتباه بوده است. نامبرده اظهار داشت که امیدوار است کشورهای یادشده از مواضعی که وی آن‌ها را اشتباه خواند عقب‌نشینی کنند و از این پس، نقش مثبتی در آرامش و ترقی لیبی ایفا کنند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia