کاشف ابولا می‌گوید قرنطینه مسافران کارآیی ندارد

پروفسور پیوت معتقد است آنچه که اهمیت دارد استفاده اجباری از ماسک در مکان‌های عمومی است

این سیاست که افرادی که وارد بریتانیا می‌شوند باید دو هفته خود را منزوی کنند، پیش از شیوع این ویروس در کشور «معنی داشت»-Oli SCARFF / AFP

پیتر پیوت، دانشمند عالی‌رتبه، سیاست دولت بریتانیا را برای ۱۴ روز قرنطینه مسافرانی که وارد بریتانیا می‌شوند، مورد انتقاد قرار داد. او گفت که این راهبرد «اصلا به درد نمی‌خورد» و وزرا باید هر چه سریع‌تر به آن خاتمه دهند.

مدیر «دانشگاه بهداشت و پزشکی استوایی لندن» که یکی از کاشفان ویروس ابولا بود، همچنین گفت که انتظار دارد موج دوم احتمالی ویروس کووید-۱۹ «سلسله‌ای از موارد محلی شیوع» باشد و نه یک «سونامی» در سراسر کشور.

پروفسور پیوت در گفت‌وگو با برنامه «اندرو مار» در بی بی سی گفت که این سیاست که افرادی که وارد بریتانیا می‌شوند باید دو هفته خود را منزوی کنند، پیش از شیوع این ویروس در کشور «معنی داشت.»

از ۸ ژوئن، از مسافرانی که وارد بریتانیا می‌شوند تقاضا شده است که آدرسی به مقامات ارائه دهند و این مقامات قابلیت سر زدن‌های غافلگیرکننده برای کسب اطمینان از تبعیت افراد از مقررات قرنطینه را خواهند داشت. افراد قانون‌شکن با جریمه‌ مالی تا سقف ۱۰۰۰ پوند روبه‌رو خواهند بود.

پروفسور پیوت می‌گوید: «بعضی اقدامات اصلا به درد نمی‌خورند؛ مثلا قرنطینه کردن مسافرانی که وارد کشور می‌شوند.» او می‌افزاید: «ضربه‌ای که این کار به کشور و به اقتصاد می‌زند، عظیم خواهد بود. پس بیایید امیدوار باشیم که این قانون هر چه سریع‌تر کنار زده ‌شود و روی اقدامات موثر تمرکز کنیم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که بوریس جانسون از سوی نمایندگان محافظه‌کار مجلس و صنعت خطوط هوایی با فشار شدید روبه‌رو است تا این راهبرد را کنار بگذارد و گفته می‌شود که در حال گفت‌وگو با وزرا برای گشودن «راهروهای مسافرتی»‌ است که به افراد امکان سفر بین دو کشور، بدون نیاز به قرنطینه هنگام بازگشت به بریتانیا، خواهد داد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنان که دولت آماده کاهش مقررات فاصله‌گیری اجتماعی در چند روز آینده می‌شود، این دانشمند همچنین گفت: «راجع به قانون دو متری، سرسخت نیستم.»

او افزود: «در واقع این قانون احساس غلطی از امنیت ایجاد می‌کند — انگار از دو متر که رد شدی دیگر خطری وجود ندارد. من ترجیح می‌دهم در یک متری فرد مبتلا باشم، به شرط آن که هر دو ماسک داشته باشیم، تا این‌ که در دو متری و بدون ماسک باشیم.»

او در ادامه گفت: «خیال من عموما راحت است، به شرط آن ‌که پوشیدن ماسک اجباری شود و نه فقط در حمل و نقل عمومی، که در سایر اماکن عمومی. مثلا در مغازه‌ها و هر جا که افراد زیادی حضور دارند.»

پروفسور پیوت همچنین از نخست‌وزیر خواست یک مسئول ویروس کرونا به کابینه اضافه کند، «با قدرت رهبری تلاش‌ها برای امن نگاه داشتن کشور از کووید-۱۹ در طی چند سال آینده.» او گفت که این فرد باید از قابلیت همکاری با تمام وزارت‌خانه‌ها و سازماندهی لجستیک آینده برای مقابله با گسترش ویروس برخوردار باشد.

© The Independent

بیشتر از جهان