خیز بلند مجلسی‌ها برای فیلتر کردن اینستاگرام در ایران

قالیباف: «لجام گسیختگی بدون هیچ گونه سیاست‌گذاری در فضای مجازی حاکم است»

  نمایندگان مجلس شورای اسلامی  به شدت به اوضاع جاری در فضای مجازی اعتراض دارند- ICANA NEWS AGENCY / AFP

فضای مجازی یکی از مهم‌ترین بحث‌های نمایندگان مجلس یازدهم شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف است. آن‌گونه که رئیس مجلس شورای اسلامی ایران می‌گوید،  با توجه به مدیریت درست و سیاست‌گذاری‌های مطلوب «بازار خودرو کشور» وضع «خوبی» دارد و باید با همین شکل سیاست‌گذاری، به سراغ «سامان‌دهی فضای مجازی» رفت.

به گزارش همشهری‌آنلاین امروز، یک‌شنبه اول تیرماه، صحن علنی مجلس شورای اسلامی ایران امروز شاهد «انتقادهای تند نمایندگان از فضای مجازی و به‌ویژه اینستاگرام» بود.

 امروز محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات، کسی که به زعم برخی یکی از مقصران اصلی وضعیت فضای مجازی در مملکت است، به مجلس شورای اسلامی رفته بود.

 در جلسه امروز ۱۰ نماینده در تذکرات پی در پی به شدت به اوضاع جاری در فضای مجازی تاختند. غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی، گفت که اینستاگرام « قتلگاه اعتقادات جوانان» شده است. او و چند نماینده دیگر،  دولت  حسن روحانی را به «سهل انگاری در مدیریت فضای مجازی» متهم کردند. 

نماینده مردم ساری هم  با بیان این ادعا که «دغدغه رهبر نظام، نخبگان و دانشگاهیان سامان‌‌دهی فضای مجازی است»، گفت: «افسارگسیختگی در این حوزه قابل قبول نیست.»

به گفته وی، «وزارت ارتباطات برنامه راهبردی به مجلس و دولت ارائه نداده است»، در حالی که مطالبه «جدی مردم» در یک سال باقی مانده از عمر دولت، «سامان دهی فضای مجازی‌ست.»

فاطمه محمدبیگی، نماینده قزوین، البرز و آبیک در مجلس، نیز در انتقاد از وضعیت موجود در فضای مجازی کشور  گفت: «اکنون بیش از ۵۰ درصد ترافیک داده‌های کل کشور به شبکه اجتماعی اینستاگرام اختصاص دارد، در حالی که طبق قوانین نباید بیش از یک سوم ترافیک به مجموع پیام‌رسان‌های خارجی اختصاص یابد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نماینده مجلس خطاب به وزیر ارتباطات گفت: «چندی پیش اینستاگرام انتشار تصاویر هرزه‌نگاری را در بستر خود آزاد کرد، در صورتی که همین شبکه اجتماعی در ایام شهادت سردار سلیمانی به طور مکرر اقدام به حذف پست‌های تسلیت کاربران ایرانی می‌کرد. شما چه اقدامی را در مقابله با این موضوع انجام داده‌اید؟»

محمدباقر قالیباف هم با انتقاد از استفاده شهروندان از پیام‌رسان‌های غیربومی، گفت: «شبکه ملی اطلاعات که الان وجود دارد، دارای اشکالاتی است. ما عدم تناسب در رشد ترافیک داخلی و خارجی را داریم و آنقدر که رشد ترافیک در بخش خارجی است در بخش داخلی نیست.»

به گفته رئیس تازه به کرسی نشسته مجلس شورای اسلامی، «جنس و شکل ترافیک مهم است. در ارسال یک پیام ساده بین دو شهروند ابتدا این پیام به خارج می‌رود و بعد به داخل بازمی‌گردد که ضعف جدی است.» 

قالیباف با طرح این ادعا که «کودکان، نوجوانان و خانواده‌های ما در معرض فضای آلوده هستند»، گفت: «این فضای آلوده را باید از دو جهت نگاه کرد، یکی تولید محتوا که هم وزارتخانه و هم بقیه دستگاه‌ها مسئول هستند، و یکی توسعه سرویس‌های داخلی‌، سیاست‌های دولت و اعمال مدیریت در شبکه. امروز ما این لجام‌گسیختگی را می‌بینیم این ضعف مدیریت و بدون سیاست‌گذاری بودن را در کشور مشابهی در شرق و غرب نداریم و حس می‌کنید حالت لجام گسیخته و رها شده‌ای وجود دارد.»

آذری جهرمی هم در پاسخ به انتقادات نمایندگان، گفت: «اینستاگرام امروز به دلیل سیاست‌های ما به یک قطب تبدیل شده زیرا همه پلتفرم‌های دیگر از دسترس خارج شده‌اند.»

به گفته وی، «اگر اینستاگرام صفحه سردار قاسم سلیمانی را می‌بندد، آنها دولت‌های تروریستی در قالب کت و شلوار هستند. اگر سردار ما را در بغداد به شهادت رساندند، آیا ما تعامل و ارتباط با بغداد را خالی می‌کنیم؟»

به گفته این وزیر جوان دولت حسن روحانی،«آیا عرصه رسانه بین‌المللی و حضور اثرگذار و جریان ‌ساز را که مورد تأکید رهبر انقلاب است نباید ببینیم؟» او البته تاکید کرده است که «کسی موافق بی‌دینی نیست.»

به‌نظر می‌رسد که عزم مجلس یازدهم برای به گفته آن‌ها «سامان‌دهی» فضای مجازی، جدی‌ست. همین چند هفته پیش، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که به مجلس شورای اسلامی رفته بود، با همین لحن و استدلال نمایندگان مخالف اینستاگرام، بر اتخاذ سیاست‌های کنترلی بیشتر بر فضای مجازی و ارتقاء اینترنت داخلی تاکید کرده بود. 

بیشتر از