زمزمه‌های «فیلتر شدن» اینستاگرام در ایران

انتقاد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به «رها بودن» فضای مجازی  

بدون شک «اینستاگرام» محبوب‌ترین شبکه اجتماعی نزد جامعه ایرانی‌ست و مغضوب‌ترین آنها نزد مقامات جمهوری اسلامی ایران. در تمام سال‌های گذشته، حرف و حدیث‌های بسیاری درباره فیلترشدن این شبکه اجتماعی در ایران مطرح بوده است. پس از فیلتر شدن «تلگرام» که در مقطعی به زعم مقامات حکومتی مخاطبانانی بیشتر از شبکه‌های تلویزیونی سیمای جمهوری اسلامی ایران داشت، بخش عمده‌ای از زندگی مجازی جامعه فارسی‌زبان به «اینستاگرام» کوچ کرد. امروزه فضای اینستاگرام دربرگیرنده مناسبات بسیاری، از جمله بازارکار و یا زمینه‌ای برای انتشار «پخش زنده» رویدادهایی است که از هیچ خط قرمزی در جمهوری اسلامی ایران تبعیت نمی‌کند. 

امروز یکشنبه، ۲۵ خرداد ماه، محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود و از مشکلات عدیده فرهنگی کشور می‌نالید، با اشاره به فضای مجازی و با گلایه از «عدم نظارت درست و دقیق در این حوزه»، باردیگر زمزمه‌های هموار کردن مسیر فیلتر شدن اینستاگرام در ایران را بلند کرد. حمایت ضمنی رئیس جدید مجلس شورای اسلامی، باقر قالیباف، هم مزید بر علت شده است تا احتمال مسدود شدن این شبکه محبوب اجتماعی برای ایرانیان، بیش از پیش قوت گیرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سخنان خود با اشاره به فیلترشکن‌ها، نحوه مسدودکردن شبکه‌های اجتماعی در ایران را به باد انتقاد گرفت و با اشاره به بالارفتن «سرعت و پهنای باند اینترنت»، گفت: «در پیوست حکم دوره اول اعضای شورای عالی فضای مجازی مقام معظم رهبری هرگونه بالابردن سرعت و پهنای باند اینترنت را منوط به شبکه ملی اطلاعات و صدور مجوز کرده بودند و محتوا را مقدم بر توسعه زیرساخت خدمات کرده بودند. اتفاقی که امروز در فضای مجازی رخ می‌دهد و فرزندان مردم و من و شما چه چیزهایی را در فضای مجازی مشاهده می‌کنند.»

بنا به گفته قمی، «پهنای باند اینترنت از اردیبهشت تا اسفند ۱۳۹۸، ۲.۵ برابر شده است گاهی ۶۰ تا ۷۰ درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است که وقتی یک شاعر که اسم حاج قاسم را نوشته بود، با ۲۰۰ هزار نفر فالور صفحه‌اش بسته می شود. این در حالی است که در همین اینستاگرام به همین مقدسات ما توهین می‌شود و کاری نمی‌کنیم. این در حالی است که ادعای حکمرانی در فضای مجازی را نیز داریم.»

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی که از گسترده شدن پهنای باند اینترنت در کشور گلایه‌مند است، مدعی‌ست که «۳۰ درصد جرایم رایانه‌ای کشور، در بستر اینستاگرام رخ می‌دهد و ۲۵ درصد محتوای خلاف عفت در این محتوا دیده می‌شود، همچنین درآمدهای کثیف مانند قمار نیز در آن جا قابل رویت است.»

این مقام مسئول با اشاره غیرمستقیم به شمار بالای بازدیدکنندگان ترانه‌های «امیر تتلو»، گفته است: «پنج آهنگ آن خواننده ضدانسانی و ضد بشریت ۱۹۸ میلیون بار ویژه دیده شده است، مضامین آن را مرور کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جای دیگری از سخنان خود با بیان این نظر که «آشفتگی‌های فعلی کشور ناشی از کارهای فرهنگی انجام نشده است»، با اشاره به تولیدات شبکه‌های خانگی در کشور ادعا کرد که «در حال حاضر فیلم‌های شبکه‌های خانگی مضامین غیرانسانی را ترویج می‌کند و مسئولیت آن برعهده مسئولان کشور است.»

اخیرا و در بازار محصولات فرهنگی، سریال‌ها و قیلم‌های بسیاری در شبکه خانگی نمایشی عرضه می‌شود که فاقد رعایت برخی «خطوط قرمز» رایج در فیلم‌ها و یا سریال‌های تلویزیون جمهوری اسلامی ایران است.

سخنان این مقام مسئول فرهنگی کشور، با حمایت باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، همراه بود و رئیس قوه مقننه کشور گفت که دست به دست دیگر قوای جمهوری اسلامی ایران، مسایل مربوط به فضای مجازی را به شکل جدی دنبال می‌کند.

این اظهارات، نشان از خیز احتمالی گروه‌های تندرو نظام برای مسدود کردن دامنه زیست مجازی شهروندان ایران در شبکه‌های اجتماعی به اصطلاح «غیربومی»‌ دارد. 

بیشتر از