بودجه اختصاصی ناسا برای جست‌وجوی نشانه‌های زندگی در نقاط دیگر کهکشان

این تحقیق توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد و دانشگاه روچستر انجام خواهد شد

به گفته محققان گرچه حیات در نقاط دیگر کیهان ممکن است متفاوت باشد، اما احتمال نشانه‌های مشابه به زندگی زمینی نیز وجود دارد-CESAR MANSO / AFP

«ناسا» بودجه‌ای را برای یک تحقیق جدید مهم، درباره «زندگی بیگانه» در سایر نقاط کیهان اختصاص می‌دهد  

این طرح که توسط دانشمندان دانشگاه هاروارد و دانشگاه روچستر انجام می‌شود، آسمان را برای دیدن اثراتی از زندگی، که به عنوان «علامت‌های فن‌آوری»(هوش فرازمینی) شناخته می‌شوند، کاوش خواهد کرد. این گونه علامت‌ها، نشانه‌هایی از فن‌آوری بیگانه هستند که به صورت اتفاقی یا عمدی بر ما نمایان می‌شوند.

در طول سه دهه گذشته این اولین بار است که ناسا این هزینه را برای جست‌وجوی زندگی هوشمند در سایر نقاط کیهان اختصاص می‌دهد، و البته برای نخستین بار هم می‌کوشد تا این کار را بدون جست‌وجوی امواج رادیویی مربوط به «علامت‌های فن‌آوری» به انجام رساند. 

محققان بر این باورند که اگرچه زندگی در نقاط دیگر کیهان ممکن است بسیار متفاوت به نظر برسد، اما احتمالا از طریق علامت‌های مشابه که توسط حیات در زندگی زمینی به وجود آمده، قابل شناسایی است. به همین ترتیب، آنها امیدوارند که بتوانند شواهدی را به دست آورند که نشان دهد، تمدن‌های بیگانه نقاط دیگر از فن‌آوری امروزی‌مان و یا آنچه فرضا در آینده به کار می‌بریم، استفاده می‌کنند.

پروفسور اوی لئوب و فرانک بی. بایرد، پروفسور مقدماتی علم در دانشگاه هاروارد، اظهار داشتند:«علامت‌های مربوط به نشانه‌های فن‌آوری بیگانه پیشرفته، یا مشابه آن چیزی است که ما امروز در اختیار داریم و یا بسیار پیچیده‌تر ازآن است. چنین علامت‌هایی ممکن است آلودگی صنعتی جو، نورهای شهری، سلول‌های فتوولتائیک (صفحات خورشیدی)، ابرسازه‌ها و یا انبوه ماهواره‌ها را شامل شود.»

ستاره‌شناسان بر این باورند که این تحقیق نسبت به گذشته موفقیت بیشتری خواهد داشت، چرا که بشر برای درک زندگی در دنیاهای دیگر در کیهان، کوشش بسیاری کردده است و دریافته است که می‌تواند در نقاط دیگر جهان نیز، مانند همین «خانه» زندگی کند. با این اکتشافات، حالا محققان با وضوح بیشتری می‌دانند که به کجا باید بنگرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آدام فرانک، پروفسور فیزیک و ستاره‌شناسی دانشگاه روچستر و اولین دریافت کننده این کمک مالی، گفت:«تحقیق برای هوش فرازمینی (اس ای تی آی) همواره با این چالش روبه‌رو بوده است که به کدام سو باید بنگریم، و برای جست‌وجوی این نشانه‌ها، تلسکوپ‌ها کدام ستاره‌ها را باید نظاره کنند. اما حالا می‌دانیم به کجا باید بنگریم. ما حالا هزاران سیاره خارج از منظومه شمسی داریم که در محدوده قابل سکونت و شکل‌گیری حیات هستند. همه چیز عوض شده است.»

در ابتدا محققان به دنبال دو علامت اصلی خواهند رفت؛ صفحات خورشیدی و آلاینده‌ها. هر دوی اینها موارد اصلی و قابل تشخیصی هستند که بشریت با آن زمین را تغییر داده است و بنابراین، احتمالا هر تمدن بیگانه دیگری هم همین کار را کرده است.

از انجا که تمدن‌های دیگر هم به دنبال راهایی برای تقویت فن‌آوری خود هستند، ممکن است تلاش کرده باشند که انرژی خورشید خود را مهار ‌کنند. اگر آنها این کار را در قالب صفحات خورشیدی انجام دهند، احتمال دارد که بتوانیم انعکاس ساطع شده این صفحات در کیهان را مشاهده کنیم. 

لئوب می گوید:«پروکسیما قنطورس نزدیک‌ترین ستاره به زمین است و سیاره مسکونی پروکسیما بی. را در خود دارد. تصور می‌شود که این سیاره وضعیت دایمی شب و روز مواجه است. اگرتمدنی بخواهد قسمت شب سیاره را گرم یا روشن کند، صفحات خورشیدی را در قسمت روز سیاره قرار می‌دهد و انرژی الکتریکی به دست آمده را به قسمت تاریک و شب آن منتقل می‌کند.

به همین ترتیب، احتمالا مواد شیمیایی آزاد شده‌ای که تمدن‌های بیگانه شالوده‌های خود را بر آن بنا کرده‌ باشند، می‌تواند به دست آید. با جست‌وجوی مواد شیمیایی که به طور غیرطبیعی تولید می‌شوند، احتمالا می‌توانیم این علامت وجود حیات را در ساسر کیهان مشاهده کنیم.

© The Independent

بیشتر از جهان