توقف جشنواره گوشت سگ در چین، رویای فعالان حقوق حیوانات

نگهداشتن سگ به عنوان حیوانی خانگی در دوران انقلاب فرهنگی چین قدغن بود

فعالان حقوق حیوانات در حال آزادسازی سگ‌هایی که به سوی جشنواره گوشت سگ در چین روانه بودند - STR / AFP

جشنواره «لیچی و گوشت سگ» یولین، رخدادی است ده‌ روزه که همه ساله در چین برگزار می‌شود؛ و طی آن بیش از ۱۰ هزار سگ کشته و خورده می‌شوند. گوشت گربه، لیچی تازه (‌میوه‌ای کوچک سبز یا سرخالو) و مشروبات الکلی نیز در این جشنواره عرضه می‌شوند. 

این جشنواره که در منطقه‌ای دورافتاده در جنوب چین برپا می‌شود، در سال‌های اخیر و به‌ویژه در سایه همه‌گیری عالمگیر کرونا، به موضوعی بحث برانگیز و جنجالی بدل شده است. 

کجا و چه زمانی برگزار می‌شود؟ 

جشنواره در شهر یولین، در استان گوانگشی چین برگزار می شود و از تاریخ ۲۱ تا ۳۰ ژوئن، در داغ‌ترین هفته‌های سال، میزبان بازدیدکنندگان است. 

چطور آغاز شد؟

این جشنواره اولین بار در سال ۲۰۰۹ میلادی و به مناسبت بلندترین روز سال یا انقلاب تابستانی (summer solstice) برگزار شد. خوردن سگ در چین سنتی دیرینه است و مطابق فرهنگ عامه در این کشور، برای افراد خوش‌شانسی و سلامتی به ارمغان می‌آورد. برخی نیز معتقدند که گوشت سگ بیماری‌ها را از بین می‌برد و برای تقویت عملکرد جنسی مردان مفید است. 

بحث و جدل‌های پیرامون آن چیست؟

جشنواره یولین پوشش خبری منفی گسترده‌ای را در چین و در سطح جهانی متوجه خود کرده است. گزارش کنشگران حاکی از آن است که در جشنواره مذکور، حیوانات به شکلی بی‌رحمانه با چماق در ملاء‌عام کشته می‌شوند. از این گدذشته، اقدامات بهداشتی در سطح این جشنواره با مقررات دولت چین مطابقت نمی‌کند. همزمان، شکایت‌هایی نیز از وضعیت انتقال سگ‌ها به این جشنواره در فضایی تنگ و فشرده وجود دارد. بعضی بازدیدکنندگان نیز از وجود سگ‌هایی با قلاده در این جشنواره خبر داده‌اند، که حاکی از احتمال دزدیده شدن حیوانات خانگی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ست که سازمان بهداشت جهانی نسبت به تجارت سگ و تاثیر آن در شیوع بیماری هاری و افزایش خطر وبا هشدار داده است. 

آیا نگاه‌ها در چین متفاوت است؟ 

خوردن گوشت سگ در چین غیرقانونی نیست. همه ساله حدود ۱۰ تا ۲۰ میلیون سگ برای مصرف مردم کشته می‌شوند. گرچه جشنواره یولین قدمت چندانی ندارد، اما سنت خوردن گوشت سگ ریشه در تاریخ چین دارد و سابقه آن به ۴۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. 

امروز البته نگرش مردم به این موضوع در حال تغییر است. نگهداشتن سگ به عنوان حیوانی خانگی در دوران انقلاب فرهنگی چین قدغن بود، اما مالکیت این حیوان اهلی اکنون در میان طبقه رو به رشد متوسط در چین، طرفداران زیادی دارد و اکنون ۶۲ میلیون سگ به عنوان حیوان خانگی در چین ثبت شده است. 

فعالان حقوق حیوانات، چهره‌های مشهور و محبوب و شهروندان جوان چین، به طرز فزاینده‌ای در شبکه‌های اجتماعی با آن جشنواره و در مجموع  با خوردن گوشت سگ، ابراز مخالفت کرده و راجع به آن صحبت می‌کنند. 

آیا کنشگران به آرزوی خود می‌رسند؟ آیا جشنواره متوقف خواهد شد؟

مقام‌های محلی شهر یولین بارها تاکید کرده‌اند که قادر به متوقف ساختن این رخداد نیستند، چراکه به گفته آنها آن جشنواره به عنوان رویدادی رسمی شناخته نشده است. 

اما نتایح یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۷ میلادی نشان می‌دهد که به رغم تلاش‌های تاجران در ترویج خوردن گوشت سگ، سه چهارم ساکنان این شهر گوشت سگ نمی‌خورند. 

یک نظرنسجی سراسری در چین در سال ۲۰۱۶ میلادی نیز نشان داده بود که ۶۴ درصد مردم این کشور خواستار تعطیلی جشنواره یولین هستند و ۶۹.۵ درصد از آنها نیز هرگز گوشت سگ نخورده‌اند. 

آیا یولین پا جای پای شهرهای جوهای و شنزن می‌گذارد و مصرف گوشت سگ را ممنوع می‌کند؟ 

مقام‌های چین در ماه گذشته، سگ‌ها را «‌همدم انسان» خواندند و طبق بعضی گزارش‌ها، از ممنوعیت‌های گسترده‌‌‌تر مصرف گوشت سگ در آینده خبر دادند. 

دکتر پیتر لی، کارشناس سیاست اچ آی اس (HSI) در چین، می‌گوید که جشنواره یولین «نمایش خونینی است و عادات غذایی و خلق و خوی مردم چین را منعکس نمی‌کند.»

او می‌گوید: «اکنون که دولت چین رسما سگ‌ها را به عنوان دوست و همدم انسان، و نه دام، معرفی کرده است، امیدواریم که چین گام‌های محکم‌تری برای پایان هر چه سریع‌تر تجارت گوشت سگ و گربه که همه ساله میلیون‌ها حیوان از آن رنج می‌برند، بردارد.  این اعلامیه دولت چین فرصتی طلایی برای شهرهای این کشور است تا طبق گفته‌های دولت عمل کنند و سگ‌ها و گربه‌ها را از دست دزدان و سلاخ‌خانه‌ها نجات دهند.» 

همزمان، وزیر کشاوری چین نیز گفته است که فهرست دام‌های فائو، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، شامل سگ‌ها نمی‌شود و در سطح جهانی نیز، سگ‌ها به عنوان دام تلقی نمی‌شوند. 

 جوهای و شنزن اولین شهرهای چین بودند که در ماه آوریل گذشته رسما مصرف گوشت سگ و گربه را ممنوع کردند. 

همه‌گیری ویروس کرونا سال گذشته در شهر ووهان چین اغاز شد. گمان می‌رود که منشاء اصلی کووید- ۱۹، خفاش نعل‌اسبی بوده باشد که سپس از طریق یک گونه واسطه‌ای، به انسان منتقل شده است. 

دولت چین در واکنش به این همه‌گیری، تجارت و مصرف گوشت تمامی حیوانات وحشی را موقتا ممنوع کرد و اکنون در حال تجدیدنظر در قانون برای ممنوعیت دایمی آن است. 

© The Independent

بیشتر از جهان