شیوع دوباره کرونا در چین؛ حصارکشی برخی شهرها و ممنوعیت سفر

در بعضی مناطق پکن وضعیت «جنگی» اعلام‌شده است

۲۲ محله در پکن به‌عنوان مناطق دارای خطر متوسط معرفی‌شده‌اند-NOEL CELIS / AFP

در پی شیوع موارد جدید ویروس کرونا در پکن، مقامات چینی با حصارکشی در مناطقی از شهر و وضع ممنوعیت‌های مسافرتی در تلاش‌اند تا به‌سرعت از گسترش آن جلوگیری کنند.

در بعضی مناطق شهر وضعیت «جنگی» اعلام‌شده و محله‌ها با حصارکشی و ایجاد پست‌های بازرسی به‌طور شبانه‌روزی کنترل می‌شوند.

کسانی که بیشترین احتمال تماس با ویروس را داشته‌اند اجازه خروج از شهر را ندارند و خدمات حمل‌ونقل عمومی متوقف و محدودشده است.

مرکز تجاری شانگهای نیز از مسافرانی که از پکن آمده‌اند تقاضا کرده خود را ۱۴ روز قرنطینه کنند.

این شرایط پس‌ازآن رخ داد که چین روز دوشنبه ۴۰ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را در سطح کشور گزارش کرد که ۲۷ مورد از آن‌ها مربوط به پکن می‌شد؛ بنابراین تعداد کل مبتلایان شهر از پنج‌شنبه گذشته تاکنون به ۱۰۶ نفر رسید.

به نظر می‌رسد شیوع جدید بیماری در پکن از بازار شینفادی در منطقه فنگاتی واقع در جنوب غربی شهر آغاز شده باشد. در این بازار هزاران تن محصولات گوشتی و گیاهی و میوه روزانه دست‌به‌دست می‌شود.

رسانه‌های چینی گزارش کرده‌اند که در ۱۴ شهر، ازجمله پکن، ماهی سالمون از قفسه مغازه‌ها برداشته‌شده چراکه در نمونه‌برداری از تخته برشی که در بازار شینفادی صورت گرفت، نشانه‌های این ویروس پیداشده است.

اما کارشناسان تردید دارند که ویروس بتواند از طریق مواد غذایی شیوع پیداکرده باشد.

مردم در جای‌جای شهر به‌صف شدند تا با انجام یک کارزار آزمایش گیری گسترده، تمام کسانی که طی دو هفته گذشته به این بازار رفته یا با چنین افرادی در تماس بوده‌اند شناسایی شوند.

حدود ۹ هزار کارگر این بازار تاکنون مورد آزمایش قرارگرفته‌اند.

تا روز دوشنبه، ۲۲ محله در پکن به‌عنوان مناطق دارای خطر متوسط معرفی‌شده‌اند. ساکنین این مناطق موظف‌اند به ایستگاه‌های سنجش تب مراجعه و ثبت‌نام کنند.

به گزارش رسانه‌های محلی که به تأیید مقامات شهر هم رسیده، کسانی که پکن آن‌ها را گروه‌های پرخطر نامیده، ازجمله هرکسی که با اشخاص قطعاً مبتلا به ویروس در تماس بوده، اجازه خروج از شهر را ندارند.

تمام تاکسی‌های خارج شهر و مسافربرهای سواری متوقف و بعضی از خطوط اتوبوس بسته‌شده‌اند.

این شیوع اخیر کرونا که از ماه فوریه به این‌طرف جدی‌ترین مورد بوده است، ترس از بروز موج دوم بیماری را میان مردم ایجاد کرده است.

ویروس کرونای نوین اولین بار در دسامبر سال گذشته در یک بازار ماهی در ووهان، شهر اصلی ولایت مرکزی هوبی در چین، شناسایی شد و از آن زمان به تمام دنیا سرایت کرد. تا به امروز بیش از ۸ میلیون نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا گشته و بیش از ۴۳۶ هزار نفر کشته‌شده‌اند.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان