رئیس بهداری آمریکا: ماسک‌ زدن به منزله حفظ آزادی است

«با زدن ماسک آزادی بیش‌تر خود را به دست آورید»

جروم آدامز، رئیس بهداری آمریکا در کاخ سفید، ۲۲ آوریل- Drew Angerer/Getty Images via AFP

ژنرال «جروم آدامز» رئیس بهداری ایالات متحده، خلاف بسیاری از افراد جناح راست که دستورالعمل ماسک زدن را نوعی حمله به آزادی‌های فردی می‌دانند، به آمریکایی‌ها گفته است که ماسک زدن باید به منزله حفظ آزادی همگان تلقی شود.

او در توییتر نوشت: «اگر بیش‌تر ماسک بزنیم، آزادی بیش‌تری برای بیرون رفتن داریم. پوشاندن صورت برابر است با شیوع کم‌تر موارد فاقد علامت بیماری، باز شدن بیشتر و زودتر مکان‌ها. امتحان کنید و آزادی بیش‌تر خود را با انتخاب پوشش صورت به دست آورید.»

به دنبال این جملات آقای آدامز در توییتی دیگر واکنشی را که دریافت کرده است، ارج می نهد.

او می‌نویسد: «احساسات بسیار عمیق از همه‌جا،  درنهایت این انتخاب ماست و من امیدوارم که این انتخاب بر اساس بالاترین سطح آگاهی باشد که در حال حاضر داریم و آرزومندم که هر آنچه می‌توانیم برای کمک به دیگران، خودمان و اجتماع‌مان انجام بدهیم. درست مثل واکسن‌ها، کسانی که بیش‌تر مشارکت می‌کنند، تاثیر بیش‌تری هم خواهند داشت.»

ماسک‌های صورت اخیرا به جبهه‌ای دیگر در جنگ سیاسی فرهنگی علیه ویروس کرونا تبدیل شده است، و تا ساختمان‌های کنگره هم راه پیدا کرده است، جایی که بعضی از اعضای جمهوری‌خواه کنگره از ماسک زدن امتناع می‌کنند. در حالی که دموکرات‌های ترقی‌خواه، کسانی را که بدون ماسک هستند مورد شماتت قرار می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود این که حالا دیده می‌شود که اعضای دولت ترامپ و کارکنان کاخ سفید به طور مرتب در محیط کار و مکان‌های عمومی ماسک می‌زنند (که شامل جلسات مطبوعاتی دونالد ترامپ هم می‌شود) اما خود رئیس‌جمهور به کرات از ماسک زدن امتناع کرده است.

بعد از این که او برای دیدار از واحد صنعتی کارخانه تولید فورد در میشیگان بدون ماسک در مقابل دوربین‌ها ایستاد، دادستان کل ایالت گفت که از آقای ترامپ خواسته می‌شود که به هیچ مکان دربسته‌ای در میشیگان بازنگردد و با هر کارخانه یا مکانی که به وی اجازه دهد بدون ماسک باشد، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

با این وجود آقای ترامپ مصمم است تا از سیاست‌های پوشاندن صورت با ماسک جلوگیری کند. او جلسه کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان را از کارولینای شمالی به فلوریدا منتقل کرد، چرا که از قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی پیشین ناراحت شده بود، چون این قوانین باعث شده بود جمعیت در مراسم رسمی نامزدی دوباره او، هم ماسک زده و هم کم تعدادتر از آن چه رئیس‌جمهور ترجیح می‌دهد، ظاهر شوند.

آقای آدامز (که اخیرا ویدیویی ضبط کرده، در آن ماسک می‌زند و از مردم آمریکا هم می‌خواهد همین کار را انجام بدهند) با عنوان رئیس بهداشت ایالت ایندیانا خدمت می‌کرد، زمانی که نخست‌وزیر وقت مایک پنس، آن زمان فرمان‌دار آن جا بود.

در آن زمان این ایالت با مشکل شیوع بیماری اچ آی وی در منطقه‌ای محروم با آمار بالای  مصرف مواد از راه تزریق، دست‌وپنچه نرم می‌کرد. آقای پنس از همان موقع به دلیل برخورد آرام با این شیوع در مراحل اولیه و مخصوصا مبادلات سرنگ، با رسوایی سختی روبه‌رو شد.

© The Independent