محمدعلی کشاورز درگذشت

این بازیگر پیشکسوت از خرداد ماه در بیمارستان بستری بود

ایسنا/برنا قاسمی

 محمد علی کشاورز پیشکسوت سینما تئاتر و تلویزیون امروز ۲۵ خردادماه در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.

محمدعلی کشاورز اوایل خرداد در بیمارستان بستری شد و به دلیل عارضه کلیوی و عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بود.

او از آخرین بازماندگان نسلی بود که از بدو تولدِ رادیو و تلویزیون ملی در ایران، با آن همراه بودند.

از جمله فیلم‌های سینمایی که در آن‌ها نقش‌آفرینی کرد، می‌توان به «خشت و آینه»، «آقای هالو»، «رگبار»، «صادق کُرده»، «شطرنج باد»، «کمال‌الملک»، «مردی که موش شد»، «کفش‌های میرزا نوروز»، «مادر»، «پول خارجی»، «دلشدگان»، «روز واقعه»، «ناصرالدین‌شاه اکتورسینما»، «خسوف»، «زیر درختان زیتون»، و«غزال» اشاره کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پرونده بازیگری او بسیار متنوع است. اگرچه حضور درخشانی در سینما داشت، اما به‌یادماندنی‌ترین نقش‌های دوره بازیگری او در سریال‌های تلویزیونی بود.

او در طول دهه پنجاه و شصت شمسی در آثار شاخصی از بهترین کارگردانان و نویسندگان معاصر ایران نقش آفرید.

دایی‌جان ناپلئون، افسانه سلطان و شبان، سربداران، هزاردستان و گرگ‌ها از به‌یادماندنی‌ترین تولیدات تلویزیونی ایران بودند که محمدعلی کشاورز در آن‌ها بازی کرد.

حضور او در «مادر»، اثر شاخص سینمایی علی حاتمی، از ماندگارترین نقش‌های اوست. کشاورز برای بازی در این فیلم نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. وی همچنین نشان درجه‌یک فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران را نیز دریافت کرد.

کشاورز در اوج دوران بازیگری خود این فرصت را داشت که در آثار متفاوتی از کارگردانان مؤلف شرکت کند، اما هیچ‌گاه در یک «تیپ سینمایی» محدود نشد؛ اما پس از آخرین حضور موفق تلویزیونی‌اش در سریال پدرسالار، کمابیش نقش «اسدالله خان» بر ادامه فعالیت هنری او سایه انداخت.

محدودیت فیلم‌سازی برای کارگردانان مؤلف ایران در دهه‌های اخیر، باعث شد که بازیگری مانند محمدعلی کشاورز نتواند در سی سال انتهایی زندگی خود درخشش گذشته را تکرار کند و نقش‌هایی که توانایی بازیگری او را به چالش بکشند، بیابد.

بیشتر از