سایه شوم کرونا بر سر سینمای ایران

مقامات نظام با ممانعت از انتشار خبر شیوع کرونا در ایران خود ویروس را منتشر کردند

باید امیدوار بود سینماگران عاقلانه‌تر از حاکمان جمهوری اسلامی با مسایل روبه‌رو شوند- ATTA KENARE  AFP

طبق اظهار نظر رسمی مقامات چینی نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا روز ۳۱ دسامبر، ده دی، در بازار حیوانات و آبزیان شهر ووهان در استان هوبی مشاهده و کشف شده است و طبق نظر برخی از دانشمندان چینی اول دسامبر، ده آذر، به هر حال ویروس جدید کرونا، ۲-SARS-CoV، که عفونت تنفسی کروناویروس ۲۰۱۹، ۱۹-COVIDC، را ایجاد می‌کند از چین خیلی زود شروع به گسترش کرد و کشورهای زیادی در همان ابتدای امر موضوع را متوجه شدند و پروازهای چینی را محدود یا به‌طور کلی ممنوع کردند. اما متاسفانه در جمهوری اسلامی که همیشه اولویت حفظ نظام است نه جان شهروندان، با جلوگیری از انتشار خبر ویروس کرونا در ایران موجب انتشار خود ویروس شدند.

با توجه به این که تعدادی از طلبه‌ها در قم، چینی هستند و احتمال آلوده بودن آن‌ها وجود داشت چشم خود را روی این واقعیت بستند و قم که پایتخت مذهبی جمهوری اسلامی محسوب می‌شود آلوده به این ویروس شد.

احتمالا برای برگزاری مراسم ۲۲ بهمن و سپس انتخابات دوم اسفند هم جلوی انتشار خبر را گرفتند. زمانی خبر به‌طور رسمی از سوی ایران اعلام شد که تمام جهان در موردش می‌نوشتند و هشدار می‌دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به هر حال افراد زیادی در ایران آلوده هستند و متاسفانه تعداد زیادی براثر این بیماری فوت کرده‌اند که دلیل فوت این افراد را بیمارهای تنفسی یا قلبی عنوان می‌کردند و هم‌چنان تنها به طور موردی اعلام می‌کنند که بیمار بر اثر ابتلا به کروناویرس ۲۰۱۹ فوت کرده است.

به هر حال پس از انتخابات دوم اسفند و زمانی که دیگر تمام جهان در مورد گسترش ویروس کرونا در بین ایرانیان حرف می‌زدند و چند مورد مسافرانی که از ایران به کشورهای دیگر مسافرت می‌کردند مبتلا به کرونا تشخیص داده شدند، جمهوری اسلامی هم وجود ویروس کرونا و آغاز انتشار آن از قم را تایید کرد، اما باز حاضر نشدند اماکن مذهبی به‌ویژه حرم فاطمه معصومه در قم یا علی ابن‌موسا در مشهد را تعطیل کنند. تنها در هفته‌ی گذشته رضایت به تعطیلی نماز جمعه دادند، زیرا عملا مشاهده کردند بسیاری از نمایندگان مجلس و مسئولین مملکتی یا بستگان آنها بیمار شده‌اند.

پس از اعلام رسمی وجود کرونا در ایران و بالا گرفتن وحشت عمومی در مورد این بیماری موضوع سینماها هم مطرح شد. ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی سینما تاثیر گذاشته است.

سینما‌های چین از همان آغاز شیوع کرونا در چین تعطیل شدند و اکنون چند هفته است که بسته‌اند. در ضمن کرونا روی کشور‌های کره جنوبی، ایتالیا و حتی ژاپن که سومین بازار فیلم جهان را دارد نیز تاثیر گذاشته است. طبق بعضی از بررسی‌هایی که انجام شده پانادمی و دنیاگیر شود، می‌تواند تا ۵ میلیارد دلار، هم به دلیل کاهش فروش گیشه و هم به دلیل تعویق ساخت فیلم‌ها، به صنعت سینما زیان مالی وارد کند. اگر سینمای کشور مهمی مانند ایالات متحده هم درگیر شود این رقم افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

در ایران نخست تعطیلی سینماها مطرح شد و سینماها و کلیه مراکز فرهنگی از تاریخ ۴ اسفند تا ۹ اسفند تعطیل شد، اما سپس این تاریخ تمدید شد تا ۱۶ اسفند. اما هنوز معلوم نیست که تکلیف اکران نوروزی چه می‌شود زیرا اکران نوروزی همیشه برای اقتصاد سینمای ایران مهم بوده است و نوعی رقابت هم برای گرفتن اکران نوروزی وجود دارد و تعطیلی سینماها در نوروز می‌تواند به مشکلی اساسی تبدیل شود هرچند بعید است طی روزهای در پیش رو مسئله‌ی کرونا حل یا حتی کاهش پیدا کند، چه برسد به این که کلا مرتفع شود.

اما چیزی که بیشتر از باز یا بسته بودن سینماها برای سینماگرها و کسانی که در صنعت فیلم‌سازی برای سینما و تلویزیون اهمیت دارد تولید فیلم است. زیرا شرایط تولید فیلم به گونه‌یی ست که امکان انتقال ویروس بسیار زیاد است.

نخست همایون اسعدیان رئیس هیئت مدیره‌ی خانه‌ی سینما نسبت به موضوع واکنش نشان داد و از هم‌کارانی که در پروژهای فیلم‌سازی برای سینما و تلویزیون مشغول فعالیت بودند در خواست کرد به فعالیت خود داوطلبانه خاتمه دهند و چند روز پیش هم ۲۳ صنف خانه‌ی سینما در نامه‌ی سرگشاده‌یی به هیئت مدیره‌ خانه‌ سینما، خواستند تا خانه‌ سینما نسبت به تعطیلی پروژه‌های سینمایی و تلویزیوی اقدام موثر به عمل آورد در این نامه آمده است:

«ضمن حمایت از پیشنهاد خانه سینما و قدردانی از همراهی گروهی از تهیه‌کنندگان محترم با پیشنهاد تعطیلی موقت پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی در حال تولید، با توجه به عدم توجه تعدادی از پروژه‌ها و مبادرت آنها به ادامه فیلمبرداری، ضرورت دارد به منظور جلوگیری از اشاعه این بیماری و حفظ سلامتی دست‌اندرکاران سینما و تلویزیون، تمهیدات و اقدامات موثرتر در جهت اجرایی شدن این درخواست به کار گرفته شود.

در این راستا پیشنهاد می‌شود جهت توقف سریع فیلمبرداری تمامی پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی قبل از هر اتفاق ناخوشایندی در اسرع وقت هماهنگی لازم با ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا (به عنوان تنها مرجع تصمیم‌گیرنده) صورت گرفته و پیگیری مداوم نسبت به اقدام موثر آن ستاد انجام پذیرد.»

تنها باید امیدوار بود که این اتفاق بیفتد وگرنه خسارات جبران‌ناپذیری به جامعه‌ی هنری و سینمایی ایران وارد می‌شود. چند روز پیش در یازده اسفند علی ابوالحسنی بازیگر جوان سینما و تلویزیون که هنوز ۵۰ سال‌اش نشده بود و داری فرزند خردسالی هم هست هنگامی که مشغول بازی در مجموعه‌ی تلویزیونی «نون خ»، سعید آقاخانی، بود درگذشت و علت فوت او را ایست قلبی اعلام کردند اما به احتمال زیاد او مانند بسیاری دیگر به دلیل مبتلا شدن به کرونا فوت کرده است. این سریال هم‌چنان در حال تصویربرداری ست و احتمال آلوده بودن سایر اعضای گروه می‌رود.

باید امیدوار بود سینماگران و کسانی که در کار تولید فیلم و سریال هستند عاقلانه‌تر با مسایل روبه‌رو شوند و نگذارند مانند روحانیون و حاکمان جمهوری اسلامی نزد مردم ایران بی‌اعتبار شوند.

بیشتر از فرهنگ و هنر