فرمان اجرایی ترامپ برای تحریم اعضای دیوان کیفری بین‌المللی لاهه

«اقدامات دیوان کیفری لاهه تجاوز به حقوق مردم آمریکا و تهدید حاکمیت ملی است»

دولت ترامپ سال‌هاست که مدعی است آمریکا تحت قیومیت آی‌سی‌سی نیست و به عضویت «تندیس رم» در نیامده است-Brendan Smialowski / AFP

دونالد ترامپ در پی تحقیقات «دیوان بین‌المللی کیفری لاهه» برای بررسی اتهام ارتکاب جنایت جنگی از سوی ارتش آمریکا و سرویس اطلاعاتی، دستور ممنوعیت صدور ویزا و تحریم پرسنل این دادگاه را صادر کرد.

اوایل سال جاری دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی، موسوم به آی‌سی‌سی، تحقیقاتی را برای بررسی اتهامی آغاز کرد که مدعی بود، نیروهای نظامی آمریکا و افغانستان مرتکب جنایت جنگی در افغانستان شده‌اند. در همین راستا، تحقیقاتی در جهت بررسی جنایات حقوق بشری از سوی طالبان نیز آغاز شد .

فرمان اجرایی ترامپ توضیح می‌دهد که هر شخصی که «به طور مستقیم به نام آی‌سی‌سی جهت بازجویی، دستگیری، بازداشت یا پیگیرد هر عضوی از ارتش ایالات متحده بدون اجازه ما اقدام کند» مورد تحریم قرار می‌گیرد.

کایلی مک انانی، سخنگوی کاخ سفید، در بیانیه‌ای روز پنج شنبه اعلام کرد که ترامپ این فرمان را جهت حفظ «حقوق مردم آمریکا» به امضاء رسانده است.

خانم مک انانی گفت «اقدامات دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی تجاوز به حقوق مردم آمریکا و تهدید حاکمیت ملی ماست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی افزود «همان طور که در فرمان اجرایی رئیس جمهور تأکید شده، ایالات متحده برای محافظت از شهروندان خود و هم‌پیمانانش در مقابل این اقدام ناعادلانه دادگاه بین‌المللی جنگی از هر وسیله‌ای استفاده خواهد کرد.»

دولت ترامپ سال‌هاست که مدعی است آمریکا تحت قیومیت آی‌سی‌سی نیست و به عضویت «تندیس رم» در نیامده است. آمریکا سال گذشته ویزای بازرس ارشد این سازمان، فاتو بنسودا را باطل کرد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در گفتگویی با سی‌ان‌ان گفته است که این تحریم‌ها مربوط به خود افراد آی‌سی‌سی است، اما ممکن است اعضاء خانواده آنها را نیز شامل شود.

به گفته وی «ما از تنبیه آنها لذتی نمی‌بریم، اما نمی‌توانیم به مسئولان آی‌سی‌سی و خانواده‌هایشان اجازه بدهیم وارد آمریکا شوند و از خرید و سفر و آزادی‌های آمریکایی لذت ببرند در حالی که مدافعان همین آزادی‌ها را تحت پیگرد قرار می‌دهند.»

تحریم‌های مذکور در اقدامی هماهنگ با اسرائیل وضع شده‌اند، چرا که طبق اطلاعیه آی‌سی‌سی، تحقیقات جداگانه‌ای برای بررسی اتهامات اسرائیل در جریان است.

آی‌سی‌سی اوایل سال جاری فلسطین را به عنوان یک دولت مستقل شناسایی کرد. بدین ترتیب، این سازمان حالا می‌تواند اتهامات جنایات جنگی اسرائیل در منطقه کرانه باختری و نوار غزه را مورد تحقیق و بررسی قرار دهد.

 بنسودا برای تشکیل یک گروه تحقیقاتی جهت بررسی ارتکاب جنایت جنگی اسرائیل روی مردم فلسطین فعالیت کرد و همین امر انتقادات مایک پمپئو را در پی داشت.

وی ماه گذشته با تأکید بر این که آمریکا کشور فلسطین را به رسمیت نمی‌شناسد، تحقیقات آی‌سی‌سی روی اسرائیل را غیر‌قانونی خواند.

وی گفت اگر آی‌سی‌سی به تحقیقات خود ادامه دهد، آمریکا تلافی خواهد کرد.

پمپئو گفت «ایالات متحده مراتب اعتراض خود را به تحقیقات غیرقانونی آی‌سی‌سی بارها اعلام کرده است. اگر این سازمان به این اقداماتش ادامه دهد، ما ناچار به اقدام تلافی‌جویانه هستیم.»

© The Independent