آمریکا: ایران حقوق اقلیت‌های مذهبی را به طور گسترده نقض می‌کند

مایک پومپئو از ایران خواست سه شهروند آمریکایی را آزاد کند

از راست: برایان هوک، مایکل وایت که به تازگی از ایران آزاد شد و مایک پومپئو-Andrew Harnik / POOL / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن متهم کردن ایران به نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی گفت در ایران بیش از ۱۰۰ نفر تنها به دلیل اینکه مناسک مذهبی دین خود را انجام داده‌اند، در زندان به سر می‌برند. 

در گزارش سالیانه آزادی‌های مذهبی ایالات‌متحده آمده به سرکوب شدید معترضان در ایران در استان‌هایی با بیشترین تعداد اقلیت‌های قومی، استفاده بی‌رویه از زور علیه معترضان در جریان اعتراض‌های آبان ۹۸ و اعدام گسترده زندانیان از اقلیت‌های مذهبی و قومی مانند سنی‌ها، کردها و ... اشاره شده است.

در این گزارش به نوکیشانی که در ایران از اسلام به دین دیگری گرایش پیدا کرده‌اند و آزار و اذیت آنها اشاره شده است. پومپئو هم تاکید کرده که شماری از این افراد به اتهام محاربه اعدام شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق قوانین جمهوری اسلامی تغییر دین از اسلام به دین دیگر مجاز نیست و مجازات‌های سنگینی به دنبال دارد.

پومپئو روز گذشته بار دیگر از ایران خواست که سه شهروند آمریکایی را آزاد کند. سیامک و باقر نمازی و مراد طاهباز شهروندان دو تابعیتی ایرانی آمریکایی هستند که عمدتا به اتهام جاسوسی و همکاری با کشورهای بیگانه در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.

مقامات تهران می‌گویند آماده مبادله زندانیان با آمریکا در قالب یک «پکیج» هستند.

در ماه‌های اخیر روند مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا شتاب بیشتری گرفته است که از جمله آنها آزادی مایکل وایت، عضو سابق نیروی دریایی آمریکا در مقابل مجید طاهری است که به نقض تحریم‌های آمریکا متهم شده بود. پومپئو روز گذشته از برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در زمینه کمک به آزادی مایکل وایت تشکر کرد.

 وزارت امور خارجه آمریکا می‌گوید، همچنان در تلاش است سه شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار باقی‌مانده در ایران را نیز هر چه زودتر به آمریکا برگرداند.