غیبت زنان در سطوح رهبری مقابله جهانی با ویروس کرونا

یک مؤسسه خیریه می‌گوید، حکومت‌ها باید سردمداری زنان در تصمیم‌گیری‌های رسمی را افزایش دهند

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند- Mark Mitchell / POOL / AFP

طبق یک تحقیق جدید، زنان در نقش‌های رهبری مقابله با ویروس کرونا "در جهان حضور ندارند."

طبق بررسی آماری مؤسسه خیریه مراقبت بین‌المللی در ۳۰ کشور جهان فقط ۲۴ درصد از اعضای کارگروه‌های ملی مقابله با کرونا را زنان تشکیل می‌دهند.

همچنین طبق این بررسی آماری در کشورهایی که میزان حضور زنان در نقش‌های رهبری کم‌تر است خطر آن وجود دارد که  اثرات منفی همه‌گیری کرونا بر زنان و دختران به طور مناسب مورد توجه قرار نگیرد.

این درحالی است که طبق گزارش ماه پیش سازمان ملل در مورد وضعیت زنان، قرنطینه سراسری به خشونت جنسیت‌محور(جی‌وی) در سراسر جهان دامن زده است و به فرصت‌های اقتصادی زنان "لطمه‌های جدی" وارد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق جدیدترین بررسی تحلیلی مؤسسه خیریه مراقبت بین‌المللی ۱۴ کشور جهان از جمله بریتانیا و نیوزیلند تحت رهبری جاسیندا آردرن با در پیش گرفتن خط‌مشی‌ها یا تعیین اعتبارات مالی جدید به مقابله با خشونت جنسیت‌محور در دوران همه‌گیری کرونا دست زدند.

اما طبق اعلام مؤسسه خیریه مراقبت بین‌المللی، فقط کانادا بود که "مشخصاً برای مقابله با لطمه‌های اقتصادی همه‌گیری کرونا برای زنان" اعتبارات مالی و خط‌مشی‌ وضع کرد.

همچنین طبق یافته‌های این مؤسسه خیریه حدود ۲۵ درصد کشورها هیچ‌گونه اقدام یا خط‌مشی خاص جنسیتی نداشته‌اند و دولت‌ها در تمام سطوح "باید سردمداری زنان در تصمیم‌گیری‌های رسمی را افزایش دهند و مجامع بشردوستانه باید از واکنش‌های محلی به سردمداری زنان پشتیبانی کنند."

مؤسسه خیریه مراقبت بین‌المللی بریتانیا در توییتی نوشته، زنان کجا هستند؟فقط ۲۴ درصد از اعضای کارگروه‌های ملی مقابله با کرونا را زنان تشکیل می‌دهند. این وضعیت باعث می‌شود که زندگی، معیشت و رفاه نیمی (اگر نگوییم بیش‌تر) از لطمه‌دیدگان ویروس کرونا به خطر بیفتد.

در ادامه گزارش این مؤسسه آمده است: این اقدامات به صورت متقابل همدیگر را تقویت می‌کنند یعنی جنبش‌های هوادار حقوق زنان به همکاری با زنان و مردان دارای اختیارات وضع ضوابط و خط‌مشی‌ها گرایش دارند و این جنبش‌ها اغلب از افزایش زنان در سطوح رهبری و قدرت‌گیری آن‌ها حمایت می‌کنند.

طبق بررسی تحلیلی ماه پیش گروه اسکاتلندی رفع شکاف، که از برابری زنان و مردان در بازار کار حمایت می‌کند، وجود نابرابری‌هایی که از قبل وجود داشته است سبب می‌شود همه‌گیری کرونا به زنان(به خصوص زنان دارای شغل‌های کم‌درآمد) شدیدتر از مردان لطمه بزند.

در گزارش این گروه آمده است که جداسازی شغلی (این که نوع و تراز شغل زنان و مردان فرق داشته باشد) عامل اصلی لطمه دیدن خارج از تناسب زنان است زیرا آسیب اقتصادی کرونا در بخش‌های مختلف فرق می‌کند.

مؤسسه خیریه طرح بین‌الملل بریتانیا نیز که در حوزه کودکان کار می‌کند بررسی جداگانه‌ای انجام داده است و طبق آن حدود یک‌سوم دختران ۱۴ تا ۲۱ ساله طی قرنطینه خانگی برای تهیه مواد ضدعفونی به زحمت افتاده‌اند یا توان مالی نداشته‌اند.

بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان گفتند که ناچار شده‌اند از دستمال توالت به جای لوازم بهداشتی قاعدگی استفاده کنند و یک‌پنجم پاسخ‌دهندگان گفتند به علت موجود نبودن کاغذ توالت در فروشگاه‌ها دوران قاعدگی سخت‌تری داشته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان