کره‌شمالی کلیه خطوط ارتباطی‌اش را با کره‌جنوبی قطع کرده است

این نخستین باری است که شمال به تماس‌‌های جنوب پاسخ نداده است

کره‌شمالی ناتوانی کره‌جنوبی برای توقف ارسال اعلامیه به شمال را رودررویی با «حیثیت رهبر معظم ما» توصیف کرده و پناه‌جویان را «تفاله‌های چندش‌آور» خوانده است- Jung Yeon-je / AFP

دولت کره‌شمالی کلیه راه‌های ارتباطی با کره‌جنوبی را مسدود کرده است. این اقدام به دنبال ارسال اعلامیه و جزوه و موارد دیگر به شمال از طرف پناه‌جویان ساکن کره‌جنوبی صورت گرفته است.

رسانه دولتی «کی‌سی‌ان‌اِی» گزارش داده که مقامات ارشد کره‌شمالی از جمله کیم یو جونگ، خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی و معاون دبیر کمیته مرکزی حزب کارگران کره مصمم‌اند که رفتار در قبال کره‌جنوبی باید کاملا به (اقدام) علیه یک دشمن مبدل شود.

چند روزی است که کره شمالی کره جنوبی را به باد حملات لفظی گرفته و تهدید می‌کند دفتر ارتباطات میان دو کره و دیگر طرح‌های مشترک میان شمال و جنوب را تعطیل می‌کند.

«کی‌سی‌ان‌ای» هم‌چنین گفت از نیمه روز سه‌شنبه کره‌شمالی خطوط ارتباطی دفتر ارتباطات و خط ارتباط اضطراری میان دو ارتش و دفتر ریاست‌جمهوری را قطع می‌کند.

«چوی هیون سو» سخن‌گوی وزارت دفاع کره‌جنوبی در واکنش طی یک کنفرانس خبری در بامداد روز سه‌شنبه گفت مقامات کره‌شمالی به تلفن معمول روزانه به دفتر ارتباطات میان دو کشور پاسخ نداده‌اند.

او گفت این نخستین باری است که شمال به تماس‌‌های جنوب با دفتر ارتباطات که از سال ۲۰۱۸ و ایجاد خط ارتباط اضطراری ایجاد شده، پاسخ نداده است.

رسانه «کی‌سی‌ان‌ای» گفت: «این نخستین گام در عزم دولت برای مسدود کردن کامل کلیه ارتباطات با کره‌جنوبی و لغو روابط غیرضروری است. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که نیازی به مذاکره رودررو با مقامات کره‌جنوبی نیست و موضوعی برای مذاکره با آن‌ها وجود ندارد زیرا آن‌ها تنها موجب نارضایتی ما هستند.»

نشریه «ساوث کُریا هرالد» به نقل از وزارت اتحاد کره‌جنوبی می‌نویسد تلفن (میان دفتر ارتباطات میان دو کشور) زنگ زد اما کسی به آن پاسخ نداد. این نشریه از کره‌شمالی درخواست کرد خطوط ارتباطی میان دو کشور را باز نگه‌دارد.

یک مقام این وزارت‌خانه می‌گوید: «خطوط ارتباطی میان شمال و جنوب راه‌های اصلی ارتباط است و طبق توافق‌های میان دو کره باید باز نگه داشته شود.»

کانال‌های معمول ارتباطاتی در طول بحران‌ها بسیار مورد نیازند. به همین دلیل کره‌شمالی آن‌ها را قطع کرده تا فضای رعب ایجاد کند. این یک بازی کهنه برای پیونگ یانگ است اما به هرحال خطرناک است.

در این گزارش گفته شده کره‌شمالی ناتوانی کره‌جنوبی برای توقف ارسال اعلامیه به شمال را رودررویی با «حیثیت رهبر معظم ما» توصیف کرده و پناه‌جویان را «تفاله‌های چندش‌آور» خوانده است.

این گزارش می‌افزاید: «تا جایی که به حیثیت رهبر معظم ما مربوط است، نه بخششی وجود دارد و نه شانس دیگری. آن‌ها باید بهای سنگینی بپردازند.»

تحلیل‌گران می گویند مساله احتمالا فراتر از موضوع پناه‌جویان است زیرا کره‌شمالی به دلیل اپیدمی کرونا و تحریم‌های بین‌المللی تحت فشارهای فزاینده اقتصادی قرار دارد.

پرفسور «چو جی وو» از دانشگاه کیونگ‌هی در کره‌جنوبی می‌گوید: «مشکلات کره‌شمالی به مراتب بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. فکر می‌کنم درصدد تحت فشار گذاشتن  کره‌جنوبی برای دریافت چیزی هستند.»

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان