افکار منفی مداوم می‌تواند به بروز زوال عقل کمک کند

افکار منفی مداوم به رسوب زیان‌آور پروتئین در مغز مرتبط است که در بیماری آلزایمر مشاهده شده است

تحقیقات جدید نشان می‌دهد افکار منفی مداوم در مدت طولانی می‌تواند احتمال ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد-PIXABAY

تیم دانشمندان دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن (یو‌سی‌ال) کشف کرده‌اند که افکار منفی مداوم (آر‌ان‌تی)  به رسوب زیان‌آور پروتئین در مغز مرتبط است که وجود آن در بیماری آلزایمر، یکی از معمول ترین أنواع زوال عقل مشاهده شده است.

دانشمندان می‌گویند این خطر تنها به دوره‌های طولانی افکار منفی مرتبط است، نه مدت‌های کوتاهی از آن. دکتر ناتالی مارچنت، مولف ارشد این پژوهش از دانشکده روانپزشکی یو‌سی‌ال می‌گوید: «ما فکر نمی‌کنیم حالت‌های (روانی)  کوتاه‌مدت در افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل نقش داشته باشد.» 

در این پژوهش که از طرف انجمن آلزایمر حمایت می‌شود، دانشمندان به مدت دو سال ۲۹۲ سالمند ۵۵ سال به بالا را تحت نظر گرفتند.

شرکت کنندگان در این پژوهش پرسشنامه هایی را در مورد افکارشان در ارتباط با تجربیات منفی از جمله عمق افسردگی و عوارض اضطراب در زندگی‌شان پر کردند.

عملکرد ذهنی این افراد با اندازه‌گیری توانایی به خاطر سپردن، میزان تمرکز، اداره امور روزمره  و قدرت کلام ارزیابی، و با آزمایش ام آر آی میزان رسوب پروتئین های مغزی «تاو» و «آمیلوئید» دو نیمکره مغزیشان که به آلزایمر مرتبط است، اندازه گیری شد. 

داده‌های حاصل از این پژوهش‌ها نشان داد که نیمکره‌های مغز افرادی که در طول یک دوره ۴ ساله بیشتر دستخوش تداوم افکار منفی بودند، دارای رسوبات پروتئینی بیشتری است.  

اما دانشمندان معتقدند افسردگی و اضطراب ارتباطی با رسوب پروتئین‌های تاو و آمیلوئید نداشته بلکه به زوال عقل مرتبط است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آن‌ها این کشفیات نشان می‌دهد افکار منفی مداوم می‌تواند به این سئوال پاسخ دهد که چرا افسردگی و اضطراب و نیز فشار خون بالای ناشی از استرس به خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است. 

دکتر مارچنت می گوید: «می دانیم افسردگی و اضطراب در میانسالی و سالمندی عوامل خطر ابتلا به زوال عقل است.» 

«ما متوجه شده ایم که الگوهای خاص فکری که همراه با افسردگی و اضطراب است، می تواند دلیل بنیادی در افرادی باشد که بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.»

اگر مبتلا به زوال عقل هستید، مهم است که بدن و مغزتان را فعال نگاه‌دارید. حتی فعالیت های ورزشی محدود هم می تواند تاثیر مهمی در سلامت عمومی داشته باشد. اپیدمی کرونا  برخی فعالیت‌ها را که معمولا از آن لذت می بردیم دشوار می کند. اما ویروس کرونا این تاثیر را در زندگی شما دارد و مهم است که در این دوران سخت از خودتان مراقبت کنید.

«ما در کنار سایر پژوهش‌هایی که افسردگی و اضطراب را با خطر زوال عقل مرتبط کرده، فکر می کنیم الگوهای مزمن افکار منفی مداوم هم در مدتی طولانی، خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می‌دهد.»

دانشمندان بر أساس این کشفیات که در نشریه «آلزایمر و دیمنشیا» منتشر شده خواستار تحقیقات گسترده‌تری روی ارتباط میان افکار منفی مداوم به عنوان عامل بالقوه ابتلا به زوال عقل هستند.

فیونا کاراگر، مدیر سیاست‌گذاری انجمن آلزایمر می‌گوید هرچند ارتباط میان افکار منفی مداوم و زوال عقل و رسوب‌های زیان‌آور در مغز جالب است، اما باید تحقیقات بیشتری برای درک بهتر این ارتباط صورت گیرد. 

او گفت: «بیشتر شرکت کنندگان در این پژوهش به هرحال در رده افراد مستعد به ابتلا به آلزایمر بوده‌اند . بنابراین باید ببینیم آیا نتیجه این پژوهش معرف کل جامعه است و آیا افکار منفی مداوم خطر ابتلا به آلزایمر را در مردم افزایش می دهد یا نه.» 

دکتر مارچنت درنظر دارد به عنوان گام بعدی، در مورد اثرات کاهش افکار منفی مداوم از طریق تمرین‌های آرامش روان و دیگر روش‌ها در کاهش خطر زوال عقل تحقیق کند. 

تیم پژوهشی یو‌سی‌ال و پژوهشگران در اروپا مشغول تحقیق روی یک پروژه گسترده در مورد تاثیر مدیتیشن در کاهش خطر زوال عقل و حفظ سلامت روان در دوران سالمندی هستند.

© The Independent

بیشتر از زندگی