سازمان جهانی بهداشت؛ شیوع کرونا از طریق افرادی که نشانه نداشتند «به ندرت» رخ داده

دکتر ماریا فان کرکهوف: خواست واقعی ما تمرکز بر موارد ابتلا از طریق افراد دارای نشانه است

طبق طرح ردگیری کرونا که دانشگاه جان هاپکینز مجری آن است هم‌اکنون در ایالات متحده آزمایش ۱.۹ میلیون نفر مثبت شده است - TANG CHHIN Sothy / AFP

مقام ارشدی در سازمان جهانی بهداشت(دبلیو.اچ.او)  روز دوشنبه اعلام کرد تسری کووید۱۹ به سایر افراد از طریق مبتلایان بی‌نشانگان "خیلی به ندرت" رخ داده است.

برخی افراد که آزمایش کرونای آن مثبت شده است هیچ نشانگانی از ابتلا ندارند و فقط به علت تماس داشتن با شخصی که به ویروس مبتلا بوده نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت شده است.

طبق گزارش سی‌ان‌بی‌سی مرکز جلوگیری و مهاری بیماری‌ها(سی.دی.سی) ایالات متحده در گزارش ماه آوریل خود پیشنهاد کرده بود برای جلوگیری از گسترش بیش‌تر کرونا بیمارانی که نشانه‌ای از بیماری ندارند، هم در قرنطینه خانگی قرار گیرند.

در آن گزارش آمده بود: «همچنین طبق این یافته‌ها برای مهار کردن همه‌گیری کرونا شاید کافی نباشد که فقط تماس اشخاص دارای نشانگان با دیگران را محدود کنیم زیرا اشخاص بدون نشانگان هم این بیماری را انتقال می‌دهند».

اما روز دوشنبه دکتر ماریا فان کرکهوف در نشستی مطبوعاتی با مقامات سازمان جهانی بهداشت گفت بیماری کرونا از طریق بیماران بدون نشانه می‌تواند گسترش یابد ولی این نحوه اصلی انتقال نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر کرکهوف رییس بخش بیماری‌های نوپدید و بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در سازمان جهانی بهداشت به خبرنگاران گفت: طبق داده‌هایی که داریم هنوز به نظر می‌رسد انتقال بیماری از فرد بی نشانه به فردی دیگر به ندرت رخ می‌دهد.

او گفت داده‌های تاییدکننده وجود دارد اما تحقیقات بیش‌تری لازم است تا کارشناسان بتوانند به این پرسش «به درستی جواب دهند» که آیا ویروس از طریق بیماران بدون نشانه به آسانی انتقال می‌یابد یا خیر».

دکتر کرکهوف افزود: «از کشورهایی که ردگیری تماس‌ها را خیلی مفصل انجام می‌دهند چند گزارش داریم».

«آن‌ها موردهای بی‌نشانه و تماس‌ها را ردگیری می‌کنند و هیچ گونه انتقال از طریق چنین افرادی را ندیده‌اند. خیلی به ندرت رخ می‌دهد و در مورد قسمت اعظم آن‌ها گزارش مکتوبی منتشر نشده است.»

دکتر کرکهوف گفت اکنون باید بر ردگیری موردهای دارای نشانه تمرکز کرد زیرا به اعتقاد سازمان بهداشت جهانی با این کار است که می‌توان جلوی گسترش شیوع را گرفت.

او گفت: «خواست واقعی ما تمرکز بر موارد ابتلا از طریق افراد دارای نشانه است. اگر واقعاً تمامی موردهای دارای نشانه را دنبال کنیم، این موارد را منفک کنیم یعنی از طریق قرنطینه از تماس آن‌ها با سایرین جلوگیری کنیم میزان شیوع به طور چشم‌گیری کاهش می‌یابد».

طبق طرح ردگیری کرونا که دانشگاه جان هاپکینز مجری آن است هم‌اکنون در ایالات متحده آزمایش ۱.۹ میلیون نفر مثبت شده است و دست‌کم ۱۱۰ هزار و ۸۷۶ نفر جان باخته‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان