سازمان‌جهانی بهداشت: قدرت ویروس کرونا کاهش نیافته است

یک پزشک ایتالیایی ادعا کرده بود که کرونا از لحاظ بالینی دیگر وجود خارجی ندارد

 ویروس کرونا نه از لحاظ قدرت سرایت و نه از نظر شدت بیماری، تغییری نکرده است - ANDREA PATTARO / AFP

متخصصان سازمان جهانی بهداشت و سایر محققان هشدار داده‌اند شواهدی وجود ندارد که نشان دهد ادعای پزشک ایتالیایی مبنی بر این که ویروس کرونا ضعیف شده صحت دارد.

استاد آلبرتو زانگریلو رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان سن رافائلوی لمباردی در ایتالیا باعث این هشدارها شده است. او به تلویزیون دولتی این کشور گفته بود ویروس کرونای جدید «از لحاظ بالینی دیگر وجود خارجی ندارد».

آقای زانگریلو پزشک مخصوص نخست وزیر پیشین ایتالیا، سیلویو برلوسکنی بوده و به همین خاطر در این کشور مشهور است.

همه‌گیرشناس سازمان جهانی بهداشت ماریا فان‌کرکهوف و چندین متخصص ویروس‌شناسی و بیماری‌های عفونی ادعای او را رد کرده‌ و گفته‌اند هیچ مدرک علمی‌ دال بر صحت نظرات او وجود ندارد.

خانم فان‌کرکهوف به گزارشگران گفت: «این ویروس نه از لحاظ قدرت سرایت و نه از نظر شدت بیماری که ایجاد می‌کند تغییری نکرده است.»

مارتین هیبرد استاد بیماری‌های عفونی نوظهور در دانشکده بهداشت و طب استوایی لندن گفت مطالعه‌های بزرگی که راجع به تغییرات ژنتیکی ویروس سارس-کوو-۲، عامل ایجاد کووید-۱۹، انجام شده به هیچ وجه نشان نداده که این ویروس در هیچ بعدی ضعیف شده باشد.

او گفت: «با توجه به داده‌هایی که از بیش از ۳۵ هزار ژنگان ویروس به دست آمده، تاکنون مدرکی دال بر هیچ‌گونه تغییری در شدت اثرگذاری این ویروس مشاهده نشده است.»

اما آقای زانگریلو به رویترز گفت: «هرگز نگفته‌ایم ویروس تغییری کرده، بلکه گفتیم نوع تعامل میان ویروس و میزبان قطعاً دچار تغییر شده است.» او گفت نتایج مطالعه‌ای که محقق همکارش ماسیمو کلمنتی انجام داده‌ است گواه بر این ادعا است.

آقای کلمنتی در مطالعه‌اش که به گفته آقای زانگریلو هفته بعد منتشر می‌شود، نمونه‌های ویروس کووید-۱۹ را از مبتلایان به این ویروس در بیمارستان سن رافائلو در ماه مارس با نمونه‌هایی که در ماه مه گرفته مقایسه کرده است.

آقای زانگریلو گفت نتایج این مطالعه نشان‌ می‌دهد که میان بار ویروسی بستری‌شدگان در ماه مارس و بیمارانی که ماه پیش بستری شده‌اند اختلاف بسیار چشم‌گیری وجود دارد.

فرانسوا بالوز استاد زیست‌شناسی سامانه‌های محاسباتی و مدیر مؤسسه ژنتیک دانشگاه یو‌سی‌ال (یونیورسیتی کالج لندن) گفت ترکیب ژنتیکی بار ویروسی از زمان پدید آمدن ویروس تغییر چندانی نکرده است.

او گفت: «نتایج آزمایش بار ویروسی مخاط بینی معمولاً در طول زمان شیوع بیماری ویروسی تغییر می‌کند. بار ویروسی را پس از ابتلا در همان روز اندازه می‌گیرند و میان میزان بار ویروسی و شدت علائم بیماری هم‌بستگی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته میزان بار ویروسی ممکن است تابعی باشد از میزان ابتلای اولیه (تعداد دیدارهای مبتلاکننده بیمار). احتمالاً میزان ابتلا در محیط خارج از خانه کمتر از هنگامی باشد که فرد در داخل محیط بسته مبتلا می‌شود، و علائم بیماری هم در چنین فردی احتمالاً کمتر است.»

او افزود: «در این مرحله مدرکی دال بر این وجود ندارد که قدرت ویروس کمتر شده است. نمی‌توانیم حکم کلی بدهیم که در برخی رده‌های ویروسی در مسیر تکامل، سرانجام شدت علائمی که ایجاد می‌کنند کمتر می‌شود اما همیشه هم این‌طور نیست.»

دکتر اسکار مک‌لین از مرکز تحقیقات ویروسی دانشگاه ام‌آر‌سی گلاسگو گفت نتایج هیچ‌کدام از تحقیقات پیشین در مورد کووید-۱۹ ادعاهای آقای زانگریلو را تأیید نمی‌کند و صحت این ادعاها از لحاظ ژنتیکی تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد.

او گفت: «جهش‌یافتگی در اکثر قریب به اتفاق ویروس‌های سارس-کوو-۲ به ندرت رخ می‌دهد. درست است که برخی انواع ویروس با انواع خاصی از جهش‌یافتگی ضعیف می‌شوند، اما تقریباً ممکن نیست ذات ویروس در سطح ملی یا جهانی کاملاً تحول یابد.

مطرح کردن این نوع ادعاها براساس بخشی از مشاهدات در آزمایش‌های مخاط بینی کار خطرناکی است. ضعیف شدن ویروس با جهش‌ یافتن از لحاظ نظری ممکن است، اما اصولاً نباید انتظار داشته باشیم چنین اتفاقی بیفتد و صحت ادعاهای از این دست را باید به صورت نظام‌مندتری بررسی کرد.

هیچ‌کس بدون داشتن مدرک بسیار محکم‌ برای این ادعا نباید بی‌جهت خطر این ویروس بسیار واگیردار و خطر ابتلای جامعه به آن را کمتر از آن چه هست جلوه دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان